28ο ΔΦΚ - Νύχτες Πρεμιέρας: Απονεμήθηκαν τα βραβεία της διοργάνωσης
Στην Άπω Ανατολή (μέσω Γαλλίας) ταξιδεύει η Χρυσή Αθηνά για την καλύτερη ταινία του φετινού διαγωνιστικού τμήματος. «Επιστροφή στη Σεούλ» λοιπόν, για μια υιοθετημένη από Γάλλους Κορεάτισσα σε μια ταινία ιδιαίτερη, συναισθηματικά δύσκολη, με υπόκωφη ένταση και με μια διάσημη εικαστικό, την Παρκ Τζι Μιν στο κινηματογραφικό της ντεμπούτο. Η ταινία του Καμποτζιανής καταγωγής Γάλλου Ντέιβι Τσου, αποτελεί ήδη την πρόταση της Καμπότζης για το Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας. Στον αντίποδα κοινό και κριτικοί συμφώνησαν (όπως είχε συμβεί και πέρυσι) στη βράβευση του λεπτοδουλεμένου Μπλε Καφτανιού της Μαριάν Τουζανί (που θα δούμε προσεχώς από την Danaos Films.
ΒΡΑΒΕΙΑ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ
Η Κριτική Επιτροπή για το Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα του 28ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας αποτελούνταν από τους:
ΝΑΝΤΑΒ ΛΑΠΙΝΤ, βραβευμένος με Χρυσή Άρκτο σκηνοθέτης και σεναριογράφος, Πρόεδρος
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ, κριτικός θεάτρου
ΑΡΝΟ ΒΑΛΟΥΑ, ηθοποιός
ΝΤΙΑΝΑ ΕΛΜΠΟΜ, παραγωγός
ΑΛΕΞΙΣ ΖΟΥΝΚΟΖΑ, πρόεδρος του δικτύου Europa Film Festivals.
Τα διεθνή βραβεία ΧΡΥΣΗ ΑΘΗΝΑ ΚΑΛΥΤΕΡΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ και ΚΑΛΥΤΕΡΟΥ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ συνοδεύονται από χρηματικό έπαθλο 2.000 ευρώ και τα αγαλματίδια είναι μια ευγενική χορηγία των κοσμηματοπωλείων ZOLOTAS. Οι κριτικές μας επιτροπές απονέμουν επίσης τα ΒΡΑΒΕΙΑ ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑΣ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ και ΣΕΝΑΡΙΟΥ, ενώ στο Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα απονέμεται και το ΒΡΑΒΕΙΟ της ΠΕΚΚ και το ΒΡΑΒΕΙΟ ΚΟΙΝΟΥ FISCHER.
Βραβείο Χρυσή Αθηνά Καλύτερης Ταινίας
ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗ ΣΕΟΥΛ, του Ντέιβι Τσου | RETURN TO SEOUL, Davy Chou
Με τα λόγια της κριτικής επιτροπής:
«Λένε ότι ενώ όλα είναι εύθραυστα και στιγμιαία και θα μπορούσαν να εξαφανιστούν σε ένα δευτερόλεπτο, οι μητέρες και τα παιδιά είναι για πάντα. Είναι η βάση της ανθρώπινης εμπειρίας, της ανθρώπινης ύπαρξης. Τι θα απογίνουν εκείνοι που δεν έχουν μητέρα; Εκείνοι των οποίων οι μητέρες αρνήθηκαν να γίνουν μητέρες τους; Που αρνήθηκαν να τα μεγαλώσουν ως παιδιά τους και συνεχίζουν να αρνούνται να τα γνωρίσουν; Πώς θα μάθουν να περπατούν και να μιλούν; Πώς θα χορέψουν και πώς θα κάνουν σεξ; Πώς θα αγαπήσουν και θα μισήσουν; Ίσως με αυτή την αγωνιώδη ελευθερία των αιωνίως αδίστακτων, για τους οποίους, όπως λέει και η ίδια η ταινία, «τα πάντα μπορούν να εξαφανιστούν σε μια στιγμή». Το βραβείο Χρυσή Αθηνά Καλύτερης Ταινίας απονέμεται στο «Επιστροφή στη Σεούλ» του Ντέιβι Τσου».
