Udi Aloni: Ρετροσπεκτίβα στο Studio New Star Art Cinema
“Η πίστη μου στην εβραϊκή μου ταυτότητα είναι να είμαι αλληλέγγυος με την Παλαιστίνη. Σε μια εποχή αδυναμίας και σύγχυσης, όπου η δεξιά πτέρυγα οικειοποιείται τον λόγο μας για τα ανθρώπινα δικαιώματα, η πολιτική ορθότητα και οι πολιτικές ταυτότητας είναι ζωτικής σημασίας.” Udi Aloni
Ο Udi Aloni, κινηματογραφιστής, συγγραφέας, φιλόσοφος, ακτιβιστής και πάνω από όλα οπαδός της ειρήνης και της συνύπαρξης στην Μέση Ανατολή, γιος της διάσημης Ισραηλινής πολιτικού Shulamit Aloni, δεν μασάει τα λόγια του όταν μιλάει για την κατάσταση στην πατρίδα του, ούτε δέχεται να κυριαρχεί στο Ισραήλ ένα καθεστώς το οποίο ο ίδιος αποκαλεί apartheid. Ανήκοντας στον προοδευτικό χώρο της Ισραηλινής διανόησης ο ίδιος δηλώνει ως σημαντικότερες επιρροές του τον Slavoi Zizek και τον Edward Said. Με έντονη πολιτική δράση και πολλούς επικριτές στη χώρα του, σήμερα έχει αφήσει το Ισραήλ, μοιράζοντας τη ζωή του μεταξύ Νέας Υόρκης και Βερολίνου.
Καλεσμένος στη χώρα μας από την New Star για μια ρετροσπεκτίβα του κινηματογραφικού του έργου, παρέδωσε Masterclass στον κινηματογράφο STUDIO new star art cinema, παρουσία κοινού, δημοσιογράφων και πολιτικών προσώπων, όπου μίλησε για τις ταινίες του, την πολιτική και τις πηγές έμπνευσής του, όπως τη μητέρα του, καθώς και για τις συνεργασίες του με αξιόλογους Παλαιστίνιους δημιουργούς.
Στο Masterclass επίσης, προβλήθηκαν αποσπάσματα από θεατρικές του παραστάσεις, όπως το "Περιμένοντας τον Γκοντό", ομιλίες της μητέρας του καθώς και μικρά αποσπάσματα από την ταινία "Γιατί είμαστε Αμερικάνοι" & "Διασταύρωση 48", όπου κάλεσε τους παρευρισκόμενους να έρθουν στη Ρετροσπεκτίβα για να τις δουν.
Θερμές ήταν και οι ευχαριστίες του και προς τον Βελισσάριο Κοσσυβάκη, διευθυντή της New Star & καλλιτεχνικό διευθυντή του STUDIO new star art cinema που όπως είπε "τον έκαναν να νιώσει σπίτι του, όντας μακριά από αυτό".
Στις 28, 29 & 30 Νοεμβρίου θα πραγματοποιηθεί η ΡΕΤΡΟΣΠΕΚΤΙΒΑ του Udi Aloni στο STUDIO new star art cinema, όπου θα παρουσιαστούν 6 ταινίες του, κάποιες για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Μαζί του θα βρίσκεται και η Samar Qupty πρωταγωνίστρια της ταινίας του.
Την ρετροσπεκτίβα συνδιοργανώνει με τη NEW STAR η Ταινιοθήκη της Ελλάδος, που στο παρελθόν είχε καλέσει τον σκηνοθέτη και παρουσίασε τις τρεις πρώτες ταινίες του.
To Σάββατο 30/11 στις 12 το μεσημέρι, οι δύο καλλιτέχνες θα συμμετάσχουν σε συζήτηση με θέμα τις Γυναίκες και την Τέχνη σε περιόδους πολέμου, μαζί με την Μαρία Κομνηνού, πρόεδρο ΔΣ της Ταινιοθήκης της Ελλάδος και τον Κωστή Παπαϊωάννου, πρόεδρο ΔΣ της Τεχνόπολης του Δήμου Αθηναίων. Θα συντονίσει ο δημοσιογράφος Πάνος Χαρίτος. Η συζήτηση θα πραγματοποιηθεί στην Δημοτική Αγορά Κυψέλης και διοργανώνεται από την Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων.
