Deux Jours, Une Nuit – Δύο Ημέρες, Μια Νύχτα

Παραγωγή: Βέλγιο/Γαλλία/Ιταλία – 2014 

Διάρκεια: 95 λεπτά

Είδος: Κοινωνικό

Σκηνοθεσία: Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne

Πρωταγωνιστούν: Marion Cotillard, Fabrizio Rongione, Catherine Salée, Batiste Sornin, Pili Groyne, Simon Caudry, Lara Persain, Alain Eloy , Myriem Akeddiou, Fabienne Sciascia, Anette Niro, Rania Mellouli, Christelle Delbrouck, Timur Magomedgadzhiev και ο Olivier Gourmet. 

Υπόθεση: Η νεαρή Σάντρα ζει με τον άντρα της και τα δύο της παιδιά σε μια μικρή πόλη του Βελγίου όπου και εργάζεται σε ένα εργοστάσιο κατασκευής φωτοβολταϊκών. Μετά από μια άδεια ασθένειας λόγω κατάθλιψης η Σάντρα επιστρέφει στη δουλειά για να βρει τη θέση της να κινδυνεύει αφού, στη διάρκεια της απουσίας της, οι συνάδελφοι της μπόρεσαν να καλύψουν τη βάρδια της με μικρές υπερωρίες και χρηματικά μπόνους. Η μοίρα της βρίσκεται στα χέρια των 16 συναδέλφων της, τους οποίους πρέπει να πείσει να αρνηθούν το μπόνους που τους προσφέρει ο εργοδότης σε αντάλλαγμα για την απόλυσή της, ώστε να καταφέρει να κρατήσει τη δουλειά της αλλά και την ψυχική της ισορροπία. Είναι Παρασκευή απόγευμα και μέχρι την Κυριακή το βράδι θα πρέπει να τους έχει πιάσει έναν-έναν για να σώσει τη θέση της. Δύο ημέρες και μία νύχτα, πριν την καταληκτική ψηφοφορία της Δευτέρας.

Ένας άνισος αγώνας σε βάρος μιας αδύναμης ψυχικά και σωματικά γυναίκας, με τα χαρτιά εξαρχής σημαδεμένα αφού κίνητρο όλων των συναδέλφων της είναι το ζεστό χρήμα και η ταινία δεν τους κατηγορεί άμεσα για αυτό. Στην σύγχρονη Ευρώπη του φιλελευθερισμού και της ευέλικτης εργασίας, έννοιες όπως αλληλεγγύη, συνάδελφος, εργατική τάξη, κοινωνία, δικαιοσύνη, αντίσταση κλπ. θεωρούνται ξεπερασμένες παρελθοντολογίες. Όλα στο βωμό του μέγιστου κέρδους που πρέπει να συνδυάζεται με την μέγιστη απόδοση και το χαμηλότερο κόστος. Θα μπορούσε να γίνει ένα ενδιαφέρον ντοκιμαντέρ για την απογευματινή ζώνη της τηλεόρασης. Όχι όμως. Οι Βέλγοι αρχιερείς του ανθρωπισμού αδελφοί Νταρντέν σκάβουν πολύ βαθιά κάτω από την επιφάνεια, με όργανο την πιο λαμπερή σταρ της Ευρώπης, τη βραβευμένη με Όσκαρ Μαριόν Κοτιγιάρ, απογυμνωμένη και σχεδόν αμακιγιάριστη, να σέρνει μόνη και σκυφτή στους λεπτούς ώμους της το βάρος των πολιτικών επιλογών άκαρδων εξουσιών που αλλοιώνουν την ουσία της κοινωνίας όπως διαμορφώθηκε μεταπολεμικά. Μόνη; Όχι βέβαια. Με ένα υπέροχο και υπομονετικό σύζυγο στο πλευρό της και δύο παιδιά που δίνουν άλλο νόημα στη λέξη οικογένεια από αυτό που γνωρίζουμε από τις ταινίες του Χόλιγουντ και με μια μικρή ομάδα αλτρουιστών συναδέλφων που δίνουν ξανά νόημα στη λέξη αλληλεγγύη. Ή έκβαση του αγώνα της δεν έχει σημασία, σημασία έχει ο ίδιος ο αγώνας και η αξιοπρέπεια που προσδίδει η προσπάθεια ανάκτησης της ζωής. Ακόμη μια φορά η Μαριόν Κοτιγιάρ μεγαλουργεί σκορπώντας ρίγη συγκίνησης με την ερμηνεία της. Υποδειγματικά σκηνοθετημένο «θρίλερ» εργασιακής επιβίωσης που δύσκολα θα αφήσει ασυγκίνητο το κοινό.

Επίσημη συμμετοχή του Βελγίου στο Φεστιβάλ Καννών και πρόταση για το φετινό ξενόγλωσσο Όσκαρ. 

Διανομή: Seven Films & Spentzos Film 

Στις αίθουσες από 06.11.14