Oscars 2022: Λίγο πριν την απονομή

Απο τον ΤΑΣΟ ΝΤΕΡΤΙΛΗ

Λίγες ώρες απομένουν για να τελειώσει η πιο αδιάφορη οσκαρική περίοδος των τελευταίων ετών.

Η φετινή τελετή θα γίνει στο Dolby Theatre του Λος Άντζελες, αυτή τη φορά με παρουσιάστριες τις Regina Hall, Amy Schumer και Wanda Sykes. Οι διοργανωτές συνεχίζουν να κάνουν τα πάντα για να ανεβάσουν την συνεχώς φθίνουσα θεαματικότητα της τηλεοπτικής μετάδοσης της τελετής: φρόντισαν να μη συμπέσει με τους χειμερινούς ολυμπιακούς αγώνες αλλά και με το superbowl, υποσχέθηκαν ότι σύσσωμο το καστ του υποψήφιου animation Encanto θα παρουσιάσει το διασημότερο-μη-υποψήφιο για Oscar τραγούδι της χρονιάς We don’t talk about Bruno (μια παράλειψη που θεωρήθηκε σκανδαλώδης στους κύκλους της αμερικάνικης βιομηχανίας), έκοψαν τη ζωντανή μετάδοση οκτώ κατηγοριών (τρεις κατηγορίες μικρού μήκους:Animated, Documentary, Live Action, Μοντάζ, Makeup & Hairstyling, Μουσική, Production Design και Ήχος) ξεσηκώνοντας θύελλα διαμαρτυριών και ακόμη άφησαν υπόνοιες που ακόμη δεν έχουν επιβεβαιωθεί επίσημα ότι στην τελετή θα κάνει παρέμβαση μέσω video ο Πρόεδρος της Ουκρανίας, ανεβάζοντας έτσι τον πολιτικό πυρετό.

Και οι ταινίες; Λίγοι είδαν τις περισσότερες από αυτές (με δύο τρεις εξαιρέσεις όπως το Dune και το West Side Story) και ακόμη λιγότεροι έκαναν τον κόπο να ασχοληθούν με τις φετινές υποψηφιότητες. Πέρα από την τηλεθέαση φθίνει και το ενδιαφέρον για τον ίδιο το Θεσμό που κάποτε ήταν το άλφα και το ωμέγα της παγκόσμιας κινηματογραφικής κοινότητας. Εν μέσω πολέμου, πανδημίας, επέλασης πλατφορμών, χιλιάδων φεστιβαλικών και λοιπών βραβείων αλλά και diversity και συμπερίληψης και φυλετικών ποσοστώσεων, κάπου χάθηκε η μπάλα και η βιτρίνα της παγκόσμιας κινηματογραφικής βιομηχανίας θόλωσε. Πέρα από τα παραπάνω θα πρέπει να σημειώσουμε ότι η μεγαλύτερη κινηματογραφική αγορά για το 2021 ήταν η Κίνα με δεκάδες επιτυχημένους εγχώριους τίτλους με εισπράξεις εκατοντάδων εκατομμυρίων. Η Κίνα λοιπόν, όπου ο πρόσφατος Batman απέτυχε εμπορικά, έστησε σιγά σιγά τη δική της βιομηχανία, παραμερίζοντας το Χόλιγουντ. Ενδεικτικό είναι ότι στην Κίνα και το Χονγκ Κονγκ η τελετή για δεύτερη χρονιά δεν θα μεταδοθεί τηλεοπτικά. Ο κινηματογραφικός πόλεμος θα είναι αμερικανοκινέζικος…   

