64ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Μια σεμνή τελετή έναρξης
Χαμηλών τόνων η φετινή τελετή έναρξης του Φεστιβάλ με οικοδεσπότη της βραδιάς τον αγαπημένο σε όλους μας Δημήτρη Πιατά.
Τον σπουδαίο ηθοποιό καλωσόρισε στη σκηνή του Ολύμπιον ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ, Ορέστης Ανδρεαδάκης: «Ο άνθρωπος που θα μάς ξεναγήσει απόψε σ’ αυτή την τελετή, είναι ένας σπουδαίος ηθοποιός, ένας εμβληματικός κωμικός στην ελληνική ιστορία του σινεμά και του θεάτρου», ανέφερε χαρακτηριστικά.
«Αυτή την περίοδο, η Θεσσαλονίκη είναι το σπίτι μου και χαίρομαι πολύ γι’ αυτό. Χαίρομαι ακόμα που βρίσκομαι μπροστά σε 700 σινεφίλ φίλους σε αυτόν τον υπέροχο χώρο, το Ολύμπιον, το οποίο ξεκίνησε να λειτουργεί το 1950, έναν χρόνο πριν γεννηθώ», είπε χιουμοριστικά ο κ. Πιατάς, κηρύσσοντας την έναρξη της φετινής διοργάνωσης.
Στη συνέχεια, έδωσε τον λόγο στην πρόεδρο του ΔΣ του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και καθηγήτρια Θεωρίας του Κινηματογράφου στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Ελευθερία Θανούλη, η οποία μίλησε για τη σημασία των κινηματογραφικών φεστιβάλ σε ένα μεταβαλλόμενο περιβάλλον αναφέροντας μεταξύ άλλων: «…Το Φεστιβάλ συγκαταλέγεται δίκαια ανάμεσα στα σημαντικότερα Ευρωπαϊκά φεστιβάλ, παρότι -πρέπει να πω- διαθέτει μόνο ένα κλάσμα των προϋπολογισμών που διαθέτουν εκείνα. Ωστόσο, καταφέρνει πάντα να καινοτομεί, να πρωταγωνιστεί με νέες δράσεις και να μετατρέπει τη Θεσσαλονίκη σε έναν πολύ ζωντανό και διεθνή κόμβο κινηματογραφικών εξελίξεων για 10 ολόκληρες μέρες … Σε περιόδους αναταραχών ή μεγάλων αλλαγών, η ιστορία έχει δείξει ότι τα φεστιβάλ όχι μόνο επιβιώνουν, όχι μόνο αντέχουν αλλά ανθίζουν και βοηθούν να βρεθούν λύσεις. Γιατί τα φεστιβάλ δεν προβάλλουν απλώς ταινίες αλλά αποτελούν έναν τόπο συναντήσεων, ζυμώσεων και δημιουργικών αναζητήσεων. …θα ήθελα να σας διαβεβαιώσω ως ιστορικός ότι ο κινηματογράφος για πάνω από 120 χρόνια περνά διαρκώς κρίσεις. Την μία μετά την άλλη. Αλλάζει συνέχεια μορφές και μετασχηματίζεται ανάλογα με τις ανάγκες της κοινωνίας».
Ο κ. Πιατάς αναφέρθηκε στη συνέχεια στις δύο πρωτότυπες αφίσες του Φεστιβάλ, που σχεδίασε ο εικαστικός καλλιτέχνης Βασίλης Σελιμάς, συγκεράζοντας τον μαγικό ρεαλισμό με το βλέμμα των παιδιών. Όπως είπε χαρακτηριστικά: «Τι είναι το σινεμά; Μια μεγάλη οθόνη και ένα κοινό βίωμα κάτω από το φως του προβολέα και της σκοτεινής αίθουσας. Αυτό το σινεμά μάς τραβά στο φανταστικό σύμπαν όπου κατοικούν πλάσματα μαγικά και ιδέες άπιαστες, που μας κάνουν να θυμηθούμε όσα έχουμε ξεχάσει και, το κυριότερο απ’ όλα, να ξαναγίνουμε παιδιά».
