Netemo Sametemo (Asako I & II) – Η Διπλή ζωή της Ασάκο
Παραγωγή: Ιαπωνία – 2018
Σε συμπαραγωγή με Γαλλία
Διάρκεια: 119 λεπτά
Είδος: Ρομαντικό Δράμα
* * * ½
Σκηνοθεσία: Ryûsuke Hamaguchi
Πρωταγωνιστούν: Erika Karata, Masahiro Higashide, Sairi Itô, Kôji Nakamoto, Kôji Seto, Misako Tanaka, Daichi Watanabe, Rio Yamashita.
Η Ασάκο του Χαμαγκούτσι, που υπήρξε η συμμετοχή-έκπληξη της Ιαπωνίας στο 71ο Φεστιβάλ Καννών και εξελίχθηκε σε καλτ ανακάλυψη για το διεθνές σινεφίλ κοινό, έρχεται αποκλειστικά στο www.cinobo.com από 12 Ιανουαρίου 2021 στα πλαίσια του αφιερώματος στο Νέο Ασιατικό Σινεμά.
Λίγα λόγια για την ταινία
Η νεαρή Ασάκο από την Οσάκα συναντά σε μια γκαλερί τον μονίμως και άσκοπα περιφερόμενο Μπακού τον οποίο και ερωτεύεται τρελά. Μέχρι που μια μέρα εκείνος εξαφανίζεται από τη ζωή της όσο απρόσμενα είχε εμφανιστεί. Δύο χρόνια μετά, έχοντας μετακομίσει στο Τόκιο όπου εργάζεται σε ένα καφέ, η Ασάκο παγώνει όταν νομίζει ότι βλέπει ξανά μπροστά της τον Μπακού. Ωστόσο δεν πρόκειται παρά για τον Ριοχέι, στέλεχος της βιομηχανίας σάκε που έχει τα γραφεία της απέναντι από το καφέ. Οι δύο άντρες μοιάζουν σαν δύο σταγόνες νερό, ωστόσο η ομοιότητα είναι μόνο εξωτερική. Η Ασάκο ανοίγει ένα νέο πιο ήρεμο κεφάλαιο στη ζωή της με τον Ριοχέι και τα χρόνια κυλούν ευτυχισμένα. Από ένα γύρισμα της τύχης ωστόσο το παρελθόν της Ασάκο έρχεται ξανά στην επιφάνεια για να αναστατώσει τις ζωές όλων.
Είδαμε την Ασάκο και...έχουμε και λέμε
Άγνωστος μέχρι τώρα στο Ελληνικό κοινό ο 42χρονος Ριγιουσούκε Χαμαγκούτσι έχει ήδη μια πετυχημένη παγκόσμια καλλιτεχνική πορεία και χαίρει ευρείας φεστιβαλικής αναγνώρισης, καθόλου τυχαία αν κρίνουμε από αυτό το τελευταίο του σκηνοθετικό πόνημα που συμμετείχε στο Φεστιβάλ Καννών. Η Ασάκο είναι ουσιαστικά η πρώτη του σχετικά συμβατική αφηγηματικά ταινία. αφού είχε προηγηθεί το 5ωρο πειραματικό συναισθηματικό έπος του Happy Hour το 2015. Και μιλάμε για συναισθηματικά έπη όταν αναφερόμαστε σε ένα δημιουργό που αναφέρει ως βασικές επιρροές του τον Γουόνγκ Καρ Γουάι και τον Τζον Κασσαβέτη, επιρροές που είναι εμφανείς μέσα στο εξωτερικά ψυχρό συναισθηματικό σύμπαν ηρώων που ωστόσο φλέγονται σιωπηρά από ερωτική επιθυμία.
Ο πρωτότυπος τίτλος της Ασάκο που σημαίνει περίπου «είτε κοιμισμένη ή ξύπνια» είναι και ο τίτλος του βιβλίου της Τομόκα Σιμπασάκι στο οποίο βασίστηκε και του οποίου ο Χαμαγκούτσι έχει διατηρήσει κατά δήλωση το ύφος και την προοπτική. Κοιμάται κι ονειρεύεται τον Πρίγκηπα η λιγομίλητη και συνήθως με χαμηλωμένο βλέμμα περιφερόμενη Ασάκο ή έχει πλήρη συναίσθηση του κόσμου γύρω της και ενεργεί με απόλυτα ελεύθερη βούληση, προκαλώντας ίσως σοκ σε ένα κοινό που έχει συνηθίσει τις δυτικότροπες ρομαντικές κομεντί; Ο Χαμαγκούτσι μας αφήνει να αναρωτιόμαστε καθώς μας απογειώνει συνεχώς, σε μια κινηματογραφική πτήση γεμάτη συναισθηματικές αναταράξεις και απρόσμενες επιλογές. Ανάμεσα στην εξωτερική ομοιότητα και την εσωτερική άβυσσο που ενώνουν/χωρίζουν τον Μπακού και τον Ριοχέι, βολοδέρνει η εκλογή της Ασάκο, μια δύσκολη συναισθηματική απόφαση με συνέπειες για τις ζωές πολλών ανθρώπων, ενώ καταλυτικό ρόλο στην εξέλιξη αυτών των ζωών παίζει ο κατακλυσμός που χτύπησε την Ιαπωνία το 2011 με το σεισμό και το τσουνάμι που διέλυσαν το σύμπαν.
