Elvis

Παραγωγή: ΗΠΑ 2022 

Σε συμπαραγωγή με Αυατραλία 

Διάρκεια: 159 λεπτά

Είδος: Μουσική Βιογραφία

* * *

Σκηνοθεσία: Baz Luhrmann

Πρωταγωνιστούν: Austin Butler, Tom Hanks, Olivia DeJonge, Helen Thomson, Richard Roxburgh, Kelvin Harrison Jr., David Wenham, Kodi Smit-McPhee, Luke Bracey, Dacre Montgomery, Leon Ford, Gary Clark Jr., Yola, Natasha Bassett, Xavier Samuel, Adam Dunn, Alton Mason, Shonka Dukureh.

ΣΥΝΟΨΗ: Η ζωή και η καριέρα του Elvis Presley όπως τη διηγείται ο αινιγματικός μάνατζερ του, ο «Συνταγματάρχης» Τομ Πάρκερ. 20 χρόνια μιας πολυτάραχης ζωής με φόντο μια Αμερική που αλλάζει ραγδαία.

Έλβις Πρίσλεϊ και Μπαζ Λούρμαν. Μοιάζει ιδανικός ο συνδυασμός. Και πολύ άργησε να ασχοληθεί ο Βασιλιάς της Οπτικής Εξτραβαγκάντσας με τον Βασιλιά του Ροκ’ν’ρολ. Τώρα, το γιατί βάζει ανάμεσά τους την οπτική ενός αμφιλεγόμενου «Ανθρώπου χωρίς ταυτότητα» όπως ο αυτοαποκαλούμενος Συνταγματάρχης Πάρκερ, ίσως εξηγείται από το γεγονός ότι το brand Elvis είναι το απόλυτο δημιούργημα του Πάρκερ, η προβολή της φαντασιακής προσωπικότητας ενός ξένου, ενός παρείσακτου στο σώμα της Αμερικάνικης κοινωνίας. Ας μην ξεχνάμε ότι πριν τον Έλβις, πριν τη μουσική, ο Πάρκερ διηύθυνε τσίρκο, με αποτέλεσμα ο Πάρκερ του Μπαζ Λούρμαν να είναι μια bigger than life (and death) φιγούρα, κάτι ανάμεσα σε τσιρκολάνικη καρικατούρα από ταινία του Φελλίνι και τον πανούργο Penguin του Τιμ Μπάρτον, ένα παραμορφωμένο πλάσμα με μάτια που πετάνε σπίθες, ένας όφις στον αχανή και ανομοιογενή «Παράδεισο» του Αμερικάνικου Νότου. Συναντώντας τον νεαρό Πρίσλεϊ ως support σε συναυλίες ενός παραδοσιακού country τραγουδιστή, τα μάτια του Πάρκερ αρχίζουν να γυαλίζουν και ο μύθος Έλβις αρχίζει να παίρνει σάρκα και οστά. Στο πρόσωπο (και τους γοφούς) ενός φτωχού νεαρού από το Μισισίπι που μεγάλωσε με την περιθωριακή μαύρη κουλτούρα του γκόσπελ και των μπλουζ, ο Πάρκερ βλέπει το εισιτήριό του για τη νέα Αμερική.

Τα υπόλοιπα είναι history όπως λένε και την οποία ο Λούρμαν δεν ενδιαφέρεται να μας αφηγηθεί γραμμικά αλλά και ολόκληρη. Εστιάζοντας στη γέννηση του φαινομένου Έλβις στη δεκαετία του 50, περνάει ξώφαλτσα από την χολιγουντιανή του περίοδο των 60s για να ξαναπιάσει το νήμα από την Αμερική του 68 και τους φόνους του Κινγκ και του Κένεντι που συγκλόνισαν προσωπικά τον Πρίσλεϊ και να μας προσγειώσει στο Λας Βέγκας των ξενοδοχείων, των καζίνο και της χοντρής κονόμας. Ο φακός του Λούρμαν οργιάζει κυριολεκτικά σε κάθε περίοδο, το production design και τα κοστούμια είναι απλά συγκλονιστικά και το soundtrack είναι ακριβώς αυτό που περιμένει κάποιος από μια εξτραβαγκάντσα του Λούρμαν. Το αν ο ρυθμός κάνει μια κοιλίτσα κάπου στη μέση καλύπτεται από όλα τα παραπάνω μέσα στην αχανή περίοδο των δύο ωρών και σαράντα λεπτών που κρατάει η ταινία.

Και ερχόμαστε στο πρωταγωνιστικό δίδυμο. Ο Όστιν Μπάτλερ (με τη βοήθεια του άξιου για Oscar make up & hair συνεργείου της ταινίας), γίνεται ιδανική ενσάρκωση της εικόνας του θρύλου Elvis. Μια πραγματική μεταμόρφωση, άξια από μόνη της για να δει κανείς την ταινία. Ο Τομ Χανκς, παραμορφωμένος σε υπερθετικό βαθμό, παραδίδει την επιτομή του Ανθρώπου Χωρίς Ταυτότητα στο ρόλο του Συνταγματάρχη Πάρκερ, ερμηνεύοντας κυρίως με τη φωνή του και το φλογισμένο βλέμμα του έναν άνθρωπο που ούτως ή άλλως ήταν ρόλος από μόνος του. Θεός ή Δαίμονας, ο Πάρκερ του Χανκς εμφανίζεται εδώ ως απόλυτος δημιουργός του μυθικού Βασιλιά μιας χώρας και μιας κουλτούρας που δεν αποδέχθηκε ποτέ τον ίδιο ως κομμάτι της.