Αμέσως μετά, έδωσε τον λόγο στη γενική διευθύντρια του Φεστιβάλ, Ελίζ Ζαλαντό που αναφέρθηκε στις αλλαγές που ξεκινούν από φέτος με την αναβάθμιση του τμήματος Meet the Neighbors+ αλλά και στον εκλιπόντα αναμορφωτή του Φεστιβάλ Μισέλ Δημόπουλο, το όνομα του οποίου αποκτά από φέτος ο Χρυσός Αλέξανδρος του παραπάνω τμήματος.
Ακολούθησε η παρουσίαση του σποτ του φετινού Φεστιβάλ, σε σκηνοθεσία Θανάση Νεοφώτιστου (AirHostess-737), το οποίο συνυφαίνει τις τρεις Μοίρες της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας με τη διαδικασία και τα στάδια δημιουργίας μιας κινηματογραφικής ταινίας.
Λόγω απουσίας εκτός Ελλάδος του Περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολου Τζιτζικώστα, απηύθυνε από σκηνής τον επίσημο χαιρετισμό η Αντιπεριφερειάρχης Μητροπολιτικής Ενότητας Θεσσαλονίκης, Βούλα Πατουλίδου. Η οποία αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στο έργο του Film Office της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας για την προσέλκυση οπτικοακουστικών παραγωγών στην περιοχή.
Τον λόγο πήρε και πάλι ο κ. Πιατάς, ο οποίος μίλησε για το μεγάλο αφιέρωμα του Φεστιβάλ στα Φαντάσματα, «που μας προσκαλούν σε ένα κόσμο σκοτεινό και μαγεμένο όπου κυριαρχούν οι σκιές, οι ψευδαισθήσεις και οι οπτασίες», με ένα πλούσιο πρόγραμμα ταινιών και τη μεγάλη εικαστική έκθεση με τίτλο «ΦΑΝΤ ΣΜ ΤΑ». Παράλληλα, εκθείασε το σπουδαίο έργο που επιτελεί η Αγορά του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, το τμήμα που φέρνει στο προσκήνιο το σινεμά του αύριο, αναφέροντας παράλληλα ότι ambassador της Αγοράς φέτος είναι η κορυφαία ερμηνεύτρια και δημιουργός Χάρις Αλεξίου. Έπειτα, αναφέρθηκε στην τιμητική βράβευση του -παλιού του φίλου και συνεργάτη- Νίκου Περάκη από το Φεστιβάλ και το αφιέρωμα της φετινής διοργάνωσης που αναδεικνύει το έργο του πολυσχιδούς έλληνα δημιουργού τόσο ως σκηνοθέτη όσο και ως production designer.
Αμέσως μετά, η οθόνη γέμισε με εμβληματικές εικόνες από το ξεχωριστό, ποιητικό σινεμά του Τάκη Κανελλόπουλου, στον οποίο πραγματοποιεί φέτος αφιέρωμα το Φεστιβάλ, παράλληλα με μια πρωτότυπη εικαστική εγκατάσταση για το κινηματογραφικό και λογοτεχνικό έργο του μόνου σκηνοθέτη του ελληνικού κινηματογράφου που έζησε όλη του τη ζωή και γύρισε τις ταινίες του στη Θεσσαλονίκη.
Το «ντεμπούτο» του στη σκηνή του μεγαλύτερου κινηματογραφικού φεστιβάλ της χώρας έκανε και ο νέος Υφυπουργός Πολιτισμού Αρμόδιος για θέματα Σύγχρονου Πολιτισμού, Χρίστος Δήμας, ο οποίος έδωσε έμφαση στο αναπτυξιακό αποτύπωμα του Φεστιβάλ. Ο Υφυπουργός έκανε ιδιαίτερη μνεία στον εκλιπόντα οραματιστή Μισέλ Δημόπουλο και στη συμβολή του στη διεθνοποίηση του Φεστιβάλ και στην κινηματογραφική εκπαίδευση, ενώ εξήρε τη σημασία της ενότητας Agora Series που εγκαινιάστηκε πέρυσι από τον πρωθυπουργό. Συγκεκριμένα, αναφέρθηκε στον κομβικό ρόλο της ενότητας Agora Series στην ανάπτυξη συνεργασιών στους κλάδους της κινηματογραφικής βιομηχανίας και των οπτικοακουστικών μέσων.
