26ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Αδέσποτα Κορμιά και σπουδαίες γυναίκες

Ανάμεσα σε διαδηλώσεις και αντιδιαδηλώσεις που ακολούθησαν το ήδη τεταμένο κλίμα της πόλης που φιλοξενεί το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ, προβλήθηκε επιτέλους για το ευρύτερο κοινό το, περιβόητο για την αφίσα του, ντοκιμαντέρ της πολυβραβευμένης Ελληνίδας δημιουργού Ελίνας Ψύκου «Αδέσποτα Κορμιά». 

Τι  ήταν αυτό που εξαγρίωσε τόσο το χριστεπώνυμο πλήθος ώστε να απειλεί θεούς και δαίμονες για να απαγορευθεί η προβολή της ταινίας; Μα φυσικά το πολύ προχωρημένο (για πολλούς υπερβολικά προκλητικό έως και βλάσφημο) poster που δείχνει μια γυμνόστηθη γυναίκα πάνω στο σταυρό του μαρτυρίου.

Ανταποκρίνεται όμως αυτή η, ας την πούμε αισθητική πρόκληση, στο περιεχόμενο της ταινίας;  Ας διαβάσουμε καταρχήν τη σύνοψη: «Η Ρόμπιν είναι έγκυος, αλλά δεν θέλει να γίνει μητέρα. Η Κατερίνα θέλει αλλά δεν μπορεί. H Κική θέλει απλώς να πεθάνει με αξιοπρέπεια. Όμως η άμβλωση, η εξωσωματική γονιμοποίηση και η ευθανασία, αντίστοιχα, δεν είναι νόμιμες στις χώρες τους. Τα Αδέσποτα κορμιά εξερευνούν τη σωματική αυτονομία σε μια Ευρώπη όπου επιτρέπεται να ταξιδέψεις, να εργαστείς, να καταναλώσεις ελεύθερα, αλλά όχι απαραίτητα να ζήσεις ή να πεθάνεις όπως επιθυμείς».

Ε λοιπόν, ναι! Η ταινία προκαλεί, όχι όμως το θρησκευτικό συναίσθημα και τα χριστιανικά σύμβολα. Προκαλεί την ίδια την ουσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης καθώς πληροφορούμαστε με έκπληξη τα διαφορετικά επίπεδα ανελεύθερης αντιμετώπισης του, γυναικείου κυρίως, πληθυσμού. Εξετάζοντας την απαγόρευση της έκτρωσης στη Μάλτα, της εξωσωματικής γονιμοποίησης στην Ιταλία και της ευθανασίας στην Ελλάδα, η Ελίνα Ψύκου παρουσιάζει με θαυμαστή ψυχραιμία ένα ευρωπαϊκό state of the union, δίνοντας το λόγο σε πολλές και διαφορετικές απόψεις, καταθέτοντας χωρίς μελοδραματισμούς τις ιστορίες των ηρωίδων της και θέτοντας το θεατή «προ των ευθυνών» του. Ένα ντοκιμαντέρ που κάποτε θα θεωρείται έργο αναφοράς για την Ευρώπη των αρχών του 21ου αιώνα. Κι αυτό είναι το σημαντικό του επίτευγμα. Τα υπόλοιπα είναι κραυγές στον άνεμο και κουβέντα να γίνεται.

 

Τα Αδέσποτα Κορμιά θα τα θυμόμαστε όμως και για κάτι άλλο επίσης πολύ σημαντικό: την μακροσκελή απάντηση-μανιφέστο ελευθερίας που έδωσε η Γενική Διευθύντρια του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Ελίζ Ζαλαντό στην επιστολή που είχε αποστείλει ο νέος Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης Φιλόθεος σχετικά με την προσβολή του χριστιανικού αισθήματος από την αφίσα της ταινίας. Μια επιστολή που προδίδει έναν Ιεράρχη υψηλής μόρφωσης και ανθρωπιστικής παιδείας, νηφάλιο και άξιο να ηγηθεί μιας Εκκλησίας απαντήθηκε από ένα ευφυές μανιφέστο. Αυτός ο διάλογος είναι που λείπει από την Ελληνική δημόσια ζωή και αυτό το επίπεδο θα έπρεπε  να έχει η όποια αντιπαράθεση.

 

ΑΔΕΣΠΟΤΑ ΚΟΡΜΙΑ

Ελλάδα, Ελβετία, Ιταλία, Βουλγαρία, 2024

Διάρκεια: 109'

Σκηνοθεσία-Σενάριο: Ελίνα Ψύκου 

Δείτε παρακάτω το επίσημο trailer

,

 

Επόμενη προβολή της ταινίας στην αίθουσα ΤΖΟΝ ΚΑΣΣΑΒΕΤΗΣ: 14 Μαρτίου και ώρα 14.30

 

Το Φεστιβάλ έχει δημοσιεύσει την πλήρη επιστολή της Γενικής Διευθύντριας. Μπορείτε να τη διαβάσετε στο παρακάτω link

https://www.filmfestival.gr/el/all-news/28828-apantisi-tis-genikis-diefthyntrias-tou-festival-kinimatografou-thessalonikis-eliz-zalanto-pros-ton-panagiotato-mitropoliti-thessalonikis-k-filotheo