Κρέας

Παραγωγή: Ελλάδα 2024 

Διάρκεια: 104 λεπτά 

Είδος: Δράμα 

* * * ½ 

Σκηνοθεσία: Δημήτρης Νάκος 

Πρωταγωνιστούν: Ακύλλας Καραζήσης, Κώστας Νικούλι, Παύλος Ιορδανόπουλος, Μαρία Καλλιμάνη, Γιώργος Συμεωνίδης, Ναταλία Swift, Δημήτρης Ξανθόπουλος, Γιάννης Αναστασάκης, Παντελής Δεντάκης, Κώστας Φιλίππογλου, Αντώνης Ιορδάνου, Άννα Καλαϊτζίδου, Φαίδων Καχτίτσης. 

ΣΥΝΟΨΗ: Σε ένα χωριό της ελληνικής επαρχίας, ο Τάκης ετοιμάζει τα εγκαίνια του νέου του κρεοπωλείου. Μια μέρα πριν τα εγκαίνια, ο γιος του, Παύλος σκοτώνει τον γείτονα που διεκδικεί μέρος της γης τους. Μοναδικός μάρτυρας ο Χρήστος, ένας νεαρός από την Αλβανία, τον οποίο ο Τάκης έχει μαζί του από μικρό παιδί. 

Ο Ελληνικός Κινηματογράφος βρισκόταν πάντα στα καλύτερά του όταν ο φακός του ξεχυνόταν στα φωτογενή τοπία της ελληνικής υπαίθρου για να μας παρουσιάσει μοντέρνες βερσιόν αρχαίας τραγωδίας μεταμφιεσμένες σε ψυχολογικά θρίλερ (Φόβος) ή και γουέστερν (Το χώμα βάφτηκε κόκκινο). Το Κρέας, ντεμπούτο του πολυβραβευμένου μικρομηκά Δημήτρη Νάκου στη μυθοπλασία μεγάλου μήκους διαθέτει όλα τα υλικά που παραπέμπουν στα παραπάνω κλασσικά του είδους. Μπορεί το σύγχρονο επαρχιακό τοπίο να είναι λιγότερο φωτογενές και περισσότερο απειλητικό και αφιλόξενο αλλά και η Ελλάδα σήμερα δεν περνάει και την καλύτερη περίοδό της σε κανένα επίπεδο, κάτι που το Κρέας καταφέρνει να μεταδώσει αψεγάδιαστα στο θεατή. Ο απόηχος της Ιφιγένειας του Ευριπίδη φορτίζει αυτή την ιστορία ακυρωμένων επιθυμιών, σκληρών συγκρούσεων και απληστίας μόνο που εδώ η Ιφιγένεια είναι γένους αρσενικού, ο ξένος που πρέπει να θυσιαστεί για να μη διαρραγεί η Αγία Ελληνική Οικογένεια.

Βλέποντας και ξαναβλέποντας το Κρέας δεν μπορείς να μη θαυμάσεις τον τρόπο με τον οποίο εκσυγχρονίζει μυθοπλαστικά μια προαιώνια κοινωνική σύγκρουση, τον τρόπο που χτίζει και μετά αποδομεί τους κύριους χαρακτήρες, τον τρόπο που χρησιμοποιεί το τοπίο για να εντείνει την ατμόσφαιρα αδιεξόδου που απειλεί να τινάξει στον αέρα τις ισορροπίες, τον τρόπο που εντάσσει στην τραγωδία βιβλικές αναφορές και πάνω από όλα τον τρόπο με τον οποίο ανατρέπει όλα τα δεδομένα στο φινάλε.

Θαυμάσια η φωτογραφία σε μουντούς χειμωνιάτικους τόνους, αριστουργηματικά μανιασμένο το soundtrack του Κωσταντή Πιστιόλη, δυναμικό το μοντάζ του Λάμπη Χαραλαμπίδη και φροντισμένη σε κάθε επίπεδο η παραγωγή ενισχύουν την αεικίνητη κάμερα του Νάκου που αποτυπώνει μέσα από ένα εξαιρετικό ensemble cast την περιβόητη «Αθάνατη ελληνική επαρχία» στη σύγχρονη Ευρωπαϊκή της μετάλλαξη.

