Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2023: Εδώ μέσα εκατοικούσε

Το καλλιτεχνικό εγχείρημα του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, Freequencies / Ελεύθερες συχνότητες συνεχίζεται με την ψηφιακή πρεμιέρα του έργου videoart / μουσικής της εικαστικού Μυρτώς Ξανθοπούλου και του συνθέτη Πάνου Ηλιόπουλου με τίτλο «εδώ μέσα εκατοικούσε».

Το έργο θα παρουσιαστεί αρχικά στις 8-14 Μαΐου ως σειρά από instagram stories στον επίσημο λογαριασμό του Φεστιβάλ, και σε δεύτερο χρόνο ως βιντεοεγκατάσταση.

 

Μυρτώ Ξανθοπούλου – Πάνος Ηλιόπουλος

εδώ μέσα εκατοικούσε

Video art / Μουσική

Το έργο «εδώ μέσα εκατοικούσε» είναι το αποτέλεσμα της συνεργασίας της εικαστικού Μυρτώς Ξανθοπούλου και του συνθέτη Πάνου Ηλιόπουλου. Πρόκειται για μια σειρά από 7 «βινιέτες»/βίντεο μικρής διάρκειας, καθένα εκ των οποίων αποτελείται από μικρές χειρονομίες και επιτελέσεις, εφήμερες εγκαταστάσεις, εικόνες και πλάνα της καθημερινότητας, λέξεις και φράσεις, που συνθέτουν ένα υβρίδιο βιντεοτέχνης, DIY φιλμ, ποίησης, ημερολογιακής καταγραφής και social media project.

Τόσο η φόρμα όσο και το περιεχόμενο του έργου ισορροπούν ανάμεσα στο κοινότοπο και το υψηλό, την ελαφρότητα και την αναγκαιότητα, το αστείο και το τραγικό.

Οι δημιουργοί ανοίγουν έναν γόνιμο διάλογο με εργαλεία το βίντεο, τον λόγο και τον ήχο, θέτοντας ερωτήματα γύρω από τη ρευστότητα και τη στερεότητα της έννοιας της ελευθερίας, την αυθαιρεσία και το αναπόφευκτο της γλώσσας, την εντοπιότητα, την ταυτότητα, το μνημείο, την υβριδική φόρμα αλλά και την ίδια τη μεθοδολογία της συνεργασίας όσον αφορά τη μουσική/ηχητική επένδυση του συγκεκριμένου οπτικοακουστικού υλικού.

Ο τίτλος «εδώ μέσα εκατοικούσε» αποτελεί παράφραση του στίχου του «Ύμνου εις την Ελευθερίαν» του Δ. Σολωμού εκεί μέσα εκατοικούσες.

Το σύνολο του έργου έχει δουλευτεί με αφορμή τους στίχους και τη μουσική του «Ύμνου», που είναι και η κεντρική θεματική του Οpen Plan.

Βίντεο – Λόγος – Σύλληψη Μυρτώ Ξανθοπούλου  

Μουσική Σύνθεση – Ηχητικός Σχεδιασμός Πάνος Ηλιόπουλος

Διαβάστε παρακάτω αναλυτικά για το φετινό project Freequencies του Φεστιβάλ:

Για μια ακόμη χρονιά το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου επεκτείνει το πεδίο των καλλιτεχνικών του δράσεων πέρα από την καλοκαιρινή περίοδο και τους χώρους στους οποίους εκτυλίσσεται, με τη συνέχιση της άκρως επιτυχημένης πλατφόρμας Open Plan.

Φέτος το Open Plan επανέρχεται δυναμικά με ψηφιακές καλλιτεχνικές δράσεις εμπνευσμένες από τον «Ύμνο εις την Ελευθερίαν», καθώς κλείνουν διακόσια χρόνια από τη συγγραφή του κορυφαίου ποιήματος του Διονυσίου Σολωμού.