ΦΑΝΤΑΣΜΑTA ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ
ΡΕΤΡΟΣΠΑΚΤΙΒΑ UDI ALONI
ΣΤΟ ΣΤΑΥΡΟΔΡΟΜΙ ΤΩΝ ΣΥΓΚΡΟΥΣΕΩΝ 2024
28-29-30 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ ΣΤΟ STUDIO
ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΟΥ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ & ΤΗΣ ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΡΙΑΣ ΤΟΥ «ΔΙΑΣΤΑΥΡΩΣΗ 48» SAMAR QUPTY
Στο πλαίσιο της ρετροσπεκτίβας στον κινηματογράφο Studio (Πλατεία Αμερικής) θα προβληθούν τα φιλμ: Forgiveness, Kashmir, Local Angel, Junction 48 (βραβείο κοινού στο Πανόραμα του Φεστιβάλ Βερολίνου), Why is we Americans και το Art/Violence.
ΠΕΜΠΤΗ 28/11
19:30
ΤΟΠΙΚΟΣ ΑΓΓΕΛΟΣ
LOCAL ANGEL – 2002
Γλώσσα: Αγγλικά/ Αραβικά/ Εβραϊκά - Ελληνικοί υπότιτλοι
Διάρκεια: 70’
21:00
ΣΥΓΧΩΡΕΣΗ- FORGIVENESS – 2006
Γλώσσα: Αγγλικά - Ελληνικοί υπότιτλοι
Διάρκεια: 100’
ΘΑ ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕΙ Q&A ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΟΥ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 29/11
19:30
ΤΕΧΝΗ/ΒΙΑ
ART/VIOLENCE – 2013
Γλώσσα: Αραβικά/Εβραϊκα - Με Ελληνικούς & Αγγλικούς υπότιτλους
Διάρκεια: 80’
Για την Παγκόσμια Ημέρα Αλληλεγγύης με την Παλαιστίνη, στη μνήμη του Shahid Juliano Mer-Khamis, ιδρυτή του Θεάτρου Ελευθερίας στον προσφυγικό καταυλισμό Τζενίν.
21:00
Γιατί είμαστε Αμερικανοί;
WHY IS WE AMERICANS – 2020
Γλώσσα: Αγγλικά - Ελληνικοί υπότιτλοι
Διάρκεια: 100’
ΘΑ ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕΙ Q&A ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΟΥ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ
ΣΑΒΒΑΤΟ 30/11
19:30
ΚΑΣΜΙΡ – ΤΑΞΙΔΙ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ
KASHMIR – A JOURNEY TO FREEDOM- 2009
Με Ελληνικούς& Αγγλικούς υπότιτλους
Διάρκεια: 80’
21:00
ΔΙΑΣΤΑΥΡΩΣΗ 48
JUNCTION 48 – 2016
Γλώσσα: Αραβικά/Εβραϊκα - Με Ελληνικούς& Αγγλικούς υπότιτλους
Διάρκεια: 100’
ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΗΣ ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΡΙΑΣ SAMAR QUPTY
ΘΑ ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕΙ Q&A ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΟΥ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ UDI ALONI, ΤΗΣ ΠΑΛΑΙΣΤΙΝΙΑΣ ΗΘΟΠΟΙΟΥ SAMAR QUPTY KAI TΟΥ ΜΕΝΕΛΑΟΥ ΚΑΡΑΜΑΓΓΙΩΛΗ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ ΠΑΡΑΓΩΓΟΥ & ΣΕΝΑΡΙΟΓΡΆΦΟΥ
