The Bridges of Madison County - Οι Γέφυρες του Μάντισον

Παραγωγή: ΗΠΑ 1995 

Διάρκεια: 135 λεπτά

Είδος: Ρομαντικό Δράμα

* * * * ½

Σκηνοθεσία: Clint Eastwood

Πρωταγωνιστούν: Clint Eastwood, Meryl Streep, Annie Corley, Victor Slezak, Jim Haynie, Sarah Zahn, Christopher Kroon, Phyllis Lyons.

ΣΥΝΟΨΗ: 1965. Ο Ρόμπερτ Κινκέιντ, φωτογράφος του National Geographic που έχει έρθει στην αγροτική Αϊόβα για να φωτογραφήσει τις περίφημες σκεπαστές της γέφυρες, συναντιέται τυχαία με την Ιταλικής καταγωγής νοικοκυρά Φραντζέσκα Τζόνσον. Μια συνάντηση που θα ανατρέψει τις ζωές τους και θα τους κάνει να βιώσουν έναν έρωτα σπάνιας και συνταρακτικής ομορφιάς.

Δύο διαφορετικοί κινηματογραφικοί κόσμοι συναντιούνται σε ένα αγροτόσπιτο και το αποτέλεσμα είναι μια από τις πιο ρομαντικές, πιο σπαρακτικές ερωτικές ιστορίες της 7ης τέχνης. Από τη μια ο σκληροτράχηλος Ίστγουντ, φρέσκος ακόμη από τον οσκαρικό θρίαμβο των Ασυγχώρητων κι από την άλλη η γυναίκα ερμηνευτικό φαινόμενο, η Μέριλ Στριπ με τις χίλιες προφορές και το prestige της σπουδαιότερης ηθοποιού της εποχής της. Η χημεία μεταξύ τους είναι ακαριαία και, όπως αποδεικνύεται και 27 χρόνια αργότερα, ανεξίτηλη.

Με βάση ένα ευπώλητο αισθηματικό μυθιστόρημα, ο σπουδαίος σεναριογράφος του Βασιλιά της Μοναξιάς Ρίτσαρντ ΛαΓκραβενίζ «καθαρίζει» μια ερωτική ιστορία, ανάμεσα σε μια ώριμη παντρεμένη γυναίκα και έναν περιπλανώμενο καλλιτέχνη, από τις «φθηνές» μελοδραματικές εξάρσεις ενός λαϊκού ρομάντζου και παραδίδει μια μοντέρνα Σύντομη Συνάντηση ανάμεσα σε δύο συναρπαστικούς, ανάγλυφους χαρακτήρες. Αυτό το σενάριο στα χέρια του σκηνοθέτη Ίστγουντ μετουσιώνεται σε κάτι ακόμη πιο αέρινο, σε χαμηλότονο πάθος που σιγοβράζει μέχρι να ξεχυθεί και να πλημμυρίσει την οθόνη. Σε μια οπτική συμφωνία από αγάπη και φως, σε μια μινιμαλιστική μελέτη των μικρών καθημερινών λεπτομερειών που κρίνουν πορείες ζωής.

Δεν υπάρχουν λόγια για να περιγράψουν την τελειότητα με την οποία η Μέριλ Στριπ μπαίνει στο πετσί μιας «νύφης πολέμου», μιας φτωχής Ιταλίδας που έφερε πίσω στην πατρίδα ο Αμερικανός στρατιώτης, μιας γυναίκας που μεταμορφώθηκε σε υποδειγματική επαρχιώτισσα νοικοκυρά χωρίς να ξεχάσει την νιότη της και τα όνειρα της από μια άλλη Ήπειρο. Αλλά και ο Ίστγουντ ηθοποιός, παίρνει μαζί του μόνο το γερακίσιο βλέμμα των γουέστερν ηρώων του και το επενδύει σε έναν ανεξάρτητο καλλιτέχνη, ένα πνεύμα περιπλανώμενο και εξερευνητικό που ανάμεσα στους θησαυρούς που ανακαλύπτει η κάμερα του ανά τον κόσμο, ο μεγαλύτερος αποδεικνύεται αυτός που καταφέρνει να αλλάξει την φιλοσοφία ζωής του.

