Ideal, Astor, Αελλώ: Σήμα SOS για τις ιστορικές κινηματογραφικές αίθουσες της Αθήνας

Τη στιγμή που στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης εορτάζονται τα επιτεύγματα και το παγκόσμιο μέλλον της Ελληνικής κινηματογραφικής κοινότητας και μάλιστα παρουσία και με τις ευχές κοτζάμ Πρωθυπουργού, ο κρατικός ΕΦΚΑ απειλεί ευθέως και ψυχρά (αν δεν μιλάμε ήδη για ειλημμένες αποφάσεις) το μέλλον της κινηματογραφικής αίθουσας στο κέντρο της Ελληνικής Πρωτεύουσας.

Δικά του είναι τα κτίρια, ό,τι θέλει θα τα κάνει και λογαριασμό δεν δίνει. Είναι έτσι όμως; Ποιος είναι ένας από τους βασικούς στόχους μιας Κυβέρνησης; Η αξιοποίηση, η ανάπτυξη και η ανάδειξη του πολιτισμού της χώρας ή απλά η στεγνή και λογιστική αξιοποίηση των πόρων της μέσα από την ξενοδοχοποίηση, αυτή την μάστιγα (βλέπε airBnB και Βαρκελώνη) που έχει μετατρέψει την παγκόσμια πολιτιστική κληρονομιά σε theme park για τουρίστες;

Μήπως η εγχώρια κινηματογραφική κοινότητα πρέπει να ασχοληθεί και λίγο με αυτή την καυτή πραγματικότητα και να κινηθεί αναλόγως; Σε ποιες αίθουσες θα προβάλλονται τα καλλιτεχνικά της επιτεύγματα όταν εκλείψει η κινηματογραφική αίθουσα που τα υποστηρίζει; Στα multiplex των προαστείων; Χλωμό! Το θέμα λοιπόν δεν αφορά μόνο τους διανομείς και αιθουσάρχες. Εκτός αν «των οικιών ημών εμπιπραμένων ημείς άδομεν» περί πλατφορμών και δολαρίων. Προτεραιότητες είναι αυτές.

IDEAL

ΑΕΛΛΩ

Σήμερα που μιλάμε το μεγαλοπρεπές Ideal,με ιστορία 100 χρόνων πίσω του, το υπέροχο Astor της Στοάς Κοραή και το Αελλώ, η κινηματογραφική ναυαρχίδα της πάλαι ποτέ κραταιάς κινηματογραφικής πιάτσας της Πατησίων κινδυνεύουν με αφανισμό. Που θα κάνετε κύριοι του Δήμου Αθηναίων τις Νύχτες Πρεμιέρας; Στα μαρμάρινα παγκάκια του Συντάγματος;

 

Για πιο σφαιρική ενημέρωση παραθέτουμε την επιστολή που κοινοποίησε στα Media o κ. Μπάμπης Κονταράκης, ιδιοκτήτης της εταιρείας διανομής Weird Wave που έχει ως βάση της το Astor: 

«Αγαπητοί φίλοι και συνεργάτες καλησπέρα,

Θα ήθελα να σας ενημερώσω για το τι συμβαίνει με τις αίθουσες του κέντρου.

Ο ΕΦΚΑ (Υπ. Εργασίας) είναι ο ιδιοκτήτης, μεταξύ πολλών άλλων, και των ακινήτων που στεγάζουν το Ιντεάλ, το Άστορ (το οποίο και διαχειριζόμαστε) και το Αελλώ και θέλει να αξιοποιήσει τα ακίνητα χωρίς όμως καμία δέσμευση για τη διατήρηση των κινηματογράφων. Με άλλα λόγια, η αξιοποίηση των ακινήτων μπορεί να οδηγήσει στον αφανισμό και τις τρεις αίθουσες, ιστορικά τοπόσημα και χώρους πολιτισμού της Αθήνας.

