ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΑΘΗΝΩΝ ΕΠΙΔΑΥΡΟΥ: Η ΚΟΑ στο Ηρώδειο

Ο σπουδαίος σολίστ του πιάνου Αλεξέι Βολόντιν συμπράττει με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών και τον καταξιωμένο αρχιμουσικό Λουκά Καρυτινό σε μια μαγική βραδιά, στις 12 Ιουλίου στο Ηρώδειο, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2024.

Ο Βολόντιν θα ερμηνεύσει το Πρώτο Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα του Τσαϊκόφσκι, το δημοφιλέστερο ίσως κοντσέρτο για πιάνο όλων των εποχών.

Συνοδοιπόροι του στο μουσικό ταξίδι η σπουδαία ορχήστρα και ο διεθνώς αναγνωρισμένος Έλληνας μαέστρος, οι οποίοι θα ερμηνεύσουν επίσης το περίφημο Κοντσέρτο για ορχήστρα του Μπέλα Μπάρτοκ, το πιο εντυπωσιακό και αγαπημένο συμφωνικό έργο του Ούγγρου πρωτοπόρου συνθέτη.

Η συναυλία είναι συμπαραγωγή της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών και του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου.

Ποιος είναι ο Αλεξέι Βολόντιν

Ο Αλεξέι Βολόντιν θεωρείται ένας από τους πιο ευαίσθητους, εκφραστικούς και λαμπερούς πιανίστες. Γεννημένος στις 17 Ιουλίου 1977 στην Αγία Πετρούπολη ξεχωρίζει για τις εκρηκτικές όσο και βαθιά στοχαστικές ερμηνείες του. Ξεκίνησε μαθήματα πιάνου σε ηλικία εννέα ετών και χαρακτηριστικά θυμάται: «Άκουγα μουσική παντού, ηχογραφήσεις, συναυλίες, τηλεόραση και στη συνέχεια η μουσική κυριάρχησε. Σύντομα συνειδητοποίησα ότι αυτό είναι που αγαπώ περισσότερο από οτιδήποτε άλλο». Ένα χρόνο αργότερα μετακόμισε στη Μόσχα και σπούδασε αρχικά με την I. Chaklina και αργότερα με την T. Zelikman στη Μουσική Σχολή Gnessin. «Όλοι οι δάσκαλοί μου με τους οποίους σπούδασα όλοι τους, με έχουν επηρεάσει πάρα πολύ. Προσπάθησα να μάθω, να αποκομίσω όσο περισσότερα μπορούσα» αναφέρει. Θεωρούμενο ένα από τα καλύτερα μουσικά σχολεία στη Ρωσία, το διάσημο Gnessin School of Music ιδρύθηκε με στόχο «να μετατρέψει τα ιδιαίτερα ταλαντούχα παιδιά σε μια μελλοντική μουσική ελίτ». Το πιο σημαντικό πράγμα για τον Βολόντιν είναι «να φέρω στη ζωή με τα χέρια μου τα μουσικά έργα και να φτάσω στις καρδιές των ακροατών, να τους αγγίξω και να τους συγκινήσω». Ο Βολόντιν συνέχισε τις σπουδές του στο πιάνο στο Ωδείο της Μόσχας και ομολογεί σεμνά ότι οι δάσκαλοί του «είναι άνθρωποι στους οποίους οφείλω τα πάντα. Πέρα από τις επαγγελματικές δεξιότητες του πιάνου, που δεν μπορεί κανείς να αποκτήσει μόνος του, μου έμαθαν να αγαπώ τη μουσική. Ξεδίπλωσαν μπροστά μου αυτόν τον ατελείωτο μαγικό κόσμο. Ένας κακός δάσκαλος μπορεί εύκολα να σκοτώσει την αγάπη για τη μουσική για πάντα, μόνο μέσα από την ρουτίνα και την πλήξη». Το 2001, συνέχισε τις σπουδές του στη Διεθνή Ακαδημία Πιάνου Lake Como και κέρδισε παγκόσμια αναγνώριση μετά τη νίκη του στον Διεθνή Διαγωνισμό Géza Anda στη Ζυρίχη το 2003. Ο Βολόντιν είναι διάσημος για το εντυπωσιακό εύρος του ρεπερτορίου που κατέχει ερμηνεύοντας με άνεση και δίνοντας το προσωπικό του στίγμα σε συνθέσεις που περιλαμβάνουν από Beethoven, Brahms, Tchaikovsky, Rachmaninoff, Prokofiev και Scriabin μέχρι Gershwin και Medtner. Στην πραγματικότητα, βλέπει τον εαυτό του ως παγκόσμιο πιανίστα, αφού όπως λέει ο ίδιος «ερμηνεύω μουσική από το μπαρόκ μέχρι τον Schnittke. Παίζω σόλο με ορχήστρες, καθώς και σε ρεσιτάλ. Λατρεύω τη μουσική δωματίου, αλλά δεν είναι πάντα εύκολο να βρεις συνεργάτες με τους οποίους να σε συνδέει η τεχνική, η ηθική κι οι ίδιες αξίες». Ο Βολόντιν δίνει περί τις 80 συναυλίες κάθε χρόνο, εμφανιζόμενος στις σημαντικότερες σκηνές του κόσμου συμπράττοντας με τις μεγαλύτερες ορχήστρες και μαέστρους υψηλής αναγνώρισης. Κι ενώ το όνομά του αποτελεί ατού για τα πιο έγκριτα φεστιβάλ παγκοσμίως, παραμένει ανένδοτος ότι η καριέρα του είναι ακόμα ένα… έργο σε εξέλιξη. «Προσπαθούσα, και προσπαθώ», εξηγεί, «να μάθω από τους μεγάλους μουσικούς ακούγοντάς τους. Νομίζω ότι όλοι πρέπει να το κάνουν αυτό. Είναι το καλύτερο σχολείο».