 

Εξάλλου αυτό ήταν και το σκεπτικό της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών για τη βράβευση της ταινίας στο 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: «Για τη σεναριακή και σκηνοθετική συγκρότηση με την οποία διαχειρίζεται το θέμα της σύγχρονης ελληνικής επαρχίας η Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου απονέμει το βραβείο καλύτερης ταινίας του ελληνικού προγράμματος στην ταινία Κρέας του Δημήτρη Νάκου».

 

Διανομή: Feelgood Entertainment                                                              

Στις αίθουσες από 06.03.2025 

 

# Παγκόσμια πρεμιέρα στο 49ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Τορόντο 

# Τρία βραβεία στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Βραβείο ΠΕΚΚ της ένωσης κριτικών κινηματογράφου, Youth Jury Award, που απονέμει επιτροπή των φοιτητών των πανεπιστημίων Θεσσαλονίκης, Crew United Award.

Οι λοιποί συντελεστές

Σενάριο: Δημήτρης Νάκος

Παραγωγός: Θάνος Αναστόπουλος

Παραγωγή: Φαντασία Οπτικοακουστική ΕΠΕ

Συμπαραγωγή: Foss Productions, Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, ΕΡΤ, με την υποστήριξη του ΕΚΟΜΕ

Συμπαραγωγοί: Στέλιος Κοτιώνης, Δημήτρης Νάκος

Executive Producer: Στέλλα Θεοδωράκη

Συνεργάτης παραγωγός: Ορέστης Πλακιάς

Διεύθυνση φωτογραφίας: Γιώργος Βαλσαμής gsc

Μοντάζ: Λάμπης Χαραλαμπίδης

Πρωτότυπη μουσική: Κωνσταντής Πιστιόλης

Σκηνικά: Κυριακή Τσίτσα

Κοστούμια: Βασιλεία Ροζάνα

Make-up artist & hair styling: Εύη Ζαφειροπούλου

Ήχος: Νίκος Έξαρχος

Σχεδιασμός ήχου: Βάλια Τσέρου

Μίξη ήχου: Κώστας Βαρυμποπιώτης

Διεύθυνση παραγωγής: Πέτρος Κοντός

Α’ βοηθός σκηνοθέτη: Ευδοκία Καλαμίτση

Εργαστήρια εικόνας: Authorwave

Color grading: Δημήτρης Καρτέρης

Σχεδιασμός τίτλων & αφίσας: Παντελής Αναστασιάδης

 

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΝΑΚΟΣ: ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΑΡΑΓΩΓΗ

H έμπνευση του σεναρίου είναι ένα πραγματικό location στην Κύμη Ευβοίας, ένα πραγματικό αγρόκτημα με τα ζώα και τα κτίσματά του. Πρόκειται για έναν χώρο που φέρει την αλήθεια του καθώς και την πατίνα του χρόνου και είναι ένας χώρος που γνωρίζω καλά, καθώς ανήκει στον πατέρα της γυναίκας μου. Ο πραγματικός αυτός χώρος, οι πραγματικοί άνθρωποι και οι ιστορίες τους αποτέλεσαν την πρώτη ύλη και για το σενάριο.

Είναι μια ταινία χαρακτήρων, αλλά που έχει και μια πολύ συγκεκριμένη ιστορία. Βασίζεται,  δηλαδή, τόσο στην ιστορία της, όσο και στην αποκάλυψη των χαρακτήρων της, περιμένεις να δεις τι θα γίνει στο τέλος. Συνδυάζει το αστυνομικό κομμάτι με το οικογενειακό δράμα.

