Η Φόνισσα υποβάλλεται τελικά για το Oscar διεθνούς ταινίας

Από τον Τάσο Ντερτιλή

Μετά τη σταθερή άρνηση της εταιρείας παραγωγής Tanweer να αποσύρει την ταινία της από τη διαδικασία επιλογής του Υπουργείου Πολιτισμού, η Φόνισσα, που απέμεινε μόνη στην παραπάνω διαδικασία, τελικά ταξιδεύει για την άλλη πλευρά του Ατλαντικού, προκειμένου να τεθεί στην κρίση των μελών της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου ανάμεσα σε τουλάχιστον 90 παραγωγές από ισάριθμες χώρες, μεταξύ των οποίων διεθνώς φημισμένες και βραβευμένες σε μεγάλα Φεστιβάλ ταινίες όπως το The Seed of the Sacred Fig το οποίο υπέβαλε ήδη η Γερμανία. 

Είναι πλέον γνωστές οι παλινωδίες στο θέμα της συγκρότησης επιτροπής επιλογής, οι παραιτήσεις, οι αποσύρσεις και οι επανατοποθετήσεις που οδήγησαν σε νέες παραιτήσεις κλπ. Παλινωδίες και αστοχίες που αποδόθηκαν με πυρ ομαδόν τόσο από την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου όσο και από πολλά κινηματογραφικά media στον νεόκοπο Υφυπουργό Σύγχρονου Πολιτισμού Ιάσονα Φωτήλα ο οποίος ούτε λίγο ούτε πολύ κατηγορήθηκε για τα πάντα, από άγνοια έως και σκοπιμότητα επιλογής. Είναι όμως έτσι τα πράγματα; 

Όσο περνούσε ο καιρός και η σκόνη κατακάθονταν με την προοπτική καμία ταινία να μην εκπροσωπήσει την Ελλάδα στα Oscar, τόσο περισσότερο ακούγονταν και φωνές εναντίον της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, κατηγορώντας την ότι θέλει διακαώς να αναλάβει εκείνη τη διαχείριση της κινηματογραφικής εκπροσώπησης της χώρας, χωρίς ωστόσο να προσφέρει τα κατάλληλα εχέγγυα αντικειμενικότητας και ουδετερότητας.

Σε μια μικρή χώρα όπως η Ελλάδα όπου υπάρχουν, πέραν της Ακαδημίας (που λειτουργεί από 15ετίας), πολλά σωματεία του κλάδου και βέβαια η παραδοσιακή και ισχυρή Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, ποιος μπορεί να εγγυηθεί το καλύτερο αποτέλεσμα; Μήπως μια αναδιοργανωμένη από τη βάση της και διευρυμένη Ακαδημία κοινής αποδοχής στα πρότυπα των καθιερωμένων Ακαδημιών του εξωτερικού; Και μέχρι τότε γιατί το Υπουργείο μέσω του εκάστοτε Υφυπουργού να μην θέλει να διατηρήσει αυτό τη σχετική αρμοδιότητα; Μήπως όλες αυτές οι παλινωδίες ήταν αποτέλεσμα ενός bras de fer στα παρασκήνια που κάποτε θα δει το φως της δημοσιότητας και θα κάνει πολύ κόσμο να θέλει να κρυφτεί; 

Η ουσία είναι ότι μια ταινία, συγκλονιστική και νεωτερική όπως η Φόνισσα, βρέθηκε στο μάτι του κυκλώνα της κινηματογραφικής κοινότητας, με μια ρετσινιά «σκανδάλου» να προωθείται ακόμη και σε διεθνή media, μέσω εγχώριων ανταποκρίσεων. Έφτασε μάλιστα η Φόνισσα στο σημείο να κατηγορείται ως υπόδειγμα μιας νέας επιχείρησης παλινόρθωσης μιας εθνοπατριωτικής νοσταλγικής δεξιάς εικόνας της χώρας, πρόσφορης για ιδεολογική χειραγώγηση του ευρύτερου κοινού. Κάπου ώπα! Σε λίγο θα μιλάμε ότι βρήκαμε τον νέο Τζέιμς Πάρις και τα Σύνορα της Προδοσίας, έτσι που πάει το πράγμα. 

Είναι μεγάλο σφάλμα για όλες τις πλευρές το πολύτιμο καλλιτεχνικό προϊόν μιας μικρής χώρας να εμπλέκεται στα γρανάζια πολιτικών συγκρούσεων. Οι εμφύλιες, καλλιτεχνικές και μη, διαμάχες μόνο κακό θα κάνουν μακροπρόθεσμα στη χώρα. Τη στιγμή που γίνεται ο χαμός τόσο με τις κρατικές εκκρεμότητες που αφορούν την αναδιοργάνωση της οπτικοακουστικής πολιτικής μέσω του νέου φορέα που συμπεριέλαβε ΕΚΚ και ΕΚΟΜΕ όσο και με τον χρόνιο υποβιβασμό της Ελληνικής Κινηματογραφίας σε αναγκαίο κακό από την Ελληνική Πολιτεία, οι κινηματογραφικοί προϋπολογισμοί της οποίας είναι επιεικώς γελοίοι, η Φόνισσα μας πείραξε ! Και στο κάτω κάτω της γραφής μήπως οι φήμες που κυκλοφορούν ότι όλα έγιναν για να πάει η Φόνισσα στα Oscar προσπαθούν να καλύψουν το αντίθετο; Ότι όλα εγιναν για να μην πάει τελικά η Φόνισσα στα Oscar; H ιστορία θα δείξει...

Εδώ λοιπόν στο Grand Magazine ευχόμαστε καλή επιτυχία στην ταινία της Εύας Νάθενα, όπως θα ευχόμασταν εξίσου καλή επιτυχία στο ας πούμε αντίπαλο δέος του Animal εφόσον ήταν τελικά εκείνη η ταινία που θα μας εκπροσωπούσε. 

Διαβάστε στα παρακάτω link τις αντίστοιχες κριτικές και θα καταλάβετε ότι εδώ δεν υπάρχουν στεγανά και αντιπάθειες. Μόνο το καλό ελληνικό σινεμά έχει σημασία. 

https://www.grandmagazine.gr/el/article/7654/fonissa 

https://www.grandmagazine.gr/el/article/7761/animal 

Όσο για την τελευταία σχετική δήλωση του Υφυπουργού Πολιτισμού Ιάσονα Φωτήλα, θεωρούμε ότι δεν καταφέρνει να κλείσει ικανοποιητικά το τεράστιο θέμα που δημιουργήθηκε. Είμαστε βέβαιοι όμως ότι του χρόνου τα πράγματα θα είναι εντελώς διαφορετικά. 

Διαβάστε τη δήλωση στο παρακάτω link 

https://www.culture.gov.gr/el/Information/SitePages/view.aspx?nID=5098