The Lady from Shanghai –Η Κυρία απ’ τη Σαγκάη (Επανέκδοση)
Παραγωγή: ΗΠΑ – 1947
Διάρκεια: 87 λεπτά
Είδος: Φιλμ Νουάρ
Βαθμολογία: * * *
Σκηνοθεσία: Orson Welles
Πρωταγωνιστούν: Rita Hayworth, Orson Welles, Everett Sloane, Glenn Anders, Ted de Corsia, Erskine Sanford, Gus Schilling, Carl Frank.
Υπόθεση: Ένας Ιρλανδός ναυτικός, ο Μάικλ Ο' Χάρα, περπατώντας στο Σέντραλ Παρκ σώζει μια όμορφη ξανθιά από επίθεση κακοποιών. Συνοδεύοντας την Έλσα, όπως λέγεται, σπίτι της, γνωρίζει το σύζυγό της, το δικηγόρο Άρθουρ Μπάνιστερ, που έχει μια ελαφρά αναπηρία. Το ζευγάρι, που πρόκειται να ταξιδέψει στο Σαν Φρανσίσκο με το γιοτ του του προσφέρει τη θέση του καπετάνιου και ο Μάικλ δέχεται. Στο γιοτ βρίσκεται και ο συνέταιρος του Άρθουρ, ο Τζορτζ Γκρίσμπι, που πείθει τον Μάικλ να τον βοηθήσει να σκηνοθετήσει το θάνατό του, έναντι αδρής αμοιβής. Ο Μάικλ που σχεδιάζει με τα χρήματα να το σκάσει με την Έλσα, την οποία έχει ερωτευτεί, δέχεται και υπογράφει μια ομολογία της “δολοφονίας”.
Στην υπόθεση παρεμβαίνει ένας ιδιωτικός ντετέκτιβ, ο Σίντνεϊ Μπρουμ, ο οποίος έχει μάθει ότι το πραγματικό σχέδιο του Γκρίσμπι είναι να δολοφονήσει τον Μπάνιστερ και να ενοχοποιήσει τον Μάικλ, ενώ ο ίδιος θα θεωρείται νεκρός. Ωστόσο, αυτός που τελικά δολοφονείται είναι ο Γκρίσμπι και ο Μάικλ συλλαμβάνεται, εφόσον μάλιστα υπάρχει και η ομολογία του. Την υπεράσπισή του αναλαμβάνει ο Μπάνιστερ, που μετατρέπει τη δίκη σε φάρσα. Ο Μάικλ δραπετεύει αλλά αρχίζει να υποψιάζεται τον διπλό ρόλο της Έλσα. Στην Chinatown και στην άιθουσα με τους καθρέφτες θα ξεκαθαρίσουν όλα…
Πρωτοπόρος όπως πάντα ο Όρσον Ουέλς φέρνει το φιλμ νουάρ στα επίπεδα ενός πρώιμου μοντερνισμού, μιας nouvelle vague που δεν είχε ακόμη εφευρεθεί. Γύρισμα σε αυθεντικά locations, ειρωνεία, λεπτό χιούμορ στα όρια της παρωδίας και βέβαια εξαιρετικό μοντάζ. Όλα αυτά δεν έκατσαν καθόλου καλά στο στομάχι του Χολιγουντιανού αφεντικού της Columbia Χάρι Κον που παρέλαβε την τελειωμένη ταινία και της άλλαξε τα φώτα στις περικοπές και το νέο μοντάζ, απογοητεύοντας τελείως τον Ουέλς. Με πρωταγωνίστρια την φλογερή Ρίτα Χέιγουορθ, σύζυγο του Ουέλς ήδη εν διαστάσει κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων, η ταινία φιλοδοξούσε να γίνει το φιλμ νουάρ που θα τα τελείωνε όλα. Μάλιστα για τις ανάγκες του ρόλου ο Ουέλς είχε πείσει την Χέιγουορθ να κόψει τα μαλλιά της και να τα βάψει ξανθά, κάτι για το οποίο η ίδια τον δικαιολόγησε αργότερα όσον αφορά το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα (και πολύ καλά έκανε). Οι κακές γλώσσες βέβαια της εποχής είπαν ότι της το έκανε για να τη μειώσει στα μάτια του κοινού και όχι επειδή το απαιτούσε ο ρόλος. Τέλος πάντων, αυτά είναι ιστορία κλειδαρότρυπας που λίγο αφορά το σημερινό θεατή.
Ε λοιπόν η ταινία, έστω κουτσουρεμένη και όχι όπως θα την ονειρεύτηκε ο δημιουργός της, στέκει και σήμερα! Παρά το χαώδες και ανερμάτιστο σενάριο, την ανεπαρκή ανάπτυξη χαρακτήρων-συνέπεια ίσως του αναγκαστικού μονταρίσματος και πάνω απ’ όλα παρά την αδέξια και κακόηχα επιτηδευμένη Ιρλανδέζικη προφορά του ίδιου του Ουέλς ως πρωταγωνιστή-αφηγητή, η ταινία έχει αναχθεί σε κάτι παραπάνω από απλό φιλμ νουάρ. Συναρπαστικά μισανθρωπική, απαισιόδοξη ακόμη και με τα σύγχρονα κυνικά δεδομένα, μοντέρνα σαν ερωτικό θρίλερ των 80s, με μια υπέροχη Ρίτα Χέιγουορθ και με την περιβόητη κλασσική πια σκηνή αντιπαράθεσης στην αίθουσα με τους καθρέφτες. Είναι κρίμα επίσης που δεν ευδοκίμησε τελικά το σχεδιασμένο πριν από μερικά χρόνια remake του Γουόν Καρ Γουάι με τη Νικόλ Κίντμαν για να κάναμε τις συγκρίσεις. Απολαύστε ελεύθερα!
Διανομή: New Star
Στις αίθουσες από 13.08.15