Ένιωθα, ότι υπήρχε μια ενέργεια στον πραγματικό τόπο και στις ιστορίες των πραγματικών ηρώων. Όσο, λοιπόν, περνούσα χρόνο με το σενάριο, εντόπιζα ολοένα και περισσότερο την ουσία των πραγμάτων που με αφορούσε να αφηγηθώ: οι ανθρώπινες σχέσεις που επηρεάζονται και δένονται μεταξύ τους σφιχτά από την εξουσία και την προδοσία, αλλά και η συγκάλυψη που αποτελεί μια από τις παθογένειες της ελληνικής κοινωνίας. H ελληνική κοινωνία είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τη συγκάλυψη και αυτό είναι κάτι με το οποίο

ερχόμαστε καθημερινά σε επαφή με οποιαδήποτε είδους εγκλήματα. Και το ερώτημα για εμένα παραμένει πάντα το ίδιο: Ποιος παίρνει την ευθύνη;

Το σενάριο της ταινίας ξεκίνησε να δουλεύεται από το 2018, όπου και συμμετείχε στο  εργαστήριο σεναρίου στο MFI και στο Alba Script Lab, ενώ συμμετείχε επίσης ως work in progress στο τμήμα Agora του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης το 2023. 

Ήταν πολύ σημαντικό επίσης για εμένα να δουλέψω με τους συγκεκριμένους ηθοποιούς, καθώς αποτέλεσαν επίσης έμπνευση για εμένα και οι ρόλοι είναι γραμμένοι πάνω τους. Κατά την προετοιμασία της ταινίας επισκέφτηκα με τους πρωταγωνιστές τα πραγματικά locations του γυρίσματος, όπου και κάναμε τις πρώτες πρόβες.

Οι πρόβες συνεχίστηκαν στην Αθήνα, όπου και δουλέψαμε πολύ στο βιογραφικό των ηρώων με τους ηθοποιούς και με τις μεταξύ τους σχέσεις. Ήταν μεγάλη χαρά και απόλαυση όλη η περίοδος της προετοιμασίας.

Επίσης με τον διευθυντή φωτογραφίας της ταινίας, Γιώργο Βαλσαμή, με τον οποίο γνωριζόμαστε πολύ καλά τόσο επαγγελματικά, όσο και προσωπικά, είχαμε μελετήσει και προετοιμάσει το ύφος της ταινίας. Το ίδιο και με τους άλλους καλλιτεχνικούς συντελεστές, προκειμένου να έχουμε ένα αρμονικό και ρεαλιστικό καλλιτεχνικό αποτέλεσμα. Όλο όμως το συνεργείο αγκάλιασε την ταινία και συμμετείχαν όλοι ως συνδημιουργοί, έτσι που ήμασταν όλοι μια ομάδα που φτιάξαμε μια ταινία που ανήκει εξίσου σε όλους.

Ο παραγωγός μου, Θάνος Αναστόπουλος και η εταιρία Φαντασία Οπτικοακουστική μού έδειξαν από την αρχή μεγάλη εμπιστοσύνη και μού έδωσαν πολύτιμη στήριξη κι ελευθερία, όπως και ο συμπαραγωγός μας Στέλιος Κοτιώνης με τη Foss Productions.

H ταινία ασφαλώς δε θα μπορούσε να έχει πραγματοποιηθεί χωρίς το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, την ΕΡΤ και τον ΕΚΟΜΕ. Ιδιαίτερα χαρούμενος είμαι και με τη συνεργασία μου με τη Feelgood Entertainment, που έχουν αναλάβει την ταινία με ξεχωριστή αγάπη και

φροντίδα. Η ταινία έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα της στο Τορόντο. Ακολούθησαν το Cinemed στο Montpellier, το Cinemamed στις Βρυξέλλες και θα ακολουθήσει το φεστιβάλ της Τεργέστης και άλλα φεστιβάλ, που πρόκειται να ανακοινωθούν το επόμενο διάστημα.