Queen of the Deuce - Η βασίλισσα της Νέας Υόρκης

Παραγωγή: Ελλάδα 2022 

Σε συμπαραγωγή με ΗΠΑ/Καναδάς/Ελβετία 

Διάρκεια: 78 λεπτά

Είδος: Ντοκιμαντέρ

* * * ½

Σκηνοθεσία: Valerie Kontakos

Με τους David Bourla, John Colasanti, Jeffrey Escoffier, Efrain Gonzalez, Arthur Morowitz, Barbara Nitke, Dina Pomeranz, Paulette Pomeranz, Kosmas Sklifas, Bondi Walters, Don Walters και με την Chelly Wilson σε αρχειακό υλικό

ΣΥΝΟΨΗ: Από την Ελλάδα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου μέχρι τα πορνοσινεμά της Times Square τη δεκαετία του '70, η νέα ταινία της Βάλερυ Κοντάκου αφηγείται την πολυτάραχη και συναρπαστική ζωή της Τσέλι Γουίλσον, μιας χαρισματικής και πρωτοπόρας Ελληνοεβραίας από τη Θεσσαλονίκη. Η Τσέλι που γλίτωσε τελευταία στιγμή από το Ολοκαύτωμα, παντρεμένη αν και λεσβία, με παιδιά που άφησε πίσω της για να καταφύγει στις ΗΠΑ, κατάφερε να χτίσει τη δική της αυτοκρατορία πάθους, επαναπροσδιορίζοντας τι πάει να πει ελληνική οικογένεια, σεξουαλικότητα και Αμερικανικό Όνειρο. 

Η Βασίλισσα της Νέας Υόρκης παραθέτει με γλαφυρότητα μια από τις πιο ενδιαφέρουσες σελίδες της Απόκρυφης Ιστορίας της Ανθρωπότητας. Διασχίζοντας Ηπείρους και Ωκεανούς, η ζωή της Τσέλι Γουίλσον (1908-1994) υπήρξε ένα συνεχές άλμα προς την ελευθερία, ένας θρίαμβος της Θέλησης ενάντια σε κάθε αντιξοότητα, ένα Go West που διαπέρασε σχεδόν ολόκληρο τον 20ο αιώνα. Από σεφαραδίτικης καταγωγής Ελληνοεβραία σύζυγο της Θεσσαλονίκης σε Βασίλισσα των Πορνοσινεμά του Μανχάταν αλλά και πάτρονα της Ελληνοαμερικάνικης κοινότητας, η Τσέλι υπήρξε αυτό που λέμε υπόδειγμα αυτοδημιούργητου επιχειρηματία. Το τίμημα ήταν τα παιδιά που άφησε πίσω της για να πετύχει το όνειρό της. Παράξενη προσωπικότητα, δημοφιλής όσο και περιβόητη, η Τσέλι έζησε μια ζωή bigger than life με τις αφοσιωμένες μέχρι τα βαθιά γεράματα λεσβίες φίλες της που αποτέλεσαν τον πυρήνα μιας ιδιόμορφης οικογένειας.

Μια ζωή που δεν θα μπορούσε παρά να γίνει ταινία, κάτι που ανέλαβε να φέρει σε πέρας η Ελληνοαμερικανίδα ντοκιμαντερίστρια Βάλερι Κοντάκος και τα καταφέρνει περίφημα, παραδίδοντας ένα από τα πιο συναρπαστικά ντοκιμαντέρ που έχουμε δει τα τελευταία χρόνια, αποφεύγοντας τους σκοπέλους της ηθικολογίας και της καταδίκης των ομολογουμένως διφορούμενων επιλογών ζωής της ηρωίδας της. Είναι αξιοθαύμαστος ό τρόπος με τον οποίο εγγράφει την προσωπική ιστορία της Τσέλι στο ευρύτερο ιστορικό πλαίσιο της εποχής της, χτίζοντας έτσι ένα πολύτιμο πορτραίτο της Νέας Υόρκης των τελευταίων 40 χρόνων.

Ένα ντοκιμαντέρ σκέτη απόλαυση που συνιστούμε ανεπιφύλακτα.

Διανομή: Exile Films

Στις αίθουσες από 30.03.23 

ΠΡΟΒΟΛΕΣ ΑΘΗΝΑΣ

Παρασκευή 31.03 και 07.04 | 22:00 | Κινηματογράφος ΑΣΤΟΡ 

Στην Αθήνα, οι προβολές θα πραγματοποιηθούν παρουσία της σκηνοθέτιδας, Βάλερυ Κοντάκου και θα τις προλογίσουν εκλεκτ@ ομιλητ@ες. 

Την προβολή της Παρασκευής, 31 Μαρτίου, προλογίζει ο κριτικός κινηματογράφου και διοργανωτής του Midnight Express, Άκης Καπράνος. 

Την προβολή της Παρασκευής, 7 Απριλίου, προλογίζουν οι Λεσβίες στα Πρόθυρα. 

ΠΡΟΒΟΛΕΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 

Από τις 6 έως και τις 12 Απριλίου, καθημερινά | 19:00 | Αίθουσα ΣΤΑΥΡΟΣ ΤΟΡΝΕΣ, Αποθήκη Α' - Λιμάνι 

Η Βασίλισσα της Νέας Υόρκης (Queen of the Deuce) trailer GR subs from Exile Films on Vimeo.

