The Last Duel – Η Τελευταία Μονομαχία

Παραγωγή: ΗΠΑ 2021 

Σε συμπαραγωγή με Βρετανία 

Διάρκεια: 152 λεπτά

Είδος: Περιπέτεια Εποχής

* * * *

Σκηνοθεσία: Ridley Scott

Πρωταγωνιστούν: Matt Damon, Adam Driver, Jodie Comer, Harriet Walter, Ben Affleck, Alex Lawther, Marton Csokas, Oliver Cotton, Nathaniel Parker, Tallulah Haddon, Bryony Hannah, Michael McElhatton, Zeljko Ivanek, Sam Hazeldine.

ΣΥΝΟΨΗ: Γαλλία 1386: Όταν ο ιππότης Jean de Carrouges επιστρέφει στη Νορμανδία από τον πόλεμο και μαθαίνει πως ένας αδελφικός φίλος του, o Jacques Le Gris έχει βιάσει τη σύζυγό του Marguerite, απευθύνεται στον βασιλιά Κάρολο και ζητά από αυτόν ως ανώτατο δικαστή να εγκρίνει το αίτημά του για μονομαχία. Αν κερδίσει, κερδίζει τη ζωή του και την υπόληψη της οικογένειάς του. Αν χάσει όμως, αυτό θα σημαίνει ότι είχε άδικο και η Marguerite θα καεί στην πυρά για ψευδή κατηγορία. Έτσι, οι δύο πρώην φίλοι μεταμορφώνονται σε θανάσιμους εχθρούς, πρόθυμους να ρισκάρουν τη ζωή και την υπόληψή τους στην τελευταία νόμιμη μονομαχία για λόγους τιμής στην ιστορία της χώρας.

Αυτή που ρισκάρει όμως τα περισσότερα είναι η σύζυγος του Ιππότη ντε Καρούζ που είτε έτσι είτε αλλιώς είναι το θύμα μια μεσαιωνικής πατριαρχικής κοινωνίας στην οποία η γυναίκα τυγχάνει μεν σεβασμού αλλά υπό τη μορφή της κορυφαίας ιδιοκτησίας του συζύγου της. Μεταφέροντας το ιστορικά τεκμηριωμένο μυθιστόρημα του Eric Jager στη μεγάλη οθόνη, ο μέγας Ρίντλεϊ Σκοτ παραδίδει ένα μάθημα αφήγησης συνδυάζοντας ιστορική ακρίβεια και μεγαλοπρεπές θέαμα σε μια αληθινή ιστορία που θα μπορούσε να σταθεί σαν μεσαιωνικό #metoo παραμύθι, σαν διαλεκτικό σύγχρονο σχόλιο πάνω σε μια δημώδη μεσαιωνική παραλογή.

Στα 84 χρόνια του, ο δημιουργός του Alien και του Gladiator ξαναβρίσκει τη σκηνοθετική του φόρμα και καθηλώνει το θεατή με την αβίαστα συναρπαστική αφήγηση των τελευταίων χρόνων μιας φεουδαρχικής κοινωνίας που βγαίνει από ένα αιματηρό εκατονταετή πόλεμο. Μιας μεσαιωνικής ακόμη Ευρώπης που αν αφαιρέσεις ρούχα και τελετουργικά, αντανακλά επικίνδυνα τη σύγχρονη, υποτιθέμενη προηγμένη, δυτική κοινωνία. Βασίζεται φυσικά σε ένα εξαιρετικό σενάριο, γραμμένο από τους πρωταγωνιστές Ματ Ντέιμον και Μπεν Άφλεκ με τη πολύτιμη συνεργασία της εξαιρετικής Νικόλ Χολοφσένερ. Καθένας τους, όπως δήλωσαν, ανέλαβε να διηγηθεί την ιστορία από την άποψη καθενός από τους τρεις πρωταγωνιστές της, αφήνοντας έτσι την αίσθηση της παραλλαγής ενός σύγχρονου #metoo Ρασομόν (του κλασσικού αριστουργήματος του Κουροσάβα).  