ΣΥΝΟΨΕΙΣ ΤΩΝ ΤΑΙΝΙΩΝ ΑΝΑ ΗΜΕΡΑ
ΤΟΠΙΚΟΣ ΑΓΓΕΛΟΣ
LOCAL ANGEL – 2002
«Ό,ΤΙ ΚΟΝΤΙΝΟΤΕΡΟ ΥΠΑΡΧΕΙ ΣΕ ΕΝΑΝ ΟΡΓΑΣΜΟ ΤΗΣ ΔΙΑΝΟΗΣΗΣ»-Slavoj Zizek
Το Local Angel είναι ένα θεολογικό, πολιτικό, συναισθηματικό και πνευματικό ταξίδι του σκηνοθέτη και καλλιτέχνη Udi Aloni, εξερευνώντας το χώρο από το ποτάμι στη θάλασσα μετά την 11η Σεπτεμβρίου. Ο Aloni φέρνει μαζί του το πνεύμα του Walter Benjamin για να αποκαλύψει την περίπλοκη γενεαλογία των σχέσεων μεταξύ Εβραίων και Παλαιστινίων σε αυτήν την κοινή γη. Σε όλη την ταινία, συναντά πρόσωπα όπως ο Πρόεδρος Αραφάτ υπό απαγόρευση κυκλοφορίας, συμμετέχει σε βαθείς διαλόγους με τη θρυλική μητέρα του, ιδρύτρια του κινήματος για τα πολιτικά δικαιώματα και ανακαλύπτει τον αξιόλογο Παλαιστίνιο καλλιτέχνη της hip-hop Tamer Nafar. Βλέπουμε την ταινία μέσα από έναν εβραϊκό φακό με στόχο την εξάρθρωση της εβραϊκής υπεροχής εκ των έσω. Παρακολουθώντας το σήμερα αποκαλύπτεται η πιθανότητα μιας εβραϊκής επανόρθωσης που θυσιάστηκε υπέρ της καταστροφικής ισραηλινής εβραϊκής υπεροχής που επικρατεί σε αυτούς τους καιρούς. Η ταινία μας προκαλεί να ξανασκεφτούμε αυτό το μέρος χρησιμοποιώντας εναλλακτικά εργαλεία πέρα από τα συμβατικά πλαίσια. Όπως έγραψε ο Žižek, «η κοσμική θεολογία του Aloni είναι μια από τις πιο συναρπαστικές καινοτομίες της εποχής μας».
ΣΥΓΧΩΡΕΣΗ
FORGIVENESS – 2006
Στις 9 Απριλίου 1948, μια εβραϊκή πολιτοφυλακή μπήκε στο παλαιστινιακό χωριό Ντέιρ Γιασίν και σκότωσε πάνω από 100 χωρικούς. Αμέσως μετά, ένα ψυχιατρείο χτίστηκε πάνω στα ερείπια. Οι πρώτοι ασθενείς που διαπράχθηκαν ήταν οι επιζήσαντες του Ολοκαυτώματος. Ένας θρύλος λέει ότι μέχρι σήμερα, οι επιζώντες επικοινωνούν με τα φαντάσματα του χωριού.
Το FORGIVENESS (Mechilot) αφηγείται την ιστορία του Ντέιβιντ Άντλερ, ενός 20χρονου Αμερικανοϊσραηλινού που αποφασίζει να επιστρέψει στο Ισραήλ, μόνο για να βρεθεί αφοσιωμένος σε ένα ψυχιατρικό ίδρυμα που βρίσκεται στα ερείπια ενός παλαιστινιακού χωριού που ονομάζεται Ντέιρ Γιασίν.
Αναδρομές στο παρελθόν και «αναδρομές» στο μέλλον, αποκαλύπτουν τα γεγονότα που οδήγησαν στη νοσηλεία του. Ένα 10χρονο θηλυκό φάντασμα κρατά το μυστικό του γρίφου.