Η μοναδική αισθηματική ταινία στην φιλμογραφία αυτού του τεράστιου Αμερικανού δημιουργού που η τέχνη του ξεπερνά τα όρια του κινηματογράφου, έμελλε να είναι και μια από τις τελευταίες μεγάλες ρομαντικές κινηματογραφικές δημιουργίες του παγκόσμιου κινηματογράφου (μαζί με τον Τιτανικό δύο χρόνια αργότερα). Ίσως δεν εκτιμήθηκε όσο θα έπρεπε στην εποχή της από την κριτική (το κοινό την τίμησε), σήμερα όμως φαντάζει σαν ένα μοναδικό διαμάντι έτοιμο να ανακαλυφθεί ξανά από ένα νεότερο κοινό.

Κι όποιος δεν ανατριχιάσει με το υγρό, παγωμένο βλέμμα της Μέριλ Στριπ, ντυμένης με ένα κατακόκκινο φόρεμα-σύμβολο του πάθους που την καίει,  καθώς κοιτάζει τον ορίζοντα που χάνεται από το κεφαλόσκαλο του σπιτιού της, δεν έχει κλάψει ποτέ σε ταινία…

Διανομή: Tanweer 

Στις αίθουσες από 18.08.22 

Παραλειπόμενα (από τις σημειώσεις της παραγωγής)

Το αγροτόσπιτο της ταινίας ήταν εγκαταλελειμμένο για πάνω από τριάντα χρόνια και αποκαταστάθηκε πλήρως από την επικεφαλής του σχεδιασμού παραγωγής Τζανίν Όπγουόλ. Αυτό το σπίτι, όπως το βλέπουμε στην ταινία, κάηκε από εμπρησμό τον Οκτώβριο του 2003, σχεδόν ένα χρόνο μετά την καταστροφή της Γέφυρας του Κέδρου, όπου η Φραντζέσκα συναντά τον Ρόμπερτ.  

Ο Ρόμπερτ Τζέιμς Γουόλερ ολοκλήρωσε το χειρόγραφο του σε έντεκα μέρες με μοναδικό σκοπό να το χαρίσει σε μερικούς φίλους και σε μέλη της οικογένειας του. Ένας φίλος του εντυπωσιάστηκε τόσο με το χειρόγραφο που του ζήτησε την άδεια να επικοινωνήσει με έναν ατζέντη. Ο Γούολερ δέχτηκε  ένα τηλεφώνημα από τον συγκεκριμένο ατζέντη και η ζωή του άλλαξε για πάντα. 

Η ταινία γυρίστηκε σε 36 μέρες. 

Πριν από τις Γέφυρες του Μάντισον, αυτό το κομμάτι της Άιοβα ήταν γνωστό κυρίως ως γενέτειρα του Τζον Γουέιν. Μετά την ταινία, μεγάλος αριθμός θαυμαστών επισκέφτηκε τις γέφυρες και τα άλλα μέρη όπου γυρίστηκε η ταινία. 

Η ταινία έχει πολλές ομοιότητες με προηγούμενη ταινία όπου πρωταγωνιστούσε η Μέριλ Στριπ. Στο Πέρα από την Αφρική (1985) υποδυόταν μία γυναίκα που δεν βρίσκει ικανοποίηση στην γάμο της και ερωτεύεται έναν ασυμβίβαστο και αδάμαστο άντρα. Αξίζει να σημειωθεί πως ο Ρόμπερτ Ρέντφορντ, που έπαιζε τον εραστή της στο Πέρα από την Αφρική, ήταν υποψήφιος για τον ρόλο του φωτογράφου στις Γέφυρες του Μάντισον. 

Η Μέριλ Στριπ ντύθηκε διαφορετικά από τον χαρακτήρα του βιβλίου για να ενσαρκώσει κάτι από την αισθητική και χυμώδη φιγούρα της Σοφία Λόρεν. Η Σοφία Λόρεν και η Άννα Μανιάνι ήταν σημεία αναφοράς της, ειδικά σε ό,τι αφορά την ιταλική προφορά της Φραντζέσκα, ενώ είδε και μελέτησε το Μάμα Ρόμα του Πιερ Πάολο Παζολίνι πριν τα γυρίσματα της ταινίας.