«Η καρδιά μου ανήκει στην όπερα και το πνεύμα μου στη συμφωνική ορχήστρα»

Ο Λουκάς Καρυτινός αποφάσισε να γίνει μαέστρος όταν ήταν πολύ μικρός, μια μέρα που έτυχε να περάσει από τη γειτονιά του μία μπάντα. Τα μάτια του καρφώθηκαν γεμάτα θαυμασμό στον μαέστρο. «Είχα την αίσθηση», διηγείται, «ότι όλες αυτές οι μελωδίες και αρμονίες που έβγαιναν προέρχονταν από τα χέρια αυτού του κυρίου. Έκανα αυτόν τον συνειρμό και έκτοτε αποφάσισα ότι ήθελα να βρεθώ στη θέση του. Αν σήμερα ξαναγεννιόμουν, το ίδιο θα έκανα, γιατί, όσο κι αν έψαξα, δεν βρήκα τίποτα ομορφότερο από αυτήν τη δουλειά». Με αυτό τον τρόπο ξεκίνησε μια πορεία γεμάτη μαθητεία, διδασκαλία και προσφορά, ξεχωριστές συνεργασίες, πολύτιμες ηχογραφήσεις, σημαντικές διακρίσεις και βραβεύσεις. Οι πρώτες σπουδές του Καρυτινού ήταν στη Νομική Σχολή Αθηνών και στο Ωδείο Αθηνών, όπου σπούδασε νομικά και πιάνο αντίστοιχα. Συνέχισε τις σπουδές του με ειδίκευση στη διεύθυνση ορχήστρας στο Πανεπιστήμιο των Τεχνών του Δ. Βερολίνου με τον Χέρμπερτ Άλεντορφ, ενώ παράλληλα παρακολούθησε σεμινάρια διεύθυνσης ορχήστρας στο «Μοτσαρτέουμ» του Σάλτσμπουργκ με τους Ότμαρ Σουίτνερ και Βάλτερ Βέλλερ. Από το 1981 έως το 1985 εργάστηκε στη Γερμανία (Κόμπλεντς, Κολωνία, Βερολίνο). Κατά τη διαμονή του στο Βερολίνο, υπήρξε καλλιτεχνικός διευθυντής του «Πίκολο Τεάτρο Μπερολίνο». Tο 1985 έλαβε θέση τακτικού αρχιμουσικού στην Εθνική Λυρική Σκηνή, της οποίας έγινε Μουσικός Διευθυντής το 1992. Από το 1999 έως το 2005 υπήρξε Καλλιτεχνικός Διευθυντής της. Στο διάστημα αυτό, το δραματολόγιο του οργανισμού αυξήθηκε σημαντικά, διευρύνθηκε η πρακτική των συμπαραγωγών και συνεργασιών με θέατρα του εξωτερικού και ξεκίνησαν περιοδείες στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Παράλληλα, το 2000-2001 εγκαινιάστηκαν η Νέα Σκηνή, με παραστάσεις ελληνικής οπερέτας στο θέατρο Ακροπόλ, και η Παιδική Σκηνή, με παραστάσεις όπερας για παιδιά. Την ίδια χρονιά, δόθηκαν για πρώτη φορά παραστάσεις όπερας για παιδιά στο Ηρώδειο. Για αυτό το «άνοιγμα» προς τα παιδιά ο Καρυτινός έχει πει χαρακτηριστικά: «Την εποχή που ήμουν Καλλιτεχνικός Διευθυντής της Λυρικής Σκηνής ξεκινήσαμε τις παιδικές παραστάσεις όπερας για παιδιά από 4 έως 14 ετών. Στο θέατρο Ακροπόλ που λειτούργησε για μια δεκαετία περίπου, 60.000 παιδιά παρακολουθούσαν κάθε χρόνο τις παραστάσεις. Είμαι σίγουρος ότι πολλά από αυτά τα παιδιά είναι σήμερα οι νέοι θεατές των παραστάσεων της Λυρικής Σκηνής. Μυήθηκαν κι εξακολουθούν να ψυχαγωγούνται από το είδος. Πιστεύω ότι μόνον με την εκπαίδευση από πολύ μικρή ηλικία μπορείς να βοηθήσεις καθέναν να επιθυμεί το καλό κι ωραίο». Ο Καρυτινός έχει συνεργαστεί με σκηνοθέτες όπως οι P.L. Pizzi, G. Vick, G.C. del Monaco, H. De Ana, και καλλιτέχνες όπως οι Gh. Dimitrova, R. Bruson, M. Devia, J. Cura, D. Voigt, M. Guleghina, Α.