Σε αυτό το μυστηριώδες και ατμοσφαιρικό κομψοτέχνημα, η φύση, η τύχη, η επιλογή και οι συνέπειές της, όλα συναντιούνται τελικά σε ένα φοβερό βουβό φινάλε που θα μείνει χαραγμένο για καιρό στη μνήμη.
Ο σκηνοθέτης Ryûsuke Hamaguchi
Μετά την εμφάνισή του στο κινηματογραφικό προσκήνιο με την ταινία Passion το 2008 (τη διπλωματική του εργασία στη σχολή κινηματογράφου του Πανεπιστημίου Τεχνών του Τόκιο), ο Ryusuke Hamaguchi κινείται ανάμεσα στο ντοκιμαντέρ και τη μυθοπλασία, αφήνοντας πίσω του τις κλασικές συμβάσεις διάρκειας των ταινιών μεγάλου μήκους. Το 2015, πιστός σε αυτήν την αρχή, σκηνοθετεί το πεντάωρο έπος Happy Hour, το οποίο ενθουσίασε το φεστιβαλικό κοινό και απέσπασε δύο βραβεία στο φεστιβάλ του Λοκάρνο. Μετά την επιτυχία του Happy Hour, στο οποίο το σενάριο προέκυψε αβίαστα μέσα από τα αυτοσχεδιαστικά σεμινάρια που έκανε ο σκηνοθέτης με μη επαγγελματίες ηθοποιούς, ο Hamaguchi, μετά και από παρότρυνση των παραγωγών του, επιστρέφει σε ένα πιο κλασικό φορμάτ επιλέγοντας να διασκευάσει ένα μυθιστόρημα της Tomoka Shibasaki με τίτλο Netemo Sametemo (Είτε Κοιμισμένος Είτε Ξύπνιος, σε ελεύθερη μετάφραση). Η ταινία, που συμμετείχε στο επίσημο διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ Καννών το 2018, αφορά μια νεαρή γυναίκα που βρίσκεται μπλεγμένη σε μια ιστορία αγάπης με δύο πρόσωπα. Μια μέρα ο πρώτος έρωτας της Ασάκο εξαφανίζεται. Δυο χρόνια μετά γνωρίζει τον σωσία του.
Σε σημείωμα του σχετικά με την ταινία, αναφέρει μεταξύ άλλων: «Προσωπικά δεν γνωρίζω κανένα άλλο μυθιστόρημα, πέρα από το Netemo Sametemo (στο οποίο βασίζεται Η Διπλή Ζωή της Ασάκο) που να περιγράφει με τέτοια ακρίβεια πώς ο έρωτας έχει μια δύναμη μυστικιστική, σχεδόν σαν ένα μαγικό ξόρκι, ή ακόμα και μια κατάρα….Αν δύο άνθρωποι έχουν αμοιβαίο «σεβασμό για τα ίδια τους τα συναισθήματα», τότε η συνύπαρξή τους δεν φέρνει μόνο χαρά. Είναι ταυτόχρονα φορέας της βίας που μπορεί να τους καταστρέψει και τους δύο. Το γεγονός ότι το βιβλίο Netemo Sametemo καταπιάνεται άμεσα με την πολυπλοκότητα των ερωτικών σχέσεων το καθιστά ένα υπέροχο αισθηματικό μυθιστόρημα, και είναι ο λόγος για τον οποίο επιθυμούσα διακαώς να το διασκευάσω για τη μεγάλη οθόνη. Καθώς ερωτεύονται και αγαπιούνται, οι εραστές της ιστορίας κάνουν ένα αποφασιστικό βήμα προς την σκληρή ζωή που τους περιμένει όταν τα όρια μεταξύ καθημερινού κι εξωπραγματικού καταρρέουν, εκεί που «δεν ξέρεις τι θα φέρει το επόμενο δευτερόλεπτο.»».
Το βέβαιο είναι ότι το επόμενο δευτερόλεπτο έφερε σεισμό στην πραγματική ζωή, αφού ο γάμος του εκθαμβωτικού πρωταγωνιστή της ταινίας Μασαχίρο Χιγκάσιντε με την Αν Γουατανάμπε, κόρη του θρυλικού Κεν Γουατανάμπε και επίσης διάσημη ηθοποιό και μοντέλο, κατέρρευσε μέσα στο σκάνδαλο της εξωσυζυγικής του περιπέτειας με τη συμπρωταγωνίστριά του στην Ασάκο Έρικα Καράτα. Η ζωή αντιγράφει την τέχνη ή μήπως το αντίστροφο;…