Παρακάτω οι προσκλήσεις ενδιαφέροντος:

Πρόσκληση ΕΦΚΑ για Άστορ

https://www.efka.gov.gr/sites/default/files/2022-08/%CE%A0%CE%A1%CE%9F%CE%A3%CE%9A%CE%9B%CE%97%CE%A3%CE%97%20%CE%9C%CE%95%20%CE%91%CE%94%CE%91%CE%9C%20%CE%A6%CE%A0%CE%A5%2092_22.pdf

[στο παράρτημα πιο ειδικά]

Πρόσκληση ΕΦΚΑ για Αελλώ και Ιντεάλ

https://www.efka.gov.gr/sites/default/files/2021-02/K%CE%97%CE%9C%CE%94%CE%97%CE%A3_%CE%A0%CE%A1%CE%9F%CE%A3%CE%9A%CE%9B%CE%97%CE%A3%CE%97_%CE%A6%CE%A0%CE%A565_20.pdf

[στο παράρτημα πιο ειδικά]

Σχετική αρθρογραφία:

https://www.economix.gr/2021/03/04/o-efka-thelei-xana-na-allaxei-tin-athina-polyteli-xenodocheia-kai-ktiria-grafeion-se-istorika-akinita/

https://www.moneyreview.gr/business-and-finance/economy/88936/pros-axiopoiisi-akinita-fileta-toy-efka-sto-kentro-tis-athinas/

Σε συνάντηση που πραγματοποιήθηκε με τον ΕΦΚΑ μας ενημέρωσαν ότι θέλουν να δώσουν όλο το ακίνητο για γραφεία ή ξενοδοχείο χωρίς καμία δέσμευση για διατήρηση του κινηματογράφου Άστορ. Στην παρατήρηση μας ότι το κτίριο είναι διατηρητέο-έργο τέχνης, απάντησαν ότι η διατήρηση του κινηματογράφου μπορεί να γίνει μόνο αν το επιθυμεί ο νέος εκμισθωτής, και πάλι όμως χωρίς να υπάρχει καμία δέσμευση. Ενώ για το Ιντεάλ μας ενημέρωσαν πως είναι πολύ πιθανό να γκρεμιστεί!

Σε επόμενη επικοινωνία μας με τον ΕΦΚΑ, όπου ζητούσαμε μια συνάντηση για το θέμα, μας απάντησαν ότι μπορούμε να συναντηθούμε αφού πρώτα οριστικοποιηθούν οι οικονομικές μελέτες για να μας ενημερώσουν για τις αποφάσεις τους (!).

Τα παραπάνω προς ενημέρωση σας.

Για εμάς το πρόβλημα δεν είναι απλώς οικονομικής φύσης, αλλά βούλησης και θέσης απέναντι στον πολιτισμό της πόλης και την πολιτιστική της κληρονομιά. Με άλλα λόγια, το βασικό θέμα είναι η διατήρηση των χώρων καθ' αυτών, ως χώρων κινηματογραφικού πολιτισμού και κοινωνικής συνάντησης.

Υπό αυτό το πρίσμα, θεωρούμε ότι μετά από αυτά τα δύο απίστευτα χρόνια της πανδημίας (έχουν ήδη κλείσει ΕΜΠΑΣΣΥ, ΠΤΙ ΠΑΛΑΙ, ΟΣΚΑΡ, ΧΟΛΑΡΓΟΣ κλπ.), αλλά και τον δεκαετή αφοπλισμό του ΑΤΤΙΚΟΝ-ΑΠΟΛΛΩΝ θα χρειαστεί μια συνολικότερη θεσμική βούληση προστασίας των αιθουσών, μέσα από την ανακήρυξη διατηρητέας χρήσης των χειμερινών κινηματογραφων (αντίστοιχα με το νόμο της Μερκούρη που έσωσε τα θερινά). Ενώ σε ότι αφορά το ΑΣΤΟΡ και ΙΝΤΕΑΛ μια εγγύηση συνέχισης λειτουργίας των χώρων υπό όποιο νέο ή παλιό καθεστώς θα ήταν μια σημαντική εξέλιξη.

Σε κάθε περίπτωση χρειαζόμαστε τη στήριξη σας ώστε οι κινηματογράφοι του κέντρου (και όχι μόνο) που στηρίζουν διαχρονικά το ελληνικό και το ανεξάρτητο σινεμά να συνεχίσουν να ανάβουν τα φώτα τους στην πόλη.

Για κάθε διευκρίνιση είμαι στη διάθεση σας.

Φιλικά, Μπάμπης Κονταράκης»