Ο «Ύμνος» παραμένει ως σήμερα ένα από τα πιο σημαντικά ποιήματα στη νέα ελληνική γλώσσα, ενώ ταυτόχρονα αποτελεί μνημείο ιστορικής αυτογνωσίας της νεότερης Ελλάδας. Με αφορμή την εμβληματική αυτή επέτειο, η φετινή πλατφόρμα Open Plan του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου παρουσιάζει το καλλιτεχνικό εγχείρημα Freequencies / Ελεύθερες συχνότητες, που αποτελείται από τέσσερα αυτόνομα ψηφιακά έργα, αναθέσεις της Καλλιτεχνικής Διεύθυνσης σε νέους καλλιτέχνες.

Τα έργα επιχειρούν να φωτίσουν τη συνομιλία του Διονυσίου Σολωμού με τον Έλληνα του σήμερα και τις αγωνίες του για το τι είναι και τι μπορεί να είναι η ελευθερία στον σύγχρονο κόσμο και στη σύγχρονη καλλιτεχνική έκφραση.

Στο πλαίσιο του Freequencies / Ελεύθερες συχνότητες θα παρουσιαστούν τα έργα:

  • Η πατρίδα μου: working title κινηματογραφικό έργο μικρού μήκους της Σοφίας Γεωργοβασίλη

Διαθέσιμο από 10 Απριλίου στο aefestival.gr: https://aefestival.gr/festival-athinon-epidayroy-open-plan-2023-freequencies-eleytheres-sychnotites-sofia-georgovasili-i-patrida-moy-working-title/

  • SPRINGTIDE / Μεγάλη παλίρροια έργο videodance της Χρυσάνθης Μπαδέκα

Από τις 24 Απριλίου στο aefestival.gr & στο youtube

  • εδώ μέσα εκατοικούσε έργο videoart / μουσικής της εικαστικού Μυρτώς Ξανθοπούλου και του συνθέτη Πάνου Ηλιόπουλου.

Από τις 8 Μαΐου στο Instagram και στο Facebook του Φεστιβάλ

  • Με μια κάποια ελευθερία μουσικοθεατρικό έργο του Θοδωρή Αμπαζή

Από τις 18 Μαΐου στο aefestival.gr & στο youtube

Οι δημιουργίες των νέων καλλιτεχνών θα προβληθούν από την ιστοσελίδα (aefestival.gr), το Youtube channel και τα υπόλοιπα social media του Φεστιβάλ, αλλά το κοινό θα μπορεί να τα παρακολουθήσει και στο πλαίσιο εκδηλώσεων του καλλιτεχνικού προγράμματος 2023.

Το καλλιτεχνικό εγχείρημα συμπληρώνεται από κύκλο συζητήσεων με επιμέλεια του Διονύση Καψάλη, πάνω στα θέματα που ανοίγει ο «Ύμνος εις την Ελευθερίαν», πρωτίστως όσα σχετίζονται με την ιδέα και την έννοια της ελευθερίας.

Σημείωμα Διονύση Καψάλη

Ο «Ύμνος εις την Ελευθερίαν» αποτελεί ιδανική περίπτωση προκειμένου να μελετήσουμε την εμπλοκή ενός λογοτεχνικού κειμένου στο ιστορικό γίγνεσθαι καθώς και τη ζωή των ιδεών (όπως η ελευθερία) που δοκιμάζονται μέσα στη δίνη της ιστορίας.

Δεν είναι απλώς ένα λογοτέχνημα που μετέχει δευτερογενώς στην ιστορική δράση, αλλά ένα λογοτέχνημα που καθαυτό αποτελεί ιστορική δράση, που παρεμβαίνει και δρα μέσα στην ιστορία πρωτογενώς και παράγει ιστορικά αποτελέσματα.

Δύο χρόνια μετά τους εορτασμούς για τα διακόσια χρόνια της Επανάστασης, όπου βεβαίως σχολιάστηκε (μολονότι όχι εις βάθος) και ο «Ύμνος», προέχει να μετατοπίσουμε λίγο το βάρος της προσοχής μας από τον «Ύμνο» ως το ποίημα για την Ελευθερία των Ελλήνων (το ποίημα της Ελληνικής Επανάστασης, που αναμφίβολα υπήρξε) στον «Ύμνο» ως το ποίημα για την Ελευθερία όλων, δηλαδή όχι μόνο ημών αλλά και των άλλων: την ελευθερία ως καθολική αξία.