«Το αρχικό όνομα στα εβραϊκά είναι Mechilot, το οποίο έχει διπλή σημασία: Ένα, «συγχωρήσεις» στον πληθυντικό και δύο, υπόγειες σήραγγες. Υπάρχει μια καμπαλιστική πεποίθηση ότι όταν οι δίκαιοι Εβραίοι πεθαίνουν στη Διασπορά, περνούν από υπόγειες σήραγγες (mechilot) για να αναστηθούν όταν έρθει ο Μεσσίας. Σκέφτηκα ότι αν οι Εβραίοι έρθουν στο Ισραήλ με περισσότερη ταπείνωση και περισσότερη συγχώρεση, και όχι ως κατακτητές, θα μπορούσαμε να έχουμε ένα πολύ καλύτερο Ισραήλ-Παλαιστίνη από ό,τι έχουμε τώρα» - Udi Aloni
ΤΕΧΝΗ/ΒΙΑ
ART/VIOLENCE – 2013
ΒΡΑΒΕΙΟ ΚΑΛΥΤΕΡΟΥ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΒΕΝΕΤΙΑΣ 2013
«Εκείνοι που θέλουν να ρισκάρουν για χάρη της τέχνης θα είναι αυτοί που δημιουργούν τις απαρχές μιας νέας τέχνης»
Εμπνευσμένες από χαρακτήρες των «Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων», «Περιμένοντας τον Γκοντό» και «Αντιγόνη», νεαρές Παλαιστίνιες ηθοποιοί ασχολούνται με τη στρατιωτική κατοχή και την καταπίεση των φύλων, τη βία και τη θλίψη, στη σκηνή και στη ζωή. Ακολουθώντας το παράδειγμα του αγαπημένου τους σκηνοθέτη και ακτιβιστή της ειρήνης, Juliano Mer-Khamis, ο οποίος δολοφονήθηκε στις 4 Απριλίου 2011 έξω από το Freedom Theatre στο στρατόπεδο προσφύγων Jenin στη Δυτική Όχθη, χρησιμοποιούν τη φαντασία τους σε ένα απρόβλεπτα βάναυσο περιβάλλον δημιουργώντας ένα καλλιτεχνικό επανάσταση, μια ζωντανή και γενναία απεικόνιση μιας νέας, δραστήριας γενιάς Παλαιστινίων.
Γιατί είμαστε Αμερικανοί;
WHY IS WE AMERICANS – 2020
Το «ΓΙΑΤΙ ΕΙΜΑΣΤΕ ΑΜΕΡΙΚΑΝΟΙ;» είναι μια σε βάθος, κινηματογραφική εξερεύνηση της θρυλικής οικογένειας Baraka του Νιούαρκ, πατριάρχης της οποίας είναι ο ένας και μοναδικός Amiri Baraka (παλαιότερα γνωστός ως LeRoi Jones), ένας από τους πιο θαυμαστούς Αφροαμερικανούς ποιητές/θεατρικούς συγγραφείς/ακτιβιστές της εποχής μας. Από την εξέγερση του Νιούαρκ του 1967 έως τις μέρες μας, η αφήγηση της πόλης ήταν μια αφήγηση επανάστασης με κάθε γενιά να συνεχίζει από εκεί που είχε σταματήσει η προηγούμενη. Το «ΓΙΑΤΙ ΕΙΜΑΣΤΕ ΑΜΕΡΙΚΑΝΟΙ;» βαραίνει τον αγώνα του Newark ενάντια στην καταπίεση μέσω των προσωπικών θριάμβων και τραγωδιών της οικογένειας Baraka - από την ηγεσία του Amiri για τα πολιτικά δικαιώματα και την απόλυτη καλλιτεχνική περιθωριοποίηση, μέχρι τη φρικτή δολοφονία της αδερφής του, Kimako, μέσω της δολοφονίας της κόρης Shani (από τις πρώτες ανοιχτά ομοφυλόφιλοι μαύροι ακτιβιστές) στην ιστορική εκλογή του Ρας Μπαράκα ως δήμαρχου του Νιούαρκ, NJ… και μέσω Όλα αυτά, είναι η μητριάρχης, η Amina Baraka, που αναδεικνύεται ως ο πρωταγωνιστής και η ηθική πυξίδα της ιστορίας. Εκτείνοντας δεκαετίες κοινωνικού ακτιβισμού, ποίησης, μουσικής, τέχνης και πολιτικής, αυτό το καλειδοσκοπικό οικογενειακό έπος πλαισιώνεται από συνεντεύξεις στην κάμερα με την κα Lauryn Hill και τοπικούς ηγέτες πολιτικών δικαιωμάτων, σπάνια αρχειακά πλάνα και αποκαλυπτικές προσωπικές μαρτυρίες. Καθώς συνδεόμαστε με τον εικονομάχο ποιητή Amiri Baraka, τη σύζυγό του, Amina, και τον γιο τους, Ras, εμφανίζεται ένα πορτρέτο μιας πόλης με ένα εμπνευσμένο κάλεσμα στα όπλα στον αγώνα για ταξική και φυλετική δικαιοσύνη.