Ο Μπαζ Λούρμαν, βασιλιάς του μεταμοντέρνου κινηματογραφικού (και όχι μόνο) θεάματος επανέρχεται με τον Elvis να τον βρίσκει σε δημιουργική φόρμα, με πιο χαμηλές από τις συνήθεις ταχύτητες αλλά και με την ίδια εξωφρενική διάθεση για οπτικό μεγαλείο. It’s one for the money, two for the show. 

Διανομή: Tanweer 

Στις αίθουσες από 23.06.22 

 

Παραλειπόμενα (από τα production notes)

Ο Μπαζ Λούρμαν συνοψίζει το όραμα της ταινίας και την επίδραση που ελπίζει να έχει στο κοινό, «Ελπίζω να νιώσουν τη μουσική, τον έρωτα, τις εμφανίσεις, τη μόδα, τα πάνω και τα κάτω. Ελπίζω οι θεατές να μιλάνε για την ταινία αφού βγουν από την αίθουσα. Κάνω ταινίες για να γιορτάσω και να τιμήσω αυτή τη μοναδική εμπειρία της αίθουσας και ο Elvis θα το καταλάβαινε αυτό και θα το γιόρταζε επίσης».

Ο Elvis ήταν φανατικός συλλέκτης αυτοκινήτων και μοτοσυκλετών. Είχε πάνω από 300 τροχοφόρα στη συλλογή του. Η ομάδα παραγωγής έψαξε πολύ καιρό να βρει αυθεντικά αυτοκίνητα και μηχανές της εποχής. Με το βοήθεια συλλεκτών τελικά χρειάστηκε να αγοράσουν μόνο 15 αυτοκίνητα.

Το διάσημο στούντιο της Beale Street στο Μέμφις, όπου ο νεαρός Elvis έρχεται σε επαφή με πολλούς μαύρους μουσικούς, χρειάστηκε 12 εβδομάδες για να κατασκευαστεί για τις ανάγκες της ταινίας.

Η ενδυματολογική ομάδα είχε την τύχη να συνεργαστεί με τους σχεδιαστές των ρούχων του Elvis για την περίοδο της δεκαετίας του ’70, όταν ο σταρ φορούσε τις απαστράπτουσες ολόσωμες φόρμες του. Τα υφάσματα και τα στολίδια ήταν πιστά στις αυθεντικές στολές που φορούσε στα σόου του.

Για τις ανάγκες της ταινίας, οι χαρακτήρες ντύθηκαν με αυθεντικά κοστούμια αλλά και σύγχρονα κομμάτια από μεγάλους οίκους της Ευρώπης και της Αμερικής. Η πλειοψηφία, όμως, των ενδυμάτων σχεδιάστηκαν ειδικά από την ενδυματολογική ομάδα.

Ο Τομ Χανκς περνούσε ώρες στο μακιγιάζ για να μεταμορφωθεί σε Τομ Πάρκερ στις διαφορετικές ηλικίες και φάσεις της ταινίας. Αντίστοιχα, ο Όστιν Μπάτλερ υποδυόταν τον Elvis από την ηλικία των 17 μέχρι τα 42. Ειδικά, για την εμφάνιση του ως Elvis στα 42, ο ηθοποιός πέρασε 5 ώρες στην καρέκλα του μακιγιάζ. Για τη σκηνή που ο Μπάτλερ ερμηνεύει την τελευταία του παράσταση στο Βέγκας, ο ηθοποιός δηλώνει, «Όταν φόρεσα όλα τα προσθετικά στο σώμα μου και το πρόσωπο μου, ένιωσα όλο το επιπλέον βάρος. Μετά έβαλα τη φόρμα μου και οι πνεύμονες μου δέχτηκαν πίεση, ανέπνεα με το ζόρι και ζεσταινόμουν πολύ. Ένιωσα κλειστοφοβία και μεγάλη λύπη, γιατί είμαι σίγουρος ότι ο ίδιος ο Elvis ένιωθε το ίδιο, ότι με το ζόρι ανέπνεε. Όμως η φωνή του ήταν εκρηκτική».

Την πρώτη μέρα των γυρισμάτων, ο Όστιν Μπάτλερ κλήθηκε να υποδυθεί τον θρύλο σε μία παράσταση του. «Έπρεπε να βγω στη σκηνή ντυμένος με δερμάτινα ρούχα και να γίνω ο Elvis μπροστά σε 300 κομπάρσους. Ήμουν τρομοκρατημένος αλλά και ενθουσιασμένος. Στις πρώτες λήψεις ένιωσα ότι τελικά μπορώ να τον υποδυθώ και ήταν πολύ συγκινητικό».

Για την προετοιμασία της ταινίας, ο πρωταγωνιστής Όστιν Μπάτλερ και ο σκηνοθέτης επισκέφτηκαν το Νάσβιλ και το Μέμφις, όπου ο Elvis κάνει τις πρώτες του ηχογραφήσεις. Βρέθηκαν μάλιστα  στο ίδιο στούντιο όπου είχε ηχογραφήσει ο θρύλος της μουσικής.