Frédéric Farrucci: Συνέντευξη με τον σκηνοθέτη του Le Mohican
Από τον Τάσο Ντερτιλή
Αυτή την εβδομάδα έχουμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε στις αίθουσες, σε διανομή της One from the Heart, μια από τις καλύτερες ταινίες του φετινού καλοκαιριού!
Ο «Μοϊκανός» έρχεται από την Κορσική με την δύναμη ενός παραδοσιακού γουέστερν για να μας κρατήσει στην άκρη του καθίσματός μας.
Είδαμε για πρώτη φορά την ταινία πέρυσι το φθινόπωρο στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, όπου και κέρδισε ένα από τα βραβεία κοινού, ένα βραβείο για το οποίο είμαστε βέβαιοι ότι θα συμφωνήσετε μόλις την παρακολουθήσετε.
Στην Θεσσαλονίκη μιλήσαμε για την ταινία και για πολλά άλλα με τον ταλαντούχο Κορσικανό δημιουργό της, Φρεντερίκ Φαρουτσί. Περάσαμε τόσο όμορφα που ήταν σαν να βρισκόμασταν ξανά με ένα παλιό φίλο!
Διαβάστε παρακάτω τι μας είπε και προγραμματίστε άμεσα να δείτε αυτή τη σπουδαία ταινία!
Με τον ταλαντούχο Φρεντερίκ στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης!
Γνωρίζουμε ότι εμπνευστήκατε την ταινία από αληθινά γεγονότα. Ποια είναι σήμερα η κατάσταση της Κορσικής σε σχέση με το αφήγημα της ταινίας;
Σήμερα υπάρχει αρκετή ένταση στα παράκτια της Κορσικής εφόσον πολλοί είναι οι ενδιαφερόμενοι να τα μετατρέψουν σε τουριστικό προορισμό, φυσικά με την υποστήριξη του κρατικού μηχανισμού, οπότε είναι δύσκολο να διατηρήσει κάποιος την μοναδικότητα του. Άνθρωποι σύρονται στα δικαστήρια για να σώσουν τις ιδιοκτησίες τους και χάνουν τις δίκες. Κι όταν πάλι δεν τις χάνουν, μπαίνουν μπροστά άλλοι μηχανισμοί για να τους «πείσουν» να αποσυρθούν, οπότε μπορείτε να φανταστείτε την κατάσταση γενικότερα.
Πώς θα χαρακτηρίζατε την τρέχουσα κατάσταση της Γαλλικής Δημοκρατίας;
(Δυνατά γέλια)…
Ο καπιταλισμός έχει μετατραπεί σε ένα είδος θρησκείας και οι πιστοί του πιστεύουν ότι οι αγορές θα λύσουν όλα τους τα προβλήματα. Φοβάμαι ότι και η Γαλλική κυβέρνηση συγκαταλέγεται μεταξύ αυτών των πιστών.
Και ποια είναι σήμερα η θέση της Κορσικής εντός του Γαλλικού κράτους; Υπάρχει ακόμη κίνημα για ανεξαρτησία;
Ναι υπάρχει, αλλά οι περισσότεροι ουσιαστικά επιθυμούν απλά κάποιο βαθμό αυτονομίας από την κυβέρνηση του Παρισιού.
Ποια είναι η πηγή αυτής της σύγκρουσης συμφερόντων στο νησί; Είναι μόνο το χρήμα ή υπάρχει και κάτι παραπάνω;
Είμαι βέβαιος ότι πρόκειται μόνο για χρήμα. Το χρήμα βέβαια φέρνει και τη δύναμη, οπότε…
Θεωρείτε την τουριστική βιομηχανία μια νέα μορφή άδηλης αποικιοκρατίας;
Ναι, θεωρώ ότι πρόκειται για μια μορφή νεοαποικιοκρατίας. Αλλά το γαλλικό κράτος πάντοτε αντιμετώπιζε την Κορσική ως αποικία! Και αυτή υπήρξε η κύρια αιτία πίσω από τον μακροχρόνιο αγώνα για ανεξαρτησία, από τη δεκαετία του 70 μέχρι και τις αρχές της πρώτης δεκαετίας αυτού του αιώνα.
Ο Μοϊκανός είναι μήπως μια ταινία για τη γέννηση ενός θρύλου;
Ναι! Από τη μια είναι μια ταινία για τη μετατροπή μιας τοπικής σύγκρουσης σε πολιτική κι από την άλλη είναι ένα είδος γουέστερν πάνω στη γέννηση ενός θρύλου.
Η ταινία τα λέει “έξω από τα δόντια”. Αισθανθήκατε ότι η δημιουργία της θα μπορούσε να σας εκθέσει σε κίνδυνο;
Όχι δεν νομίζω! Όταν δε λες ονόματα, κανείς δεν δίνει σημασία, δεν είναι παρά μία μυθοπλασία.