Να μιλήσουμε για το καστ; Να πούμε ότι ο Ματ Ντέιμον αποδεικνύει ότι μπορεί να παίξει πλέον τα πάντα; Να πούμε τι σημαίνει το ογκώδες ερμηνευτικό κεφάλαιο Άνταμ Ντράιβερ για το Χολιγουντιανό σινεμά; Να απονείμουμε επιτόπου ένα Oscar στη συγκλονιστικά λιτή Τζόντι Κόμερ; Να υποκλιθούμε στην βρετανική ακρίβεια μιας μεγάλης κυρίας του Αγγλικού θεάτρου, της Χάριετ Γουόλτερ; Να απολαύσουμε το τσαλάκωμα της εικόνας του Μπεν Άφλεκ που παραδίδει ένα από τα καλύτερα ερμηνευτικά του επιτεύγματα ως κακομαθημένος, έκφυλος και μηχανορράφος φεουδάρχης; Μήπως όμως υστερεί το βοηθητικό καστ; Ούτε για αστείο!

Στο καλλιτεχνικό επίτευγμα του Ρίντλεϊ Σκοτ βέβαια, σημαντικό μερίδιο έχουν οι παρακάτω:

Διεύθυνση Φωτογραφίας: Dariusz Wolski

Σχεδιασμός Παραγωγής: Arthur Max

Κοστούμια: Janty Yates

Μοντάζ: Claire Simpson 

Πολύ πιθανόν να ξανακούσουμε τα ονόματά τους στις Οσκαρικές υποψηφιότητες. Μέχρι τότε απολαμβάνουμε μεγάλο θέαμα στη μεγάλη οθόνη.

Διανομή: Feelgood Entertainment

Στις αίθουσες από 14.10.21

Παραλειπόμενα (από τα production notes)

Το όμορφο φόντο μίας προδοσίας: Το γύρισμα πραγματοποιήθηκε το 2020 σε μοναδικού κάλλους μέρη της Γαλλίας και της Ιρλανδίας. Πολλά από τα μαγικά και καλοδιατηρημένα κάστρα της Γαλλίας ήταν το φόντο αυτής της συναρπαστικής ιστορίας.

4 κάμερες: Ο Ridley Scott έστηνε τέσσερις κάμερες και έδινε οδηγίες στους οπερατέρ με walkie-talkie. Έτσι απαθανάτισε τη δράση και τους διαλόγους από διαφορετικές γωνίες και η ταινία παρουσιάζει μία μοναδική αίσθηση 360 μοιρών, που είναι και το χαρακτηριστικό της σκηνοθεσίας του.

Μία βόλτα στο μουσείο: Δεν υπάρχουν πια πλήρεις πανοπλίες του 14ου αιώνα και η ενδυματολόγος της ταινίας Janty Yates εμπνεύστηκε από τις μεσαιωνικές πανοπλίες που εκτίθενται στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης.

Πανοπλίες: Οι πανοπλίες της μονομαχίας αποτελούνται από 17-18 κομμάτια η καθεμία. Για τις ανάγκες της σκηνής της μονομαχίας δημιουργήθηκαν 8 πλήρεις πανοπλίες.

Μεσαιωνικά όπλα: Τα όπλα της ταινίας έχουν κατασκευαστεί από την αρχή, στα πρότυπα των αυθεντικών της εποχής εκείνης. Η ταινία χρειάστηκε πάνω από 50 διαφορετικές ασπίδες, εκατοντάδες στελέχη όπλων και πάνω από 150 λόγχες.

Μουσική υπόκρουση: Στη μουσική της ταινίας ακούγονται αυθεντικά μεσαιωνικά όργανα. Μία από τις κορυφαίες Βρετανίδες σοπράνο, η Grace Davidson, ακούγεται στην ταινία.