Κ. Αntonacci, A. Rachvelishvili, L. Oropesa, K. Opolais, J. Starker, V. Tretjakov κ.α. Εκτός από την Ελλάδα έχει διευθύνει φημισμένες ορχήστρες στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης, στην Κορέα, στις Η.Π.Α., στην Αυστραλία , στην Τουρκία, στην Αίγυπτο, στην Τυνησία κ.α. Έχει ηχογραφήσει δίσκους για τις εταιρείες BMG, WEA, CBS, ETERNA , DYNAMIC. Το ευρύτατο συμφωνικό ρεπερτόριό του, συμπληρώνεται με περισσότερες από 70 όπερες. Εξ αυτών, σε πρώτη παγκόσμια εκτέλεση, τρεις όπερες του Μίκη Θεοδωράκη: η όπερα «Κώστας Καρυωτάκης» με την Εθνική Λυρική Σκηνή, σε σκηνοθεσία Σπύρου Ευαγγελάτου, η «Μήδεια» με την όπερα του Μπιλμπάο και η «Αντιγόνη» σε παραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών. Συνεργάστηκε με τον Μιλτιάδη Καρύδη στην πρώτη πανελλήνια εκτέλεση της όπερας του Βόλφανγκ Αμαντέους Μότσαρτ «Η μεγαλοψυχία του Τίτο» και παρουσίασε σε πρώτη πανελλήνια εκτέλεση τον «Κουρσάρο» του Τζουζέπε Βέρντι, την «Γενούφα» του Λέος Γιάνατσεκ και την «Μανόν» του Ζυλ Μασνέ. Από τη διεθνή κριτική έχει θεωρηθεί ένας από τους καλύτερους ερμηνευτές της ιταλικής όπερας. Για την προβολή του έργου του Pietro Mascagni αλλά και της ιταλικής όπερας ανά τον κόσμο, τιμήθηκε από τον Πρόεδρο της Ιταλικής Δημοκρατίας με τον τίτλο του “Commendatore dell' Ordine della Solidarietà Italiana” Ο Λουκάς Καρυτινός έχει επίσης τιμηθεί με το «Χρυσό Μετάλλιο Τιμής» του Δήμου Αθηναίων και το βραβείο «Δημήτρης Μητρόπουλος». Η Ένωση Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών του έχει απονείμει το «Μεγάλο Βραβείο Μουσικής» για τη συνολική προσφορά του στην Όπερα. Η Εταιρεία Φίλων της Εθνικής Λυρικής Σκηνής του απένειμε το Βραβείο «Απόλλων», για τη μεγάλη προσφορά του στον Οργανισμό. Το 2016, η Ακαδημία Αθηνών του απένειμε το Βραβείο Μουσικής της Ακαδημίας Σπύρου Μοτσενίγου. Από τον Σεπτέμβριο του 2020 ο Λουκάς Καρυτινός διατελεί Διευθυντής της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών και διδάσκει Διεύθυνση Ορχήστρας. Στις 27 Μαΐου, του 2024, το Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών τον ανακήρυξε Επίτιμο Διδάκτορα.

