Box Office: Christmas on Pandora
Από τον Τάσο Ντερτιλή
Μετά από αρκετούς μήνες αποχής και παρατήρησης, η στήλη μας επιστρέφει δριμύτερη, για να γιορτάσει την επάνοδο του φαινομένου James Cameron στην κορυφή των εισπράξεων.
Avatar the Way of Water και τα παγκόσμια πλήθη συρρέουν στις αίθουσες, μετά από πολλά χρόνια αναμονής, για να θαυμάσουν το νέο αισθητικό αλλά και τεχνικό επίτευγμα του Ντα Βίντσι των κινούμενων εικόνων. 881 εκατ. δολάρια σε 11 ημέρες προβολής που θα μπορούσαν να είναι πολύ περισσότερα αν δεν υπήρχε η εφιαλτική καταιγίδα που έχει παραλύσει μεγάλες περιοχές των ΗΠΑ και φυσικά αν δεν υπήρχαν οι αυστηροί περιορισμοί λόγω COVID στην απέραντη Κινέζικη αγορά. Ο Cameron όμως δεν μασάει από πανδημίες και καταιγίδες και το break-even point των 2 δις δολαρίων που έχει δηλώσει δεν φαίνεται ακατόρθωτο. Ίδωμεν. Στη δική μας πάντως κινηματογραφική πιάτσα, με δεδομένη την τάση του κοινού να παραμένει καρφωμένο στον καναπέ και τις πλατφόρμες από τότε που έκλεισαν τα θερινά σινεμά αλλά και με μια διάρκεια άνω των τριών ωρών που αποθαρρύνει τους «τεμπέληδες» αλλά και περιορίζει τις προβολές κάθε ημέρας, τα 172 χιλιάδες εισιτήρια των πρώτων 12 ημερών θεωρούνται θαυμάσια. 40% ήταν η πτώση στο δεύτερο weekend, σχετικά μικρή για blockbuster, αλλά και σχεδόν 22 χιλιάδες οι θεατές που επισκέφθηκαν τις αίθουσες την 2η μέρα των Χριστουγέννων, μια παραδοσιακή μέρα κινηματογραφικής εξόδου. Οι ημέρες των αργιών είναι ακόμη αρκετές και μάλλον ικανές να εκτοξεύσουν το σύνολο των εισιτηρίων στο δυσθεώρητο σήμερα ύψος των 400 χιλιάδων. Με την ευχή μας!
Στη 2η θέση συμπαθητικό άνοιγμα για τη συνέχεια των περιπετειών του Παπουτσωμένου Γάτου. Puss in Boots, θεαματικός και σπαρταριστός με τη φωνή του Antonio Banderas στο πρωτότυπο, με 13 χιλιάδες θεατές weekend και άλλους 9 χιλιάδες την 2η μέρα των Χριστουγέννων. Μάλλον καλά θα τα πάει ο πορτοκαλί γατούλης.
Άνοιγμα στην 3η θέση για το εγχώριο Army Baby. Μετά από πολλές ανακοινώσεις και καθυστερήσεις, χωρίς δημοσιογραφική προβολή για τους «κακούς» κριτικούς, μια πολλά υποσχόμενη εμπορική κωμωδία καταφέρνει να βάλει 7 χιλιάδες θεατές σε 79 αίθουσες. Δεν το λες και σουξέ.
4η θέση και μεγάλη πτώση στο τρίτο weekend (61%) για το Violent Night. Ο Άγιος Βασίλης που καθαρίζει τους κακούς (λες και υπάρχουν καλοί στην ταινία) προσέλκυσε λίγο πάνω από 2 χιλιάδες θεατές το 5ήμερο φθάνοντας το σύνολο των 29 χιλιάδων. Μετριότητες.
Το ιδιόρρυθμο χιούμορ του Lyle, Lyle, Crocodile του εξασφάλισε παραμονή στην 5η θέση με ένα μέτριο αλλά αξιοπρεπές για την περίσταση σύνολο 16 χιλιάδων θεατών.
Άνοιγμα στην 6η θέση με 3 χιλιάδες θεατές για το πολυδιαφημισμένο Aftersun που σάρωσε στα ανεξάρτητα βρετανικά βραβεία αλλά και στην πλειοψηφία της παγκόσμιας κριτικής. Το 2ο weekend θα δείξει αν άρεσε και στο κοινό.
Πλήρης η αποτυχία των Fabelmans του Spielberg να βρουν ανταπόκριση στο εγχώριο κοινό, παρά τους διθυράμβους και το οσκαρικό Buzz. 7η θέση και μόλις 25 χιλιάδες θεατές σε 1 μήνα προβολής. Άξιζε καλύτερη ανταπόκριση πάντως.
Με παιδικά θεάματα συμπληρώνεται το top 10: Ο εγχώριος animation Καραγκιόζης, η επάνοδος του Μικρού Νικόλα σε κάποιες αίθουσες αλλά και η επανέκδοση του αγαπημένου Πολικού Εξπρές έφεραν στις αίθουσες σχεδόν 5 χιλιάδες θεατές, συνολικά, το 5ήμερο. Σίγουρα λεφτά.