Σε ποιο κομμάτι της Γαλλικής κινηματογραφίας θα κατατάσσατε τον εαυτό σας; ρεαλιστής, ακτιβιστής ή μήπως ένας αφηγητής θεμάτων που πρέπει να τεθούν επειγόντως;
Θα έλεγα ότι είμαι ένας αφηγητής που χρειάζεται ένα ρεαλιστικό έδαφος, ένα πολιτικό υπόβαθρο για να πει την ιστορία του. Δεν με ενδιαφέρει ένα μη πολιτικό σινεμά αλλά με ελκύει το να χρησιμοποιώ την ταινία είδους ως Δούρειο Ίππο για τις ιστορίες μου.
Τι είναι σήμερα ένας Μοϊκανός; Τι αντιπροσωπεύει;
Ο κτηνοτρόφος της ταινίας μου απλά λέει όχι! Δεν χρειάζεται να εξηγήσει τη θέση του. Η ανιψιά του είναι αυτή που προσθέτει πολιτικό περιεχόμενο στον αγώνα του και χτίζει το δίκτυο υποστήριξης του στα social media. Για μένα είναι ένας μοναχικός άνθρωπος που μέσα από τη δράση της ανιψιάς του μετατρέπεται σε θρύλο για τους νεότερους και κατά κάποιο τρόπο σε σύμβολο μιας πιθανής αντίστασης.
Διαθέτει επί της ουσίας την δύναμη για να επιβιώσει απέναντι στην καθεστηκυία τάξη;
Όχι, δεν νομίζω ότι έχει τα φόντα να αντισταθεί μόνος του με επιτυχία. Ούτε όμως και οι νέοι μπορούν να κάνουν πολλά σήμερα ωστόσο ας αφήσουμε ένα παράθυρο ανοιχτό στο μέλλον κι ας ελπίσουμε για την αλλαγή.
Πώς αντέδρασε το ελληνικό κοινό στην προβολή της ταινίας;
Ω, ήταν υπέροχα! Είχαμε μια μακρά συζήτηση μετά την προβολή, μια βαθιά πολιτική συζήτηση για τις ευρωπαϊκές πολιτικές, τη μεσογειακή οικονομία και την Κορσική και τις ομοιότητες της με τα ελληνικά νησιά. Αισθάνθηκα ότι το πνεύμα της ταινίας επικοινωνήθηκε στο κοινό του φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης κι ελπίζω να συμβεί το ίδιο τώρα και με το κοινό στις αίθουσες.
Γνωρίζετε ότι υπάρχουν ομοιότητες μεταξύ της Κορσικής και της ελληνικής Κρήτης;
Ναι, άκουσα πολλά για αυτό στη διάρκεια της συζήτησης, οπότε τώρα γνωρίζω!
Ο Μοϊκανός, που διακρίνεται για την εντυπωσιακή σινεμασκόπ φωτογραφία του, προορίζεται ιδανικά για προβολή στη μεγάλη οθόνη της κινηματογραφικής αίθουσας;
Εννοείται! Φτιάχνουμε ταινίες με την επιθυμία να τις μοιραστούμε σε μια μεγάλη σκοτεινή αίθουσα με ένα κοινό που έχει αποφασίσει να αφιερώσει χρόνο και να συγκεντρωθεί στη μελέτη της φιλμικής γραμματικής της εκάστοτε ταινίας.
Μπορεί να υπάρχουν πολλές καλές σειρές και τηλεταινίες αλλά αυτές αποτελούν εκφάνσεις ενός διαφορετικού μέσου.
Το σινεμά είναι μοναδικό!
Πως βλέπετε το μέλλον της κινηματογραφικής αίθουσας σε σχέση με τις πλατφόρμες; Υπάρχει τρόπος προστασίας της καλλιτεχνικής ταυτότητας του κινηματογράφου όπως τον έχουμε γνωρίσει και θαυμάσει στο παρελθόν;
Ναι είναι δυνατόν, υπάρχει τρόπος. Εμείς στη Γαλλία έχουμε την τύχη να διαθέτουμε ένα σύστημα προστασίας, ένα εργαλείο, το λεγόμενο media chronology, που καθορίζει το παράθυρο προβολής μιας ταινίας αποκλειστικά στις αίθουσες σε τέσσερις μήνες αυστηρά, πριν την προβολή σε κανάλια και πλατφόρμες. Αν ολόκληρη η Ευρώπη ακολουθούσε αυτό το πλαίσιο θα ήταν εξαιρετικό για τον ευρωπαϊκό κινηματογράφο γενικότερα. Κάθε ταινία διαθέτει το δικό της μοναδικό καλλιτεχνικό όραμα και δεν θα έπρεπε να αντιμετωπίζεται ως “περιεχόμενο”
Ποια είναι τα επόμενα κινηματογραφικά σας σχέδια;
Υπάρχουν δύο σχέδια σε εξέλιξη, ένα με φόντο την Κορσική κι ένα στην ηπειρωτική χώρα. Αλλά είναι πολύ νωρίς ακόμα για να μπούμε σε λεπτομέρειες.
Δείτε παρακάτω το trailer της ταινίας