37ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου: Προφεστιβαλική Εβδομάδα

Το Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το μακροβιότερο κινηματογραφικό φεστιβάλ της Αθήνας, επιστρέφει για 37η χρονιά, από τις 21/11 έως τις 27/11, στους κινηματογράφους ΤΡΙΑΝΟΝ, NEWMAN (πρώην ΑΝΔΟΡΑ) & ΣΤΟΥΝΤΙΟ, με ένα πλούσιο πρόγραμμα προβολών και αφιερωμάτων από την αφρόκρεμα του ελληνικού και ευρωπαϊκού σινεμά.

Στο πλαίσιο της φετινής διοργάνωσης, πραγματοποιείται Προφεστιβαλική Εβδομάδα, που θα φιλοξενηθεί στον κινηματογράφο Τριανόν, από την Πέμπτη 24 έως την Τετάρτη 30 Οκτωβρίου.

Γουέστερν, τέρατα και ελληνική πραγματικότητα

«Μιαν άλλη εικόνα της ιστορίας της Αμερικής, μέσα από τα γουέστερν του Τζον Φορντ, ιστορία όχι μόνο εκείνης του θρύλου του Φαρ Ουέστ, με τις ληστείες και τους περιβόητους πιστολάδες, αλλά και της επεκτατικής πολιτικής της μέσα από την «κατάκτηση» της Δύσης και την εξόντωση των αυτόχθονων, παρουσιάζουμε στην προφεστιβαλική αυτή βδομάδα.  Στο πρόγραμμα κι ένα αφιέρωμα στα «τέρατα της παιδικής μας ηλικίας», αυτά που μας τρόμαζαν και που αγαπήσαμε, καθώς και την «τριλογία της κρίσης», τρεις ταινίες ενός από τους «μοναχικούς» του ελληνικού σινεμά, του Βασίλη Μαζωμένου. Στο πρόγραμμα ακόμη και «Το άλλο ντοκιμαντέρ», ένα αφιέρωμα-διαφορετική προσέγγιση του είδους, που ανατρέπει τις συμβάσεις του παραδοσιακού ντοκιμαντέρ και που περιλαμβάνει 4 ταινίες.»

- Νίνος Μικελίδης, Καλλ/κός Δ/ντής του φεστιβάλ

Αφιέρωμα JOHN FORD

Οι τίτλοι των ταινιών του αφιερώματος:

Ο ΛΥΤΡΩΤΗΣ / My Darling Clementine, 1946, 103'

ΗΡΩΙΚΗ ΕΠΕΛΑΣΗ / She Wore a Yellow Ribbon, 1949, 104'

ΤΡΑΓΙΚΟ ΚΑΡΑΒΑΝΙ / Wagon Master, 1950, 86'

Η ΑΙΧΜΑΛΩΤΟΣ ΤΗΣ ΕΡΗΜΟΥ / The Searchers, 1956, 119'

ΜΠΡΟΣΤΑ ΣΤΟ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ / Sergeant Rutledge, 1960, 111'

ΤΟ ΔΕΙΛΙΝΟ ΤΗΣ ΜΕΓΑΛΗΣ ΣΦΑΓΗΣ / Cheyenne Autumn, 1964, 154'

Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΠΟΥ ΣΚΟΤΩΣΕ ΤΟΝ ΛΙΜΠΕΡΤΙ ΒΑΛΑΝΣ

The Man who Shot Liberty Valance, 1962, 123'

 

