Κύμα συμπαράστασης στις απειλούμενες κινηματογραφικές αίθουσες
Από τον Τάσο Ντερτιλή
Πρόσφατα είχαμε μιλήσει για το σοβαρό πρόβλημα που έχει προκύψει στο κινηματογραφικό τοπίο της Αθήνας λόγω των επενδυτικών σχεδίων του ΕΦΚΑ σε ακίνητα ιδιοκτησίας του στα οποία στεγάζονται μεταξύ άλλων και οι κινηματογράφοι ΙΝΤΕΑΛ, ΑΣΤΟΡ και ΑΕΛΛΩ. (ΒΛΕΠΕΤΕ ΣΧΕΤΙΚΑ ΕΔΩ).
Ακολούθησε η (πολύ ευχάριστη) είδηση της επαναλειτουργίας του ιστορικού επίσης κινηματογράφου ΟΠΕΡΑ της οδού Ακαδημίας από την Odeon, που εξέδωσε την παρακάτω ανακοίνωση:
«Βρισκόμαστε στην ευχάριστη θέση να σας ανακοινώσουμε ότι η χειμερινή κινηματογραφική σεζόν ξεκίνησε για το Odeon Opera από την Πέμπτη 10 Νοεμβρίου. Το ανακαινισμένο φουαγιέ υπόσχεται στο αθηναϊκό κοινό τη δημιουργία νέων κινηματογραφικών αναμνήσεων, πολλές πρεμιέρες ταινιών και μοναδικές εκδηλώσεις. Το Odeon Όπερα ανανεώνει το ραντεβού του με το κινηματογραφόφιλο κοινό της πόλης, το οποίο πλέον θα μπορεί να παρακολουθήσει εκεί όλες τις αγαπημένες του ταινίες. Γνωρίζοντας ότι η κινηματογραφική απόλαυση είναι πάνω από όλα προσωπική υπόθεση, σας υποσχόμαστε βραδιές γεμάτες συγκίνηση, γέλιο, φαντασία και περιπέτεια, στο φυσικό χώρο των ταινιών∙ την σκοτεινή αίθουσα. Επισκεφτείτε τον ανανεωμένο κινηματογράφο Odeon Όπερα και ανακαλύψτε την υψηλή ποιότητα υπηρεσιών και τις μοναδικές προσφορές μας».
Ένας κούκος όμως (έστω τρεις αν συνυπολογίσουμε και τα ΑΣΤΥ και ΕΛΛΗ που βρίσκονται σε λειτουργία) δεν φέρνει την κινηματογραφική άνοιξη, τη στιγμή μάλιστα που Αττικόν και Απόλλων βρίσκονται ακόμη δέσμια των διενέξεων και των αντιφάσεων των ιδιοκτητών τους, αφήνοντας ένα σκοτεινό κενό στην πρώην πολύβουη νυχτερινή Σταδίου.
Σημειώνεται πάντως ότι πέραν των ενεργειών του κ. Κονταράκη, ιδιοκτήτη του ΑΣΤΟΡ και της εταιρείας διανομής WeirdWave, που απέστειλε τη σχετική έγγραφη ενημέρωση στα media ανακινώντας το θέμα, δεν υπήρξε μέχρι στιγμής κάποια συντονισμένη κίνηση εκ μέρους των αρμόδιων συνδέσμων διανομέων και αιθουσαρχών. Σκληρός και αδυσώπητος ο κόσμος του εμπορίου ίσως, ακόμη και στις περιπτώσεις που εμπλέκεται ο πολιτισμός. Αυτό βέβαια είναι θέμα που αφορά τους άμεσα ενδιαφερόμενους και θιγόμενους. Ο κόσμος του κινηματογράφου όμως ανησυχεί ευρύτερα για την απογύμνωση μιας πόλης αλλά και μιας ολόκληρης χώρας τόσο από σπουδαία τοπόσημα όπως οι ιστορικές κινηματογραφικές αίθουσες όσο και από δημόσιους χώρους κοινωνικής σύγκλισης και επικοινωνίας. Αν το νέο διακύβευμα είναι η κατανάλωση εικόνων από εσώκλειστες μονάδες παθητικών θεατών, αυτό δεν πρέπει να αφήσει κανέναν ασυγκίνητο.
Ήδη κόμματα (ΣΥΡΙΖΑ, ΚΚΕ) αλλά και συμπολιτευόμενοι βουλευτές όπως η Όλγα Κεφαλογιάννη έχουν υποβάλλει σχετικές επερωτήσεις στη Βουλή ενώ σήμερα η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου απέστειλε στο Γραφείο του Πρωθυπουργού επιστολή σχετικά με τις κινηματογραφικές αίθουσες της Αθήνας που κινδυνεύουν λόγω της επενδυτικής αξιοποίησης των κτιρίων στα οποία στεγάζονται.
Διαβάστε την επιστολή στον παρακάτω σύνδεσμο.
ΑΣΤΟΡκαιΙΝΤΕΑΛ_Επιστολή ΕΑΚ στον Πρωθυπουργό
Η Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου δεν θα μπορούσε να παρακολουθεί αμέτοχη τις εξελίξεις, χωρίς να παρέμβει προς υπεράσπιση της σχέσης του κοινού με τη μεγάλη οθόνη και την παραδοσιακή αίθουσα. Διαβάστε παρακάτω τη σχετική ανακοίνωση.
«Όχι άλλοι πρώην κινηματογράφοι στο κέντρο της Αθήνας, στη Θεσσαλονίκη, σε οποιαδήποτε πόλη! Η πρόσφατη περίπτωση των ΙΝΤΕΑΛ, ΑΣΤΟΡ και ΑΕΛΛΩ έρχεται να βάλει το κερασάκι στην τούρτα της διαρκούς αδιαφορίας για το μέλλον της κινηματογραφικής αίθουσας. Η Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου καλεί όλους τους ανθρώπους του πολιτισμού (και πρώτιστα τους έχοντες τη δυνατότητα επέμβασης στα κοινά) να δράσουν για να αποτρέψουν το –από πολλούς επιδιωκόμενο– τέλος της σχέσης μας με τη μεγάλη οθόνη. Στηρίξτε το παραδοσιακό σινεμά, βρείτε λύσεις!».
Λύσεις υπάρχουν, βούληση υπάρχει; Και ακόμη παραπέρα, κοινό υπάρχει; Οι καιροί βέβαια αλλάζουν. Κι αν δεν θέλουν να αλλάξουν πάντα βρίσκεται ένα πρόθυμο «χέρι» να τους οδηγήσει με τρόπο προς την αλλαγή. Η Ιστορία είναι γεμάτη από τέτοια παραδείγματα. Ας μην αφήσουμε την Αθήνα να γίνει διεθνές πανδοχείο και θεματικό πάρκο.