Μαγνητικά Πεδία
Παραγωγή: Ελλάδα 2021
Διάρκεια: 78 λεπτά
Είδος: Ρομαντική Κομεντί
* * * ½
Σκηνοθεσία: Γιώργος Γούσης
Πρωταγωνιστούν: ‘Ελενα Τοπαλίδου, Αντώνης Τσιοτσιόπουλος
ΣΥΝΟΨΗ: Η Έλενα οδηγεί μόνη της με άγνωστο προορισμό, όταν απροσδόκητα μπαίνει στο φέρυ για Κεφαλονιά. Εκεί θα μοιραστεί τις σκέψεις και τα βάρη της με έναν άνδρα που συναντάει τυχαία, τον Αντώνη. Οι δύο τους θα ξεκινήσουν μια περιπλάνηση στο νησί, ψάχνοντας ένα ωραίο μέρος για να θάψουν ένα μεταλλικό κουτί που κουβαλάει ο Αντώνης.
Τι είναι αυτό που το λένε αγάπη; Σε τι μαγνητικό πεδίο αναπτύσσεται η έλξη μεταξύ δύο ανθρώπων; Φιλία, έρωτας ή απλή ανθρώπινη αλληλεγγύη; Ποιος είναι ο δεσμός επικοινωνίας ανάμεσα στους δύο μοναχικούς ήρωες της πρώτης μεγάλου μήκους ταινίας του Γιώργου Γούση;
Ξεκινώντας από το μελαγχολικό ροζ των τίτλων, δρόμο παίρνουμε δρόμο αφήνουμε και σε νησί ερημικό και χειμωνιάτικο καταλήγουμε. Εκεί βρισκόμαστε να παρακολουθούμε μια γυναίκα και έναν άνδρα που οι πορείες τους συγκλίνουν σε ένα τόπο όπου κανονικά δεν θα έπρεπε να βρίσκονται. Εκείνη, χορεύτρια μπαλέτου, μητέρα και σύζυγος. Εκείνος, απογοητευμένος από τον έρωτα, αφοσιωμένος γιος, με ένα οικογενειακό καθήκον που πρέπει να διεκπεραιώσει. Μια γλυκιά κουβέντα, ένα τσιγάρο, ένα κρασί και η κοινή πορεία ξεκινά. Μια πορεία που θα φέρει τους δύο ήρωές μας πιο κοντά από ότι θα περίμεναν και θα μας αποκαλύψει σταδιακά τα μικρά δύσκολα μυστικά που οδήγησαν στην μοιραία τους συνάντηση.
Από πού να αρχίσει κανείς τους επαίνους! Από τη λιτή αλλά περιεκτική αφήγηση, τους υπαινικτικούς διαλόγους, το διάχυτο μελαγχολικό ρομαντισμό στην ατμόσφαιρα, το γλυκόπικρο χιούμορ, την επιλογή των τραγουδιών και το αέρινο σκορ που παραπέμπει στα καλύτερα ενός Γιάννη Σπανού;
Η Έλενα Τοπαλίδου με τα σκληρά χαρακτηριστικά της μπαλαρίνας που φωτίζονται από το πιο γλυκό χαμόγελο και ο Αντώνης Τσιοτσιόπουλος με το σπορτίφ λουκ ενός παιδιού της διπλανής πόρτας που μοιάζει να ψάχνει ακόμη το πλοίο μιας χαμένης γενιάς αυτοσχεδιάζουν εκπληκτικά δυο χαρακτήρες μοναδικούς για τα χρονικά του σύγχρονου ελληνικού (και όχι μόνο) κινηματογράφου, δημιουργώντας κινηματογραφική μυθολογία με μίνιμαλ μέσα.
Τι είναι αυτό που μας αφήνει τελικά η ταινία του Γιώργου Γούση; Μια γεύση χαράς, ικανοποίησης, συνειδητοποίησης ότι υπάρχουν ακόμη άνθρωποι με ψυχή και ευαισθησία εκεί έξω. Μια αίσθηση ελπίδας για τις νέες γενιές που μεγαλώνουν μέσα στη δυστοπία. Την συνειδητοποίηση ότι τίποτε δε χάθηκε ακόμη. Η ζωή είναι ένα ταξίδι και όσο λιγότερες οι αποσκευές τόσο το καλύτερο για τον προορισμό.