 

Η ταινία

Από τα τέλη του ’60 μέχρι τα μέσα του ’80, ένα ήταν το κορυφαίο όνομα στο κύκλωμα των πορνοσινεμά στην Times Square της Νέας Υόρκης: Τσέλι Γουίλσον (Chelly Wilson). Γεννημένη στη Θεσσαλονίκη, η εκκεντρική Ελληνοεβραία, λεσβία, μετανάστρια, επιχειρηματίας και ευεργέτιδα έχτισε μια ολόκληρη αυτοκρατορία χάρη στο δαιμόνιο επιχειρηματικό της πνεύμα και την αστείρευτη προσωπικότητά της, που την ανέδειξαν σε μια από τις πιο χαρισματικές φιγούρες του χώρου. Εγκατεστημένη κοντά στην 42η Λεωφόρο, γνωστή και ως The Deuce (=ντόρτια), η Τσέλι ζούσε ακριβώς πάνω από το θρυλικό gay πορνοσινεμά Eros – το οποίο φυσικά της ανήκε. Με το τσιγάρο κολλημένο στα χείλη και σακούλες του σούπερ μάρκετ γεμάτες χαρτονομίσματα στιβαγμένες στη γωνία, ήταν η αδιαμφισβήτητη κεφαλή της οικογένειας, συγκεντρώνοντας γύρω της μια πληθώρα από καλλιτέχνες, συνεργάτες και χαρτόμουτρα, ενώ οι ερωμένες και τα εγγόνια της συμπλήρωναν συχνά το αλλοπρόσαλλο σκηνικό. Ελάχιστοι όμως γνώριζαν τι είχε περάσει για να φτάσει ως εκεί.

Η ταινία κέρδισε το βραβείο της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου (ΠΕΚΚ) για την καλύτερη ελληνική ταινία από το Επίσημο Πρόγραμμα του 25ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Το σκεπτικό της επιτροπής: «Η Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου απονέμει το βραβείο της στην ταινία της Βάλερυ Κοντάκου “Η Βασίλισσα της Νέας Υόρκης”, γιατί αποφεύγει την εύκολη "αγιογραφική προσέγγιση" και κινηματογραφεί συναρπαστικά μια "αυστηρώς ακατάλληλη" προσωπική διαδρομή επιβίωσης, άρρηκτα συνδεδεμένη με την ίδια την ιστορία». 

Οι Συντελεστές

Σκηνοθεσία: Βάλερυ Κοντάκου

Σενάριο: Βάλερυ Κοντάκου, Δέσποινα Παυλάκη

Συν-σεναριογράφος: Χρήστος Αστερίου

Παραγωγή: Ed Barreveld, Βάλερυ Κοντάκου, Δέσποινα Παυλάκη

Εκτέλεση Παραγωγής: Ed Barreveld, Βάλερυ Κοντάκου, Don Walters, Bondi Wilson Walters

Μοντάζ: Rob Ruzic

Διεύθυνση Φωτογραφίας: Martina Radwan, Patrick McGowan

Πρωτότυπη Μουσική: Ken Myhr

Animation: Abhilasha Dewan

Μια παραγωγή της Exile Films και της Storyline Entertainment, σε συμπαραγωγή με την ΕΡΤ, σε συνεργασία με το Channel 8, το RTS Radio Télévision Suisse και το documentary Channel.

Με τη συμμετοχή των Canada Media Fund, Rogers Documentary Fund, Ontario Creates, με την υποστήριξη του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου και των Creative Europe Programme – MEDIA of the European Union, Jewish Story Partners, Canadian Film or Video Production Tax Credit, OMDC Film and Television Tax Credit.                                                                                                                                      

Λίγα λόγια για τη σκηνοθέτιδα

Γεννημένη στη Νέα Υόρκη, η σκηνοθέτης, σεναριογράφος και παραγωγός Βάλερυ Κοντάκου ζει μεταξύ Αθήνας και Νέας Υόρκης από το 2003. Αφού ολοκλήρωσε τις σπουδές της στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης, εργάστηκε ως μοντέζ ήχου σε ταινίες των αδελφών Maysles, της Deborah Dickson, της Anita Thacher και άλλων. Το 1989 σκηνοθέτησε το πρώτο της μεγάλου μήκους ντοκιμαντέρ με τίτλο «A Quality of Light». Το 1994 έγινε υποδιευθύντρια του Hellenic Foundation στη Νέα Υόρκη και ίδρυσε το Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου της Νέας Υόρκης, ενώ ανέλαβε τη διοργάνωση μηνιαίων κινηματογραφικών προβολών στο American Museum of the Moving Image. Το δεύτερο μεγάλου μήκους ντοκιμαντέρ της, «Who’s on First» (2006), προβλήθηκε στις ΗΠΑ, την Ελλάδα, τη Φινλανδία και τη Νότια Κορέα. Το «Μάνα» (2015), η τρίτη μεγάλου μήκους ταινία της, έγινε viral το 2018 κατά την καταστροφική πυρκαγιά στο Μάτι, βοηθώντας στην αναστήλωση του Λύρειου Ιδρύματος. Ίδρυσε την εταιρεία παραγωγής Exile Films το 2007 στην Αθήνα και την ΑΜΚΕ Exile Room το 2009. Διατελεί μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Ταινιοθήκης της Ελλάδος από το 2011. Η ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΥΟΡΚΗΣ είναι η τέταρτη μεγάλου μήκους ταινία της.