Να σημειωθεί ότι παρόντες στην τελετή, χωρίς ωστόσο να απευθύνουν χαιρετισμό, ήταν και οι δύο Δήμαρχοι της πόλης τόσο ο απερχόμενος κ. Ζέρβας όσο και ο νεοεκλεγείς κ. Αγγελούδης.
Την τελετή έναρξης έκλεισε ο Ορέστης Ανδρεαδάκης, ο οποίος σχολίασε την ταινία έναρξης, Στη φωτιά του γαλλο-βιετναμέζου σκηνοθέτη Τραν Αν Χουνγκ, η οποία τιμήθηκε με το Βραβείο Σκηνοθεσίας του Φεστιβάλ Καννών και αποτελεί την επίσημη πρόταση της Γαλλίας για το Όσκαρ Καλύτερης Διεθνούς Ταινίας: «Δεν υπάρχει πιο ταιριαστή ταινία για να αρχίσει ένα Φεστιβάλ που πραγματοποιείται στη Θεσσαλονίκη. H ταινία βασίζεται στο βιβλίο La vie et la passion de Dodin-Bouffant, gourmet του Μαρσέλ Ρουφ, το οποίο δημοσίευσε το 1924 ο πρίγκιπας της γαστρονομίας, ο Μαρσέλ Ρουφ, αποθεώνοντας τη γαλλική κουζίνα» είπε ο κ. Ανδρεαδάκης. «Στην πραγματικότητα, η ταινία που σκηνοθέτησε ο Τραν Αν Χουνγκ υπερβαίνει τη γαστρονομία και γίνεται ύμνος για τη ζωή και τον ακατανίκητο έρωτα, ο οποίος βέβαια περνάει μέσα από τις μνήμες των γεύσεων και από την παράδοση μιας ξεχωριστής μαγειρικής τέχνης συνυφασμένης με τον πολιτισμό. Κομβικό πρόσωπο στην ταινία είναι η σύντροφος του Ντοντέν Μπουφάν, την οποία ερμηνεύει η Ζιλιέτ Μπινός. Είναι και η ίδια μια σπουδαία μαγείρισσα και κυρίως μια γυναίκα ελεύθερη και ανεξάρτητη. Η μαγειρική τους συνύπαρξη αποτυπώνεται σαν μια χορογραφία ψιθύρων και ανολοκλήρωτων επιθυμιών. Μια χορογραφία γεύσεων, οι οποίες αφηγούνται ξεχασμένες μα τόσο σημαντικές ιστορίες. Όπως θα ακούσετε σε λίγο στην ταινία και όπως βεβαίως γνωρίζουν όλες οι μαγείρισσες και όλοι οι μάγειρες της Θεσσαλονίκης, η μαγειρική τέχνη είναι κουλτούρα και μνήμη, παράδοση, ταπεινότητα και αγάπη. Έτσι, μια συνταγή με ψάρια και λαχανικά δεν είναι απλώς ένα πιάτο για φαγητό, αλλά είναι η συνάντηση της στεριάς με τη θάλασσα που υμνεί την ομορφιά του τόπου μας», ολοκλήρωσε σχετικά.
Περιττό να τονίσουμε ότι η υπέροχη αυτή ταινία προκάλεσε ηχηρά γουργουρητά στα στομάχια των θεατών καθώς έβλεπαν να ξετυλίγεται στην οθόνη μια απίστευτη μαγειρική πανδαισία! Να πούμε δε ότι θα κυκλοφορήσει στις αίθουσες από τη Rosebud.21 στις 9 Νοεμβρίου. Ετοιμαστείτε να την βιώσετε με όλες σας τις αισθήσεις!
Το 64ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης πραγματοποιείται με την υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού, του προγράμματος ΕΣΠΑ του ΠΕΠ Κ. Μακεδονίας 2021-2027 και του προγράμματος MEDIA. Πολύτιμη είναι η στήριξη της ΕΡΤ, επίσημου χορηγού επικοινωνίας του Φεστιβάλ, της COSMOTE TV, Mεγάλου Xορηγού του Φεστιβάλ, της Alpha Bank χορηγού προσβασιμότητας, της Mastercard, επίσημης κάρτας πληρωμών, της Aegean, επίσημου αερομεταφορέα, της Fischer, χορηγού βραβείων κοινού, και της Jameson.
Οι δράσεις του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης υλοποιούνται με την υποστήριξη του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» με τη χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης – NextGenerationEU.