ΚΑΣΜΙΡ – ΤΑΞΙΔΙ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ
KASHMIR – A JOURNEY TO FREEDOM- 2009
Αυτή η ταινία αφηγείται την ιστορία μιας νέας γενιάς νεαρών Μουσουλμάνων από το Κασμίρ που, μετά από χρόνια ένοπλης αντίστασης, αποφάσισαν να καταθέσουν τα όπλα και να ξεκινήσουν ένα μη βίαιο κίνημα αντίστασης με την ελπίδα να επιτύχουν επιτέλους ειρήνη και ανεξαρτησία. Προσπαθούν για μια αναγέννηση της παράδοσης του Κασμίρ για θρησκευτική και εθνική συνύπαρξη, εμπνευσμένη από τον πολιτισμό των Σούφι και το πνεύμα και την ιστορία του Κασμίρ.
Σε μια σπάνια ματιά στην περιοχή, ο Udi Aloni κινηματογράφησε τους πρωταγωνιστές του καθώς ξεκίνησαν τον νέο τους αγώνα. Τελικά αρνήθηκε την επανείσοδο από την ινδική κυβέρνηση, ο Αλόνι αναγκάστηκε να πει την υπόλοιπη ιστορία μακριά από τη γη και τους ανθρώπους που είχε έρθει να θαυμάσει.
Κάποτε αυτή η περιοχή περιγραφόταν από τον Μαχάτμα Γκάντι ως «πυλώνας φωτός σε μια υποήπειρο χαμένη στο σκοτάδι», το Κασμίρ έχει γίνει μια χώρα τρόμου και απελπισίας, με τον λαό του να υποφέρει κάτω από το βάρος της συνεχούς βίας και των παραβιάσεων των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
ΔΙΑΣΤΑΥΡΩΣΗ 48
JUNCTION 48 – 2016
Winner Panorama Audience Award – Φεστιβάλ Βερολίνου 2016
Winner Jury Award - Best International Narrative Feature – Tribeca Film Festival
Με φόντο την ισραηλινο-παλαιστινιακή σύγκρουση, ο Παλαιστίνιος ράπερ Kareem και η τραγουδίστρια φίλη του Manar αγωνίζονται, αγαπούν και φτιάχνουν μουσική στο γεμάτο εγκλήματα γκέτο τους και στη σκηνή του κλαμπ hip-hop του Τελ Αβίβ.
Μέσα από τη σχέση τους, η ταινία εμβαθύνει στην καταπίεση που αντιμετωπίζει η παλαιστινιακή κοινωνία εντός των συνόρων του Ισραήλ, ρίχνοντας φως τόσο στους πολιτικούς αγώνες υπό την ισραηλινή εβραϊκή κυριαρχία όσο και στις εσωτερικές πιέσεις από επιθετικές δυνάμεις μέσα στην κοινότητα.
Με πρωταγωνιστή τον διάσημο παλαιστίνιο καλλιτέχνη χιπ χοπ Tamer Nafar, το Junction 48 έχει λάβει διεθνή αναγνώριση, κερδίζοντας βραβεία παγκοσμίως, συμπεριλαμβανομένων μεγάλων βραβείων στα Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου και της Tribeca.
Η ταινία απέσπασε διθυραμβικές κριτίκες, με την Επιλογή των Κριτικών των New York Times και περιλαμβάνει ένα πρωτότυπο soundtrack του Nafar, με πολλά κομμάτια που έχουν γίνει πολιτιστικά ορόσημα στην παλαιστινιακή κοινωνία.
Όλες οι ταινίες είναι είτε με αγγλικούς κι ελληνικούς υπότιτλους ή Αγγλικό audio.
Εισιτήριο ανά ταινία: 6€
Ημερήσιο εισιτήριο 2 προβολών Ρετροσπεκτίβας: 10€
Τριήμερο εισιτήριο για όλες τις προβολές: 20€
STUDIO new star art cinema
Σταυροπούλου 33 & Σπάρτης – Πλατεία Αμερικής
Τηλ: 2108640054