Η άλλη (πολύ αξιόλογη) πρεμιέρα της εβδομάδας, η Συνωμοσία του Καϊρου μόλις που ξεπέρασε τους χίλιους θεατές, ανοίγοντας στην 13η θέση. Μα, θρίλερ Ισλαμικού περιεχομένου τα Χριστούγεννα; Ας ελπίσουμε το καλό word of mouth να βοηθήσει την ταινία να βρει το κοινό της.
Στην τελευταία θέση του πίνακα βρίσκουμε μια από τις καλύτερες ταινίες της χρονιάς! Living με τον υπέροχο Bill Nighy που έφερε 620 θεατές στα previews της 2ης μέρας των Χριστουγέννων. Ευχόμαστε να έχει την επιτυχία που είχε πέρυσι ο Πατέρας με τον Αντονι Χόπκινς.
Κι επειδή πολύς λόγος γίνεται τελευταία για την κρίση της αίθουσας και την καθίζηση των εισπράξεων, ιδίως των μονών αιθουσών που κινδυνεύουν ανά πάσα στιγμή με «αξιοποίηση», δεν έχουμε παρά να ρίξουμε μια ματιά στα νούμερα.
Το καλοκαίρι που μας πέρασε ήταν μάλλον ικανοποιητικό από άποψη προσέλευσης: 2 εκατομμύρια θεατές από τα τέλη Μαίου μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου έναντι 2,7 εκατομμυρίων στην αντίστοιχη περίοδο του 2019. Στην αντίστοιχη περίοδο του 2021 οι θεατές είχαν ξεπεράσει τους 1,4 εκατ. Όπως φαίνεται, η θερινή σεζόν ανακάμπτει συνεχώς και ήδη υπολείπεται σε ποσοστό μόλις 26% της προ πανδημίας περιόδου. Ακατανίκητο αποδεικνύεται το αγιόκλημα και το γιασεμί αλλά και το ελεύθερο κάπνισμα και τα σουβλάκια και τα λοιπά εδέσματα μετά προβολής. Θεσμός τα θερινά, δεν έχουν να φοβηθούν ούτε covid ούτε πλατφόρμες.
Τι γίνεται όμως χωρίς θερινά; Πηγαίνοντας παρακάτω και ελέγχοντας τα νούμερα του Οκτωβρίου 2022 βλέπουμε μια μικρή ανάκαμψη σε σχέση με το 2021 (647 έναντι 578 χιλιάδων θεατών) ωστόσο η σύγκριση με το 2019 είναι ακόμη συντριπτική, καθώς τον Οκτώβριο πριν την πανδημία μετρήσαμε 1.339 χιλιάδες θεατές (μείωση 52%). Όσον αφορά τον Νοέμβριο δεν παρατηρείται ουσιώδης μεταβολή μεταξύ 2021 και 2022, αν και η κάμψη άνω του 50% σε σχέση με το 2019 παραμένει. Φέτος τον Δεκέμβριο όμως υπάρχει θέμα σοβαρό, εφόσον οι εισπράξεις υπολείπονται ακόμη και από το περσινό 2021. Δεν αναμένεται κάτι παραπάνω από 400 χιλιάδες έναντι 660 χιλιάδων το 2021. Βέβαια ο Δεκέμβριος του 2021 είχε Σμύρνη αγαπημένη και Spiderman ενώ το 2022 παρά την έλευση του Avatar είχαμε Mundial.
Συνοψίζοντας, έχουμε ένα 2022 που αναμένεται να κλείσει στα 5,4 εκατ. εισιτήρια περίπου έναντι 3 εκατ. το 2021 (αφού οι αίθουσες το 2021 ξεκίνησαν να λειτουργούν τον Μάιο). Πολύ μακριά ακόμη από τα 9μιση εκατομμύρια εισιτήρια του 2019.
Το συμπέρασμα είναι ένα: Χιούστον έχουμε πρόβλημα. Τα εισιτήρια θεάτρων και συναυλιών ανακάμπτουν γρήγορα, η εστίαση γνωρίζει και πάλι δόξες, τα καφέ με τον καπουτσίνο στα 4 ευρώ είναι γεμάτα, οι αίθουσες…βαράνε μύγες και ετοιμάζονται για εξαφάνιση. Έχουν χαθεί (οριστικά;) θεατές που δεν φαίνονται μέχρι τώρα διατεθειμένοι να χαλάσουν την ησυχία τους για να δουν ταινία σε σκοτεινή αίθουσα. Το 2023, με πολλά αναμενόμενα blockbusters να ετοιμάζονται να κατακλύσουν τις οθόνες, θα είναι κομβικό για την εξέλιξη της υπόθεσης «Σκοτεινή αίθουσα» στην Ελλάδα.