Βραβείο Σκηνοθεσίας της Πόλης των Αθηνών
1976, της Μανουέλα Μαρτέλι | 1976, Manuela Martelli
Με τα λόγια της κριτικής επιτροπής:
«Θέλαμε να επιβραβεύσουμε μια σκηνοθέτιδα που έχει διατυπώσει μια πραγματική κινηματογραφική πρόταση, υπογράφοντας μια όμορφη μελέτη χαρακτήρων και χτίζοντας έναν φιλόδοξο αισθητικό και αφηγηματικό χώρο. Παρασυρμένοι ιδιαίτερα από τις μουσικές επιλογές και τη δημιουργία της ταινίας μέσα σε ένα πολιτικό πλαίσιο που πραγματεύεται έξυπνα το ζήτημα του ολοκληρωτισμού, απονέμουμε το Βραβείο Σκηνοθεσίας της Πόλης των Αθηνών στη Mανουέλα Μαρτέλι για την ταινία «1976».
Βραβείο Σεναρίου
JOYLAND, του Σαΐμ Σαντίκ | JOYLAND, Saim Sadiq
Με τα λόγια της κριτικής επιτροπής:
«Το πρώτο βραβείο απονέμεται σε ένα δυνατό και συγκινητικό σενάριο βαθιά συντονισμένο με το πνεύμα της εποχής μας. Μέσα από την ιστορία μιας σύγχρονης πακιστανικής οικογένειας, βιώνουμε όλους τους λεπτούς και άλλοτε όχι τόσο λεπτούς τρόπους με τους οποίους οι οικογενειακοί δεσμοί πνίγουν τα μέλη τους παγιδεύοντας τα μέσα σε στερεοτυπικούς ρόλους φύλου και οδηγώντας τα, κυριολεκτικά και μεταφορικά, στον θάνατό τους. Η οικογένεια σκοτώνει την επιθυμία. Δεν υπάρχει διέξοδος. Ή δέχεσαι τις επιταγές της πατριαρχίας ή πεθαίνεις. Σε μια εποχή που τα όρια των φύλων αμφισβητούνται πιο ριζικά από ποτέ, αυτό το σενάριο βυθίζεται στα αγωνιώδη διλήμματα των καθημερινών ανθρώπων που εμποδίζονται συνεχώς και μοιραία να εξερευνήσουν τις αληθινές τους επιθυμίες και να βιώσουν μια ελεύθερη, χαρούμενη και περιπετειώδη ύπαρξη. Το Βραβείο Καλύτερου Σεναρίου απονέμεται στους Σαΐμ Σαντίκ και Μάγκι Μπριγκς για το «Joyland».
Βραβείο Κοινού Fischer
ΤΟ ΜΠΛΕ ΚΑΦΤΑΝΙ, της Μαριάμ Τουζανί | THE BLUE CAFTAN, Maryam Touzani
Με τα λόγια της Ανδριανής Αλεξοπούλου, Brand Manager Fischer & International Premium Brands:
«Και πάλι εδώ, στο γνώριμο και μαγευτικό αυτό χώρο του κινηματογράφου, συναντιόμαστε με τη μεγάλη οθόνη που τόσο αγαπάμε να μας ταξιδεύει με οδηγό την τέχνη, τη δημιουργία και την έμπνευση. Το 28ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας, Νύχτες Πρεμιέρας, μετά από 10 μέρες ξεχωριστών προβολών, -που είχαμε τη δυνατότητα να απολαύσουμε από κοντά-, ρίχνει αυλαία σήμερα σε αυτό το μαγευτικό χώρο!
Η μπίρα Fischer, με τη σειρά της και στηρίζοντας, όπως πάντα την έβδομη τέχνη, μιας και είναι η πιο σινεφίλ μπίρα, βρισκόταν και φέτος παρούσα στην διοργάνωση του 28ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας, Νύχτες Πρεμιέρας. Μέσα από τα Βραβεία Κοινού, η Fischer έδωσε φωνή στις επιλογές των σινεφίλ, επιβραβεύοντας τις ταινίες, αλλά και τους δημιουργούς που «άγγιξαν» το κοινό.
Κλείνοντας και πριν περάσουμε στα αποτελέσματα των ψήφων θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε θερμά το 28ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας, Νύχτες Πρεμιέρας! Μία διοργάνωση για την οποία αξίζουν πολλά συγχαρητήρια σε όλη την ομάδα του Φεστιβάλ που επιμελήθηκε τα πάντα με απόλυτη επιτυχία και πολύ κινηματογράφο!
Ανεξαρτήτως αποτελέσματος, ας πούμε όλοι ένα μεγάλο μπράβο σε όλους τους συμμετέχοντες, που με τη κινηματογραφική τους ματιά μαγνήτισαν και κέρδισαν το ενδιαφέρον των θεατών! Σας ευχαριστούμε και ανανεώνουμε το κινηματογραφικό μας ραντεβού για του χρόνου!».