Διανομή: Cinobo
Στις αίθουσες από 19.05.22 και σύντομα αποκλειστικά στο www.cinobo.com
Σημείωμα του σκηνοθέτη Γιώργου Γούση
Από το 2018 περίπου, έχει ξεκινήσει για μένα ένα προσωπικό ταξίδι εξωστρέφειας, το οποίο με οδηγεί επαγγελματικά να κάνω μια παύση από τη μοναχική δουλειά που έκανα ως τότε, αυτή του δημιουργού κόμικ, και να δοκιμάσω την πολυπρόσωπη και πιο περιπετειώδη δουλειά του σκηνοθέτη. Το 2019 κάνω την πρώτη μου μικρού μήκους, εθίζομαι στη δημιουργική διαδικασία της κατασκευής μιας ταινίας, διψάω για την επόμενη και ξαφνικά, παύση. Το 2020, όλα σταματάνε και εγώ ξαναβρίσκομαι στο τελευταίο μέρος που θα ήθελα να είμαι, στην εσωστρέφεια του σπιτιού μου. Και ενώ, έτσι κι αλλιώς, ήξερα πως στην Ελλάδα το να κάνεις ταινίες είναι από μόνο του κάθε φορά ένα μικρό θαύμα, η παύση που μας επέβαλε η διαχείριση της πανδημίας, το έκανε να φαντάζει άπιαστο όνειρο. Κάπου εκεί, έχω ήδη αρχίσει να απογοητεύομαι, όταν ξαφνικά, μέσα στην καραντίνα, έρχεται μια υποτροφία από το ARTWORKS του Ιδρύματος Νιάρχος, ανταμοιβή για το πρότερο καλλιτεχνικό μου έργο. Ένα δώρο δηλαδή, και το πρώτο πράγμα που σκέφτομαι είναι ότι θα ήθελα να κάνω δώρο στον εαυτό μου μια ταινία, ή ένα ταξίδι, ή ακόμα καλύτερα, μια ταινία-ταξίδι.
20 Δεκεμβρίου 2020. Ξεκινάμε από την Αθήνα οκτώ άνθρωποι -δυο ηθοποιοί και έξι άτομα συνεργείο, ένα παλιό αυτοκίνητο-ηθοποιός που αγόρασα, η σύνοψη μιας ιστορίας και μια miniDV κάμερα, με προορισμό την Κεφαλονιά. Σκοπός μας είναι να γυρίσουμε πίσω δεκαπέντε μέρες μετά, έχοντας ανακαλύψει μια ταινία, ένα road movie για δύο ανθρώπους που ταξιδεύουν μόνοι, συναντιούνται τυχαία και η ανάγκη τους για συντροφιά καθυστερεί την επιστροφή και τον αποχωρισμό τους. Δεκαπέντε μέρες μετά, εγώ και ο Γιώργος Κουτσαλιάρης, διευθυντής φωτογραφίας της ταινίας, επιστρέφουμε με το ΚΤΕΛ στην Αθήνα κατάκοποι, αλλά ευτυχισμένοι που είχαμε μαζί μας ένα κουτί παπουτσιών γεμάτο mini κασέτες μαγνητοταινίας. Στο καπάκι του έγραφε "προσοχή, να μείνει μακριά από μαγνητικά πεδία".
Τα Μαγνητικά Πεδία θα μείνουν στην ανάμνησή μου σαν ένα ταξίδι και μια ιστορία αγάπης μεταξύ των ανθρώπων που την φτιάξαμε. Το ερώτημα όμως είναι αν το συναίσθημα που νιώσαμε εμείς όσο την φτιάχναμε, πέρασε και στην ταινία. Την ταινία που ανακαλύψαμε κι εμείς στην Κεφαλονιά, την ταινία που μας επέτρεψαν και μας υπέδειξαν ο καιρός, οι αναποδιές, το ρίσκο, η επιμονή, η υπομονή, η απογοήτευση, η τύχη και η ατυχία μας να κάνουμε. Ο Αντώνης Τσιοτσιόπουλος και η Έλενα Τοπαλίδου, αυτοσχεδιάζοντας, κατέθεσαν την ψυχή και τη φαντασία τους κι εμείς προσπαθήσαμε να τα κινηματογραφήσουμε, όσο πιο απλά μπορούσαμε, σαν να ήμασταν απλώς εκεί και να τους βλέπουμε.
Γράφω αυτό το σημείωμα παριστάνοντας το σκηνοθέτη αυτής της ταινίας, ενώ στην πραγματικότητα δεν έχω ιδέα ποιος ήταν αυτός, και αν υπάρχει. Το μόνο που ξέρω είναι ότι χαίρομαι πολύ που ήμουν κι εγώ εκεί όταν γυριζόταν και την ευχαριστώ για τη συντροφιά που μου κράτησε μετά, όσο κράτησε.