Κρατική Ορχήστρα Αθηνών

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών είναι το αρχαιότερο ορχηστρικό μουσικό σύνολο στην Ελλάδα. Δημιουργήθηκε στα τέλη του 19ου αιώνα ως Συμφωνική Ορχήστρα του Ωδείου Αθηνών και έκτοτε πέρασε από διάφορα στάδια, τόσο ως προς την ονομασία, όσο και ως προς τον τρόπο λειτουργίας της. Η πρώτη συναυλία της ως Κρατική Ορχήστρα Αθηνών δόθηκε στις 28 Φεβρουαρίου του 1943. Από την ίδρυσή της έως σήμερα, η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών προσφέρει στους Έλληνες τη δυνατότητα επικοινωνίας με τα αριστουργήματα του παγκόσμιου ρεπερτορίου, ενώ ταυτόχρονα είναι ο κορυφαίος εκφραστής της εγχώριας συνθετικής παραγωγής. Έχει σταθερή παρουσία στα πολιτιστικά δρώμενα πραγματοποιώντας πάνω από πενήντα συναυλίες ετησίως. Εκτός από την Αθήνα, εμφανίζεται τακτικά σε πολλές πόλεις της Ελλάδας, καθώς και σε σημαντικές αίθουσες και φεστιβάλ του εξωτερικού. Σημαντικότατο είναι το εκπαιδευτικό και κοινωνικό έργο που επιτελεί εντός Αθηνών καθώς και σε πολλές πόλεις της ελληνικής περιφέρειας. Εξέχοντες αρχιμουσικοί, ανάμεσά τους οι Ρίχαρντ Στράους, Βάινγκαρτνερ, Κνάπερτσμπους, Βάλτερ, Μητρόπουλος, Γιόχουμ, Μαρκέβιτς, Μάαζελ, Κράους, Τεμιρκάνοφ, Πλασόν, Ασκενάζυ, Φεντοσέγιεφ και κορυφαίοι σολίστ, όπως ενδεικτικά οι Ρούμπινσταϊν, Κεμπφ, Κορτώ, Κράισλερ, Τιμπώ, Καζάλς, Ρέπιν, Κρέμερ, Ροστροπόβιτς, Μπρέντελ, Μπάρενμποϊμ, Άργκεριχ, Λεόνσκαγια και Καβάκος έχουν συμπράξει με την Ορχήστρα κατά την πολύχρονη ιστορία της. Διευθυντές της Ορχήστρας έχουν διατελέσει κατά το παρελθόν οι Φιλοκτήτης Οικονομίδης, Θεόδωρος Βαβαγιάννης, Ανδρέας Παρίδης, Μάνος Χατζιδάκις, Γιάννης Ιωαννίδης, Αλέξανδρος Συμεωνίδης, Άρης Γαρουφαλής, Βύρων Φιδετζής, Βασίλης Χριστόπουλος και Στέφανος Τσιαλής. Από τον Οκτώβριο του 2020, Διευθυντής της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών είναι ο Λουκάς Καρυτινός.

Το πρόγραμμα της συναυλίας στο Ηρώδειο:

ΜΠΕΛΑ ΜΠΑΡΤΟΚ (1881–1945) Κοντσέρτο για ορχήστρα I. Introduzione. Andante non troppo II. Presentando le coppie. Allegro scherzando III. Elegia. Andante non troppo IV. Intermezzo interro¢o. Allegre¢o V. Finale. Pesante – Presto

ΠΙΟΤΡ ΙΛΙΤΣ ΤΣΑΪΚΟΦΣΚΙ (1840–1893) Κοντσέρτο για πιάνο αρ. 1, έργο 23 I. Andante non troppo e molto maestoso – Allegro con spirito II. Andan•no semplice – Allegro vivace assai III. Allegro con fuoco

Αγορά εισιτηρίων:

aefestival.gr, more.com ΚΕΝΤΡΙΚΑ ΕΚΔΟΤΗΡΙΑ Πλατεία Συντάγματος (This is Athens info point Δήμου Αθηναίων) Δε-Πα 10:00-18:00 ΤΗΛΕΦΩΝΙΚΗ ΑΓΟΡΑ Δε-Πα 10:00-18:00 +30 2118008181 ΑΜΕΑ: +30 2104834913| Δε-Πα 10:00-17:00

Πληροφορίες εισιτηρίων: http://aefestival.gr/plirofories-eisitirion

ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Σοβαροί λόγοι υγείας δεν επέτρεψαν στην Khatia Buniatishvili να συμμετέχει στη συναυλία με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών.

Credit Φωτογραφίας Εξωφύλλου: Marco Borggreve