Βραβείο Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου (ΠΕΚΚ)
ΤΟ ΜΠΛΕ ΚΑΦΤΑΝΙ, της Μαριάμ Τουζανί | THE BLUE CAFTAN, Maryam Touzani
Με τα λόγια της ΠΕΚΚ:
«Η ΠΕΚΚ επιλέγει να δώσει το βραβείο σε μια ταινία, στην οποία η σκηνοθέτις, με ριζοσπαστική κριτική διάθεση, αντιμετωπίζει μια σύνθετη πολιτικοκοινωνική πραγματικότητα και παρουσιάζει εξαιρετικά τους έμφυλους διαχωρισμούς. Έτσι καθιστά για το ευρωπαϊκό κοινό την ταινία της αντίδοτο στον οριενταλισμό. Όλα τα παραπάνω τα επιτυγχάνει μέσα από τη σύγχρονη κινηματογραφική γλώσσα, το μοντάζ, την ευαισθησία του βλέμματος της κάμερας και τις υποβλητικές ερμηνείες».
STRANGER THAN FICTION
ΒΡΑΒΕΙΑ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΥ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ
Η Κριτική Επιτροπή για το Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα Ντοκιμαντέρ του 28ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας αποτελούνταν από τις/τους:
ΣΤΑΥΡΟΣ ΨΥΛΛΑΚΗΣ, ντοκιμαντερίστας, Πρόεδρος
ΔΩΡΑ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ, δημοσιογράφος
ΜΑΡΙΝΑ ΔΑΝΕΖΗ, παραγωγός και σκηνοθέτις
ΣΑΜΙΡ ΛΙΟΥΜΑ, διευθυντής φωτογραφίας
ΓΚΑΜΠΡΙΕΛΑ ΜΠΟΥΣΜΑΝ, παραγωγός
Βραβείο Χρυσή Αθηνά Καλύτερου Ντοκιμαντέρ
ΟΛΗ Η ΟΜΟΡΦΙΑ ΚΑΙ Η ΑΙΜΑΤΟΧΥΣΙΑ, της Λόρα Πόιτρας | ΑLL THE BEAUTY AND THE BLOODSHED, Laura Poitras
Με τα λόγια της κριτικής επιτροπής:
«Μαγεμένοι από τη φωνή της αφηγήτριας, βυθιζόμαστε στην προσωπική ζωή μιας από τις πιο πρωτοποριακές φωτογράφους. Για τη συγκλονιστική απεικόνιση της ειλικρίνειας, τιμιότητας και ελπιδοφόρου μάχης ενάντια στον πιο ισχυρό αντίπαλο, καθώς και για την άψογη επεξεργασία ήχου, η Κριτική Επιτροπή απονέμει τη Χρυσή Αθηνά Καλύτερου Ντοκιμαντέρ στην ταινία «Όλη η Ομορφιά και η Αιματοχυσία» της Λόρα Πόιτρας».
Ειδική Μνεία
ΕΝΕΧΥΡΟΔΑΝΕΙΣΤΗΡΙΟ, του Λούκας Κοβάλσκι | THE PAWNSHOP, Lukasz Kowalski
Με τα λόγια της κριτικής επιτροπής:
«Για το βαθύτατα μαύρο χιούμορ του και το ειλικρινές πορτραίτο καθημερινών ανθρώπων που δείχνει πραγματική ενσυναίσθηση για τους συγκινητικούς χαρακτήρες του, η κριτική επιτροπή απονέμει ειδική μνεία στην ταινία «Ενεχυροδανειστήριο» του Λούκας Κοβάλσκι».
Τα βραβεία-αγαλματίδια Χρυσή Αθηνά Καλύτερης Ταινίας Μυθοπλασίας και Ντοκιμαντέρ σχεδιάστηκαν από τον designer Γιώργο Σεπετζόγλου και είναι μια ευγενική χορηγία των κοσμηματοπωλείων ZOLOTAS.
To ΩΡΟΛΟΓΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ του Φεστιβάλ βρείτε ΕΔΩ.
Για τις ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΕΣ προβολές του Φεστιβάλ, πατήστε EΔΩ.
Το 28o Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας έχει ενταχθεί στο ΠΕΠ Αττικής 2014-2020 και συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης.
Το 28ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας πραγματοποιείται υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.