ΥΓ. Παράδοξο εντελώς, αλλά τα Μαγνητικά Πεδία οφείλονται κατά πολύ στη βοήθεια της πανδημίας, στα κλειστά θέατρα και μαγαζιά, τη διάθεση για φυγή και τους άδειους δρόμους της Κεφαλονιάς από την απαγόρευση κυκλοφορίας, που χωρίς αυτά, πρακτικά δε θα μπορούσαμε ποτέ να την κάνουμε. Εύχομαι να μην την ξαναχρειαστούμε ποτέ.
Βιογραφικό σκηνοθέτη
Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1986 και σπούδασε γραφιστική. Είναι ένας από τους πιο γνωστούς έλληνες κομίστες, και πολλά από τα graphic novels του έχουν βραβευτεί κι έχουν γίνει μπεστ σέλερ. Το 2019 έκανε το ντεμπούτο του στη σκηνοθεσία με το μικρού μήκους ντοκιμαντέρ Ο Χειροπαλαιστής, το οποίο βραβεύτηκε από την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου. Τα Μαγνητικά Πεδία είναι η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του, ενώ σύντομα θα κυκλοφορήσει Ο Χειροπαλαιστής και ως μεγάλου μήκους.
Συντελεστές
Σκηνοθεσία: Γιώργος Γούσης
Σενάριο: Γιώργος Γούσης, Έλενα Τοπαλίδου, Αντώνης Τσιοτσιόπουλος
Διεύθυνση φωτογραφίας: Γιώργος Κουτσαλιάρης
Μοντάζ: Δημήτρης Πολύζος
Ήχος: Νεφέλη Πάντζου
Μουσική: Λευτέρης Βολάνης
Παραγωγή: MiniFILMS, Naked Eye Productions, Heretic
Παραγωγοί: Γιώργος Γούσης, Μαρίνος Σκλαβουνάκης, Γιώργος Καρναβάς
Συμπαραγωγή: ΕΚΚ
Βραβεία και Υποψηφιότητες
Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης 2021
Χρυσός Αλέξανδρος (Film Forward)
Βραβείο FIPRESCI | Βραβείο ΠΕΚΚ | Πρώτο Βραβείο ΕΡΤ | Πρώτο Βραβείο ΕΚΚ | Βραβείο Location Manager
Βραβεία Ίρις 2022
Υποψήφιο για Βραβεία Καλύτερης Ταινίας, Πρωτοεμφανιζόμενου Σκηνοθέτη, Σεναρίου, Α’ Γυναικείου Ρόλου, Α’ Ανδρικού Ρόλου, Φωτογραφίας, Πρωτότυπης Μουσικής
Η έκθεση κόμικ
Με αφορμή την κυκλοφορία της ταινίας στους κινηματογράφους, 8 αγαπημένοι κομίστες φτιάχνουν τα δικά τους σκίτσα, εμπνευσμένα από τα Μαγνητικά Πεδία. Στην έκθεση κόμικ συμμετέχουν οι Παναγιώτης Πανταζής, Κανέλλος Μπίτσικας, Γεωργία Ζάχαρη, Στέλλα Στεργίου, Στέφανος Ρόκος, Δημήτρης Ρόκος, Σοφία Ροζάκη και Φωκίων Ξενος.
Η έκθεση θα φιλοξενείται στα θερινά σινεμά που προβάλλονται τα Μαγνητικά Πεδία, συγκεκριμένα την 1η εβδομάδα προβολών με τον παρακάτω προγραμματισμό, ενώ για τη 2η εβδομάδα, η έκθεση θα ακολουθήσει τις προβολές στα θερινά σινεμά:
Δευτέρα 16/5 - Σάββατο 21/5: Σινέ Φλερύ (Σκίππη 5-7, Καλλιθέα)
Κυριακή 22/5 - Τετάρτη 25/5: Ριβιέρα (Βαλτετσίου 46)
Πέμπτη 26/5 - Κυριακή 29/5: Cine Αλεξάνδρα (Ηρώων Πολυτεχνείου 27, Κάτω Χαλάνδρι)
Ειδικές Προβολές
Με την υποστήριξη του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, το Cinobo θα διοργανώσει 2 ειδικές προβολές με υπότιτλους για κωφούς και άτομα με προβλήματα ακοής
Cine Αλεξάνδρα - Τρίτη 24 Μαΐου στις 22:30
Cine Αλεξάνδρα - Τετάρτη 25 Μαΐου στις 22:30