Παρακάτω παραθέτουμε τον επίσημο πίνακα με τα εισιτήρια weekend και 5ημέρου.
|
ΤΙΤΛΟΣ |
ΔΙΑΝΟΜΗ |
ΕΒΔ |
M.O. Α/ΟΘ. |
W/ND 22-25.12.22 |
5ΗΜΕΡΟ Μ/26.12.22 |
ΣΥΝΟΛΑ Μ/26.12.22 |
1 |
AVATAR THE WAY OF WATER |
FEELGOOD |
2 |
220 |
40.935 |
62.800 |
171.961 |
2 |
PUSS IN BOOTS 2 |
TULIP |
1 |
94 |
12.874 |
21.365 |
21.365 |
3 |
ARMY BABY |
SPENTZOS |
1 |
63 |
4.971 |
7.307 |
7.307 |
4 |
VIOLENT NIGHT |
TULIP |
3 |
72 |
2.154 |
3.132 |
29.039 |
5 |
LYLE, LYLE CROCODILE |
FEELGOOD |
4 |
62 |
1.977 |
2.452 |
16.185 |
6 |
AFTERSUN |
WEIRD WAVE |
1 |
235 |
1.880 |
3.029 |
3.029 |
7 |
THE FABELMANS |
ODEON |
5 |
98 |
1.475 |
1.859 |
25.020 |
8 |
ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ THE MOVIE |
SPENTZOS |
3 |
27 |
1.268 |
2.603 |
15.648 |
9 |
LE TRESOR DU PETIT NICOLAS |
ROSEBUD.21 |
23 |
110 |
987 |
996 |
33.670 |
10 |
THE POLAR EXPRESS (Reissue) |
TANWEER |
2 |
29 |
891 |
1.333 |
4.442 |
11 |
STRANGE WORLD |
FEELGOOD |
5 |
28 |
873 |
1.369 |
24.725 |
12 |
THE MENU |
FEELGOOD |
6 |
90 |
806 |
1.129 |
55.024 |
13 |
BOY FROM HEAVEN (CAIRO CONSPIRACY) |
CINOBO |
1 |
63 |
750 |
1.287 |
1.287 |
14 |
ΣΜΥΡΝΗ ΜΟΥ ΑΓΑΠΗΜΕΝΗ |
TANWEER |
54 |
71 |
637 |
637 |
267.854 |
15 |
TAD THE LOST EXPLORER & THE EMERALD TABLET |
ODEON |
10 |
78 |
548 |
559 |
42.371 |
16 |
MINIONS: THE RISE OF GRU |
TULIP |
19 |
26 |
472 |
1.006 |
338.817 |
17 |
BLACK PANTHER: WAKANDA FOREVER |
FEELGOOD |
7 |
115 |
345 |
447 |
129.015 |
18 |
DEVOTION |
ODEON |
4 |
108 |
324 |
324 |
7.092 |
19 |
LA NUIT DE 12 |
CINOBO |
4 |
27 |
189 |
346 |
3.719 |
20 |
KING RICHARD |
TANWEER |
45 |
155 |
155 |
155 |
6.058 |
21 |
NOTRE DAME ON FIRE |
TANWEER |
36 |
41 |
82 |
82 |
1.912 |
22 |
DRAGON BALL SUPER: SUPER HERO |
FEELGOOD |
3 |
33 |
66 |
128 |
4.880 |
23 |
ΗΣΥΧΙΑ 6-9 |
WEIRD WAVE |
3 |
54 |
54 |
71 |
834 |
24 |
ΚΑΛΑΒΡΥΤΑ 1943 |
TANWEER |
59 |
54 |
54 |
54 |
77.717 |
25 |
FAREWELL MR. HAFFMAN |
TANWEER |
40 |
51 |
51 |
51 |
4.654 |
26 |
BLACK ADAM |
TANWEER |
10 |
25 |
50 |
50 |
107.083 |
27 |
TRIANGLE OF SADNESS |
FEELGOOD |
15 |
22 |
43 |
72 |
36.432 |
28 |
ΧΕΙΡΟΠΑΛΑΙΣΤΗΣ |
CINOBO |
2 |
13 |
39 |
41 |
516 |
29 |
CORSAGE |
CINOBO |
7 |
18 |
35 |
93 |
6.828 |
30 |
PLUS QUE JAMAIS |
ROSEBUD.21 |
3 |
35 |
35 |
54 |
1.232 |
31 |
PLAYGROUND |
CINOBO |
12 |
11 |
11 |
17 |
1.790 |
32 |
CHICKENHARE & THE HAMSTER OF DARKNESS |
ODEON |
12 |
5 |
5 |
12 |
11.124 |
33 |
BONES AND ALL |
TANWEER |
5 |
2 |
2 |
7 |
6.934 |
34 |
DECISION TO LEAVE |
CINOBO |
11 |
0 |
0 |
13 |
14.801 |
35 |
LIVING (από 26/12) |
ODEON |
1 |
0 |
0 |
620 |
620 |
|
ΣΥΝΟΛΑ |
|
|
|
75.038 |
115.500 |
1.480.985 |