Amsterdam

Παραγωγή: ΗΠΑ 2022 

Σε συμπαραγωγή με Ιαπωνία 

Διάρκεια: 134 λεπτά

Είδος: Κωμωδία, Θρίλερ, Ιστορία, Πολιτική

* *

Σκηνοθεσία: David O.Russell

Πρωταγωνιστούν: Christian Bale, Margot Robbie, John David Washington, Alessandro Nivola, Andrea Riseborough, Anya Taylor-Joy, Chris Rock, Matthias Schoenaerts, Michael Shannon, Mike Myers, Taylor Swift, Timothy Olyphant, Zoe Saldana, Rami Malek, Robert De Niro, Mel Fair, Vaughn Page, Bonnie Hellman.

ΣΥΝΟΨΗ: Ο Μπερτ Μπέρενσεν και ο Χάρολντ Γκούντμαν συναντιούνται στην πρώτη γραμμή του Α΄ Παγκόσμιου Πολέμου το 1918. Ο πρώτος, λευκός και φέρελπις γαμπρός πλούσιας μεγαλοαστικής οικογένειας η οποία δεν τον έχει καθόλου σε εκτίμηση, ο δεύτερος μαύρος δικηγόρος που βρέθηκε στον πόλεμο με το τάγμα ανεπιθύμητων «έγχρωμων». Τραυματισμένοι βαριά και οι δύο, περιθάλπονται στο Βέλγιο από την πανέμορφη νοσοκόμα Βάλερι, αγνώστων λοιπών στοιχείων. Ένας μικτός έρωτας (ανάμεσα στον Χάρολντ και τη Βάλερι) και μια δυνατή φιλία γεννιούνται στο Άμστερνταμ, την πόλη της ανάρρωσης. Πολλά χρόνια αργότερα στη Νέα Υόρκη των αρχών της δεκαετίας του 30, οι δύο φίλοι γίνονται μάρτυρες μιας  δολοφονίας για την οποία κατηγορούνται ηθελημένα ως βασικοί ύποπτοι και, μαζί με τη Βάλερι, μπλέκουν σε μια από τις πιο εξωφρενικές συνωμοσίες της αμερικανικής ιστορίας.  

Έχουν περάσει πολλά χρόνια από την τελευταία ταινία του ταλαντούχου και πολυβραβευμένου δημιουργού του Οδηγού Διαπλοκής. Μετά από μια μεγάλη παύση που ακολούθησε το Joy, o David O.Russell επιστρατεύει ένα θεϊκό καστ για να διηγηθεί με τον δικό του, πάντα ανορθόδοξο, screwball τρόπο, μια σκοτεινή ιστορία φασιστικής συνομωσίας και κατάλυσης της δημοκρατίας στις ΗΠΑ του Ρούζβελτ. Από το ανάλαφρο screwball στο σκέτο screw όμως, αρκεί ένα χαοτικό άνισο σενάριο, μια σκηνοθεσία που παραπαίει ανάμεσα σε διάφορα κινηματογραφικά είδη και ένα μοντάζ να χάνει η μάνα το παιδί. Όσο επιτυχημένο και να είναι το αποτέλεσμα από άποψη ατμόσφαιρας και καλλιτεχνικών επιτευγμάτων, όσο και αν γοητευόμαστε από την παρουσία τόσων λαμπερών stars που κάνουν ότι μπορούν με το υλικό που τους δόθηκε (ιδιαίτερα οι δύο χαρισματικές πρωταγωνίστριες), το Amsterdam δεν παύει να είναι ένας μακρόσυρτος αχταρμάς από σουρεαλιστικό χιούμορ και πολιτική καταγγελία χωρίς να επικρατεί κανένα από τα δύο. Και είναι μεγάλο κρίμα γιατί χάνεται η ευκαιρία για το Χόλιγουντ να αρθρώσει επιτέλους ένα ουσιώδη πολιτικό λόγο, ένα λόγο επείγοντα για τη σημερινή Αμερική που έχει προ πολλού ξεστρατίσει από τα αίτια που οδήγησαν στην Αμερικάνικη επανάσταση του 18ου αιώνα, με τα πρόσφατα γεγονότα στο Καπιτώλιο να είναι ακόμη νωπά στη μνήμη. Κρίμα λοιπόν, κρίμα, κρίμα.

Και για την Ιστορία να πούμε ότι τα γεγονότα στα οποία βασίζεται ελεύθερα η πλοκή της ταινίας αφορούν το λεγόμενο Business Plot του 1933, μια σκοτεινή απόπειρα ανατροπής του Προέδρου Ρούζβελτ και επιβολής φασιστικής δικτατορίας στα πρότυπα του Μουσολίνι και του Χίτλερ. Μια σκιώδης συνομωσία υψηλά ιστάμενων προσώπων για την οποία ουδείς κατηγορήθηκε ούτε πριν ούτε μετά τον πόλεμο. Πως θα ήταν εξάλλου δυνατό αυτό σε ένα κόσμο που συνεχώς μεταβάλλεται και «αυτοκαθαρίζεται» για να καταφέρει να παραμείνει ίδιος και απαράλλαχτος. Αυτή είναι και η ουσία του συντηρητισμού την οποία ο Ράσελ επιχειρεί να φέρει στο φως, επιχειρώντας μάταια να μας προσφέρει τη δική του βερσιόν της Casablanca. Ίσως μια άλλη φορά.

Διανομή: Feelgood Entertainment

Στις αίθουσες από 03.11.22