Κάννες 2024: Χρυσός Φοίνικας για την Anora
Από τον Τάσο Ντερτιλή
«Αλλού τα κακαρίσματα κι αλλού γεννούν οι κότες»: και συγκεκριμένα, οι κότες στις φετινές Κάννες έφεραν φρέσκα αυγουλάκια από το New Jersey, πατρίδα του πιο αγαπητού ανεξάρτητου Αμερικανού δημιουργού, του Sean Baker.
Αν και τα ονόματα κράχτες του φετινού Φεστιβάλ ήταν ο μέγας Francis Ford Coppola και ο «ημέτερος» Γιώργος Λάνθιμος, τα τρία κύρια βραβεία πήγαν σε ταινίες ας πούμε «γυναικοκεντρικές», με βαθιά ενσυναίσθηση, αισθητική πρωτοτυπία και ουσιαστικά μηνύματα. Σινεμά στο ύψος του ανθρώπου για μια σκληρή εποχή που μας ξεπετάει όλους με κυνισμό και περιφρόνηση.
Η Anora λοιπόν, στην οποία μια Αμερικανίδα σεξεργάτρια ζει έναν αναπάντεχο έρωτα με έναν άβγαλτο Ρώσο γόνο ολιγαρχών μέχρι η απειλητική πραγματικότητα να σκιάσει το τρελό όνειρο, είναι η νικήτρια του φετινού Χρυσού Φοίνικα, με απόφαση μιας πολυφωνικής κριτικής επιτροπής με Πρόεδρο την Αμερικανίδα δημιουργό της Barbie (αλλά και των Μικρών Κυριών) Greta Gerwig. Ο σκηνοθέτης των Tangerine, Red Rocket και Florida Project έκανε, όπως λέει η πλειοψηφία των κριτικών, ένα θαυμάσιο πορτραίτο μιας άλλης Αμερικής μακριά από χολιγουντιανά κλισέ, εξ ου και ο Χρυσός Φοίνικας κατέληξε σε αμερικάνικα χέρια 13 ολόκληρα χρόνια μετά το Δέντρο της Ζωής του Terrence Malick το 2011. Οψόμεθα λοιπόν προσεχώς.
Οι κριτικοί, ωστόσο, συμφώνησαν επίσης ότι η πραγματικά καλύτερη ταινία του διαγωνιστικού τμήματος, ίσως και ολόκληρου του Φεστιβάλ, ήταν αυτή που πήρε το Grand Prix, το Ινδικό All we imagine as light. 30 χρόνια είχε να συμμετάσχει στο Φεστιβάλ Ινδική ταινία. Η επιστροφή ήταν τελικά θρίαμβος.
Πολλοί πάλι περίμεναν να διπλασιάσει τους Χρυσούς Φοίνικες ο Jacques Audiard με την νέα του ταινία Emilia Perez το story της οποίας πρέπει να το δεις για να το πιστέψεις: Μεξικάνα Δικηγόρος προσλαμβάνεται από Βασιλιά ενός Καρτέλ για να τον ξεμπλέξει από τις κατηγορίες και να τον βοηθήσει να πραγματοποιήσει το όνειρό του, να γίνει…γυναίκα! Αρκέστηκε στο σημαντικό βραβείο της Επιτροπής αλλά και την ομαδική βράβευση των πρωταγωνιστριών της με το βραβείο γυναικείας ερμηνείας.
Αντίστοιχα με το βραβείο ανδρικής ερμηνείας έφυγαν οι Ιστορίες Καλοσύνης του Γιώργου Λάνθιμου που έκαναν αίσθηση, υπήρξαν talk of the town αλλά…δεν έκαναν τελικά ταμείο. Με άδεια χέρια αλλά με πολλές συμφωνίες διανομής έφυγε και η φιλόδοξη Megalopolis του Coppola που δίχασε κοινό και κριτικούς. Το πανάκριβο ανεξάρτητο sci fi έπος του μεγάλου δημιουργού δεν έπεισε παρά την πανθομολογούμενη μεγαλοπρέπειά του.
Η άφιξη της τελευταίας στιγμής του φυγόδικου από το Ιράν Μοχάμεντ Ρασούλοφ για να παρακολουθήσει την προβολή της τελευταίας του ταινίας The Seed of the Sacred Fig έφερε συναγερμό στις Κάννες που τίμησαν δεόντως την ταινία με ένα ειδικό βραβείο. Ο μέγας Ιρανός σκηνοθέτης που μόλις καταδικάστηκε σε 8ετή φυλάκιση από το Θεοκρατικό καθεστώς του Ιράν, έτσι επειδή δεν γουστάρουν την ωμή και απελπισμένη ειλικρίνεια των ταινιών του, δραπέτευσε ουσιαστικά στη Δύση και παρουσιάστηκε στις Κάννες με κίνδυνο ζωής.
Από τα υπόλοιπα βραβεία ελληνικό ενδιαφέρον παρουσίασε το τμήμα LA CINEF, όπου ο Νίκος Κολιούκος με το μικρού μήκους σπουδαστικό φιλμ του «Το Χάος που άφησε πίσω της» με τον Γιάννη Τσορτέκη, τιμήθηκε με το 2ο βραβείο. Μια πραγματικά μεγάλη επιτυχία!