Αφιέρωμα ΤΑ ΤΕΡΑΤΑ ΠΟΥ ΑΓΑΠΗΣΑΜΕ

Οι Εφιάλτες Της Παιδικής Μας Ηλικίας

«Υπάρχει μια άποψη πως αν δεις ταινία τρόμου όταν είσαι μικρό παιδί θα έχεις εφιάλτες και ίσως και γενικότερα ψυχολογικά προβλήματα στην κατοπινή σου ηλικία. Για μένα πάντως, και για πολλούς είμαι σίγουρος από σας, οι ταινίες τρόμου, και γενικότερα του φανταστικού, ήταν και παραμένουν πάντα απολαυστικές. Από 9 ετών, όταν άρχισα να πηγαίνω στο σινεμά και έτυχε να δω την πρώτη μου ταινία τρόμου, τον "Φρανκενστάιν" του Τζέιμς Γουέιλ, με τον Μπόρις Καρλόφ, μου άρεσε τόσο πολύ που με έσπρωξε να αρχίσω να ψάχνω και να βλέπω και άλλες παρόμοιες ταινίες, όποτε προβάλλονταν σε αίθουσες της Λευκωσίας, όπου τότε ζούσα - η διαφήμιση, μάλιστα, της ταινίας "Φρανκενστάιν" γινόταν με ένα κάρο, που περιφερόταν στα περίχωρα της Λευκωσίας, όπου το τραβούσε ένα γαϊδούρι, ενώ μέσα κουβαλούσε μια τεράστια φιγούρα του Φρανκενστάιν | Καρλόφ, με τον οδηγό να φωνάζει με ντουντούκα, "απόψε μη χάσετε το τέρας το υ Φρανκενστάιν, στον κινηματογράφο "Μαγικό Κήπο" (ήταν ένα από τα θερινά σινεμά της Λευκωσίας). Κι εμείς, πιτσιρίκια τότε, τρέχαμε πίσω του, φωνάζοντας και διασκεδάζοντας.  Ταινίες όπως "Η μνηστή του Φράνκενστάιν", "Δράκουλας", "Ο λυκάνθρωπος", "Ο αόρατος άνθρωπος", "Η μούμια", και ο ανεπανάληπτος "Κινγκ Κονγκ", από τις κλασικές της περιόδου του '30 και '40, τις οποίες οι αίθουσες συχνά επαναλάμβαναν στα τέλη της δεκαετίας του '40 και αρχές της δεκαετίας του '50, με πρωταγωνιστές αγαπητά τέρατα όπως οι Μπόρις Καρλόφ, Μπέλα Λουγκόζι, Λον Τσάνεϊ Τζούνιορ, μας γοήτευαν. Με την παιδική ηλικία να συνδέεται άρρηκτα με ό,τι καλύτερο είχε να προσφέρει το ξεχωριστό αυτό, παραμελημένο για δεκαετίες από την επίσημη κριτική, είδος. Ταινίες που οδήγησαν, στη δεκαετία του '70, σε ευπρόσδεκτα ριμέικ (συχνά πολύ καλά) με επικεφαλής τον σκηνοθέτη Τέρενς Φίσερ και πρωταγωνιστή τον Κρίστοφερ Λι, καθώς και ριμέικ του Κινγκ Κονγκ, τόσο από την Αμερική όσο και από την Ιαπωνία που μας έδωσε τον δικό της Γκοτζίλα. Ριμέικ που οδήγησαν σε νέους φαν, οι οποίοι εξακολουθούν μέχρι και σήμερα να τις αναζητούν και να τις απολαμβάνουν. Ταινίες που προσωπικά με οδήγησαν, στην εφηβική μου ηλικία, να αναζητήσω και να διαβάσω τα βιβλία που αφορούσαν τα διάφορα αυτά τέρατα και γενικότερα τα έργα φαντασίας, τον "Δράκουλα" του Μπραμ Στόκερ, τον "Φρανκενστάιν" της Μέρι Σέλεϊ και τα εξαίρετα διηγήματα του Έντγκαρ Άλαν Πόε.» - Νίνος Φένεκ Μικελίδης

Οι τίτλοι των ταινιών του αφιερώματος:

ΝΟΣΦΕΡΑΤΟΥ, ΜΙΑ ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΤΡΟΜΟΥ / Nosferatu, eine Symphonie des Grauens

Friedrich Wilhelm MURNAU, 1922, 94'

ΔΡΑΚΟΥΛΑΣ / Dracula

Tod BROWNING, 1931, 75'

ΚΙΝΓΚ ΚΟΝΓΚ / King Kong

Merian C. COOPER & Ernest B. SCHOEDSACK, 1933, 104'

Ο ΑΟΡΑΤΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ / The Invisible Man

James WHALE, 1933, 71'

Η ΜΝΗΣΤΗ ΤΟΥ ΦΡΑΝΚΕΝΣΤΑΪΝ / The Bride of Frankenstein

James WHALE, 1935, 75'

Ο ΤΡΟΜΟΣ ΤΗΣ ΜΑΥΡΗΣ ΛΙΜΝΗΣ / Creature from the Black Lagoon

Jack ARNOLD, 1954, 79'

Η ΜΥΓΑ / The Fly

Kurt NEUMANN, 1958, 94'

Η ΚΑΤΑΡΑ ΤΟΥ ΛΥΚΑΝΘΡΩΠΟΥ / The Curse of the Werewolf

Terence FISHER, 1961, 93'

"Ο ΑΟΡΑΤΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ" & "Η ΚΑΤΑΡΑ ΤΟΥ ΛΥΚΑΝΘΡΩΠΟΥ"  θα προβληθούν την τελευταία μέρα της προφεστιβαλικής εβδομάδας, Τετάρτη 30/10, με αφορμή το Halloween που γιορτάζεται την αμέσως επόμενη μέρα, 31 Οκτωβρίου.

 

"H Τριλογία της Κρίσης" του Βασίλη Μαζωμένου

Οι τρεις τελευταίες ταινίες του Έλληνα δημιουργού, παρουσιάζονται σε τρεις μοναδικές προβολές, τις οποίες προλογίζουν  τρεις καταξιωμένοι Έλληνες κριτικοί κινηματογράφου.