Ακολουθεί παρακάτω το Palmares του Φεστιβάλ.
Χρυσός Φοίνικας
ANORA του Sean Baker
GRAND PRIX
ALL WE IMAGINE AS LIGHT της Payal Kapadia
Βραβείο της Επιτροπής (Prix Du Jury)
EMILIA PEREZ του Jacques Audiard
Απονεμήθηκε επίσης και ένα Ειδικό Βραβείο (Prix Spécial) στον Mohammad Rasoulof για το THE SEED OF THE SACRED FIG.
Εκτός από τα παραπάνω κύρια βραβεία απονεμήθηκαν και δεκάδες ακόμη βραβεία, τα σημαντικότερα από τα οποία παρατίθενται ως εξής:
Βραβείο Σκηνοθεσίας
Στον MIGUEL GOMES για το GRAND TOUR
Βραβείο Σεναρίου
Στην CORALIE FARGEAT για το THE SUBSTANCE
Βραβείο Ανδρικού Ρόλου
Στον JESSE PLEMONS για το KINDS OF KINDNESS του Γιώργου Λάνθιμου
Βραβείο Γυναικείου Ρόλου
Στις SELENA GOMEZ, KARLA SOFIA GASCON, ZOE SALDANA και ADRIANA PAZ για το EMILIA PEREZ του Jacques Audiard
Βραβείο Caméra d'Or
Η Χρυσή Κάμερα (Camera d’Or) πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη απονεμήθηκε φέτος στον Halfdan Ullmann Tøndel για το ARMAND από την Νορβηγία.
Δόθηκε επίσης μια ειδική μνεία Camera d’Or στην ταινία Mongrel των Chiang Wei Liang και You Qiao Yin.
Βραβεία του τμήματος Un Certain Regard (Ένα κάποιο βλέμμα)
Un Certain Regard Award: GOU ZHEN (BLACK DOG) του GUAN Hu
Jury Prize: L’HISTOIRE DE SOULEYMANE του Boris LOJKINE
Best Director Prize (Ex-Aequo):
Rungano NYONI για το ON BECOMING A GUINEA FOWL
Roberto MINERVINI για το THE DAMNED
Για τις ερμηνείες τους βραβεύτηκαν ο Abou SANGARE για το L’HISTOIRE DE SOULEYMANE και η Anasuya SENGUPTA για το SHAMELESS.
Βραβείο νεότητας δόθηκε στο VINGT DIEUX (HOLY COW) της Louise COURVOISIER ενώ ειδική μνεία απονεμήθηκε στο NORAH του Tawfik ALZAIDI.
Short Films
Χρυσός Φοίνικας: THE MAN WHO COULD NOT REMAIN SILENT του Nebojša SLIJEPCEVIC
SPECIAL DISTINCTION: BAD FOR A MOMENT του Daniel SOARES
LA CINEF
FIRST PRIZE: SUNFLOWERS WERE THE FIRST ONES TO KNOW…Chidananda S NAIK
SECOND PRIZE(Ex-Aequo):
ΤΟ ΧΑΟΣ ΠΟΥ ΑΦΗΣΕ ΠΙΣΩ ΤΗΣ του Νίκου ΚΟΛΙΟΥΚΟΥ
OUT THE WINDOW THROUGH THE WALL της Asya SEGALOVICH
THIRD PRIZE: BUNNYHOOD της Mansi MAHESHWARI
THE HIGHER TECHNICAL COMMISSION FOR SOUND AND IMAGES
Το Βραβείο CST AWARD FOR BEST ARTIST-TECHNICIAN απονεμήθηκε στην DARIA D’ANTONIO για τη Φωτογραφία της ταινίας του Paolo Sorrentino PARTHENOPE
Το Βραβείο CST AWARD FOR BEST YOUNG FEMALE FILM TECHNICIAN απονεμήθηκε στην EVGENIA ALEXANDROVA για την Φωτογραφία της ταινίας THE BALCONETTES της Noémie Merlant
15ΗΜΕΡΟ ΣΚΗΝΟΘΕΤΩΝ (QUINZAINE DES CINEASTES)
Βραβείο SACD: Ma vie ma gueule της Sophie Fillières (που απεβίωσε πρόσφατα).
Βραβείο Europa Cinemas: Volveréis του JONÁS TRUEBA
Βραβείο Κοινού (για πρώτη φορά): Universal Language του MATTHEW RANKIN
ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΤΗΣ ΚΡΙΤΙΚΗΣ
Grand Prize: Simon de la montaña του Federico Luis
French Touch Prize of the Jury: Blue Sun Palace της Constance Tsang
Louis Roederer Foundation Rising Star Award: Ricardo Teodoro για το Baby του Marcelo Caetano
Leitz Cine Discovery Prize for short film: Montsouris Park του Guil Sela
Η αλήθεια είναι ότι η λήξη του Φεστιβάλ στις Κάννες πυροδοτεί την έναρξή του στις οθόνες όλου του κόσμου, εκεί που θα απλωθούν δεκάδες ταινίες, βραβευμένες και μη, προς κρίση και τέρψη του διεθνούς κοινού. Από την (πανάκριβη) Κρουαζέτ με αγάπη στις οθόνες του κόσμου ολόκληρου. Ζήτω το σινεμά!