ΓΡΑΜΜΕΣ / Lines, 2016, 88'

ΕΞΟΡΙΑ (DIRECTOR'S CUT) / Exile (Director's Cut), 2024, 90'

ΚΑΘΑΡΤΗΡΙΟ / Purgatory, 2022, 95'

Διαβάστε περισσότερα στο παρακάτω link

https://www.grandmagazine.gr/el/article/8180/i-trilogia-tis-krisis-tou-basili-mazomenou-sto-trianon

 

ΤΟ ΑΛΛΟ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ

Το "άλλο ντοκιμαντέρ" έρχεται στο 37ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου (21-27 Νοεμβρίου 2024):  Μια νέα ενότητα όπου το Ντοκιμαντέρ επαναπροσδιορίζει  τα όρια της Τέχνης και της Πραγματικότητας.

Επιμέλεια αφιερώματος: Ντέπυ Βρεττού (ραδιοφωνική παραγωγός - ΕΡΤ)

Μια άλλη προσέγγιση στο ντοκιμαντέρ παρουσιάζεται στο φετινό Πανόραμα, καθώς το είδος αυτό "συναντά" τον κινηματογράφο με έναν ξεχωριστό τρόπο. Στην ενότητα "άλλο ντοκιμαντέρ", οι δημιουργοί ανατρέπουν τις συμβάσεις του παραδοσιακού ντοκιμαντέρ και προσφέρουν έναν διαφορετικό, πιο δημιουργικό και υβριδικό τρόπο αφήγησης.

Το ντοκιμαντέρ, παραδοσιακά, χαρακτηρίζεται από την παρατήρηση, καταγραφή και παρουσίαση γεγονότων, προσώπων ή καταστάσεων. Το "άλλο ντοκιμαντέρ" ξεφεύγει από τα αυστηρά όρια του κλασικού είδους και συνδυάζει αφηγηματικά στυλ και τεχνικές που φλερτάρουν με τη μυθοπλασία, την προσωπική έκφραση και πειραματικά μέσα. Δεν περιορίζεται στην απλή απεικόνιση της πραγματικότητας αλλά ενσωματώνει στοιχεία που δίνουν μεγαλύτερη ελευθερία στη δημιουργία και στην καλλιτεχνική έκφραση.

Στο "άλλο ντοκιμαντέρ" οι εναλλακτικές μορφές διήγησης συνδυάζουν προσωπικές ιστορίες, αρχειακό υλικό, καλλιτεχνικές αναπαραστάσεις και επινοημένες αφηγηματικές φόρμες. Παρά την καλλιτεχνική ευελιξία, διατηρούν την επαφή με την πραγματικότητα, ενώ η συγχώνευση Αλήθειας και Τέχνης δημιουργεί έναν μοναδικό αφηγηματικό ρυθμό που προσφέρει στον θεατή μια πιο διεισδυτική κατανόηση του θέματος.

Παράλληλα, η προσωπική ματιά του δημιουργού γίνεται συχνά κεντρικό κομμάτι της αφήγησης. Μέσα από εσωτερικούς διαλόγους, προβληματισμούς ή και την ίδια τη φυσική συμμετοχή του σκηνοθέτη στην ιστορία, ο θεατής καλείται να μπει στον κόσμο του δημιουργού και να βιώσει την εμπειρία του.

Αυτός ο υβριδικός τρόπος αφήγησης προσφέρει όχι μόνο μεγαλύτερη ελευθερία στον δημιουργό αλλά και μία κινηματογραφική απόλαυση για τον θεατή, δημιουργώντας έναν χώρο όπου η αλήθεια, η υποκειμενικότητα και η καλλιτεχνική έκφραση συνυπάρχουν και αλληλοσυμπληρώνονται.

Το "άλλο ντοκιμαντέρ" αναζητά νέους τρόπους να αφηγηθεί ιστορίες, να προκαλέσει το κοινό και να προσφέρει μια εμπειρία που δεν είναι μόνο πληροφοριακή, αλλά και βαθιά προσωπική και καλλιτεχνική.

Τα 4 "άλλα" ντοκιμαντέρ του αφιερώματος:

Πανελλήνιον / 81' / Σπύρος Μαντζαβίνος, Κώστας Αντάραχας / 2023 (Αθηναϊκή Πρεμιέρα)

Η Αφρίν στον Καιρό της Πλημμύρας / 92' / Άγγελος Ράλλης / 2023

Ταξιδεύοντας με τον Μίκη / 88' / Αστέρης Κούτουλας / 2018

Exotica, Erotica, Etc. / 73'/ Ευαγγελία Κρανιώτη / 2015

Διαβάστε το λεπτομερές ωρολόγιο πρόγραμμα ΕΔΩ

Λεπτομέρειες για το πρόγραμμα και τις παράλληλες εκδηλώσεις του κυρίως φεστιβάλ θα ανακοινωθούν τις επόμενες εβδομάδες.