Φέτος, τις περισσότερες υποψηφιότητες συγκέντρωσε το μετα-γουέστερν της Τζέιν Κάμπιον «Η εξουσία του σκύλου»: 12 υποψηφιότητες (καλύτερη ταινία, σκηνοθεσία, σενάριο, 4 ερμηνείες  κλπ) για μια prestige παραγωγή του Netflix. Ακολουθεί το αριστουργηματικό Dune με 10 υποψηφιότητες, ταινία μεγάλης πνοής που οφείλει τα πάντα στον σκηνοθέτη Dennis Villeneuve, που είναι υποψήφιος ως παραγωγός και σεναριογράφος αλλά όχι και ως σκηνοθέτης!!! Δεν περίσσευε φαίνεται θέση. Από 7 υποψηφιότητες το Belfast, η πιο προσωπική και γλυκιά ταινία του Kenneth Branagh και το West Side Story του Spielberg για το οποίο, αν και εμπορικά πήγε άκλαυτο σε παγκόσμιο επίπεδο, τα μέλη της Ακαδημίας είχαν άλλη γνώμη. Φαντάσου να μην είχε γίνει και διεύρυνση της εκλογικής βάσης με νέο αίμα.

Να υπενθυμίσουμε και πάλι ότι, ένα πράγμα θα πρέπει να κατανοήσουμε πριν αρχίσουμε να λέμε τα διάφορα: οι ψηφοφόροι της Ακαδημίας έχουν συνήθως εντελώς διαφορετική οπτική για το τι εστί τέχνη, τεχνική και αξιομνημόνευτη επίδοση από εμάς τους «κοινούς θνητούς» πέραν της κινηματογραφικής πρωτεύουσας του κόσμου. Οπότε περί ορέξεως…

Πάμε όμως για τις καθιερωμένες προβλέψεις της τελευταίας στιγμής.

Καλύτερη ταινία:

“CODA,” Philippe Rousselet, Fabrice Gianfermi, Patrick Wachsberger

Ανάμεσα σε 10 υποψήφιες ταινίες φέτος, οι παραγωγοί ψήφισαν το αμερικάνικο remake της Γαλλικής κομεντί «Οικογένεια Μπελιέ», ανατρέποντας τα μέχρι τώρα δεδομένα και αφήνοντας πίσω φαβορί όπως η Εξουσία του Σκύλου. Εφόσον πάρει και το oscar καλύτερης ταινίας πολλοί θα γελάσουν και ακόμη πιο πολλοί θα κλάψουν. 

Σκηνοθεσία:

Jane Campion (“The Power of the Dog”)

Η ένωση σκηνοθετών της το έδωσε. Θα της το δώσουν μάλλον και οι υπόλοιποι ψηφοφόροι της Ακαδημίας.

Α΄ Ανδρικός Ρόλος:

Will Smith (“King Richard”)

Σε ρόλο ταμάμ για αγαλματίδιο ο Γουίλ Σμιθ δύσκολα θα χάσει από υποψήφια ιερά τέρατα όπως ο Bardem και ο Washington αλλά και ο φοβερός Cumberbatch.

Β΄ Ανδρικός Ρόλος:

Troy Kotsur (“CODA”)

Ο Troy Kotsur είναι ο δεύτερος μόλις βωβός ηθοποιός στην Ιστορία του Θεσμού μετά τη Marlee Matlin το 1986 ( η οποία εδώ ερμηνεύει τη γυναίκα του ). Τίποτε άλλο…

Α΄ Γυναικείος Ρόλος:

Jessica Chastain (“The Eyes of Tammy Faye”)

Πολλές οι καλές υποψήφιες αλλά ήρθε η σειρά της μεγάλης Τζέσικα. Λέμε, τώρα...

Β΄ Γυναικείος Ρόλος

Ariana DeBose (“West Side Story”)

Αδιαμφισβήτητο φαβορί η Αριάνα στο ρόλο που έκανε διάσημη τη θρυλική Ρίτα Μορένο.

Διασκευασμένο Σενάριο:

“The Lost Daughter,” written by Maggie Gyllenhaal

Μπορεί το Dune να είναι ένας άθλος και το CODA που πήρε το βραβείο της ένωσης σεναριογράφων να είναι ένα crowd pleaser, η Χαμένη Κόρη όμως είναι γυναικεία υπόθεση και υπερτερεί στα σημεία. Εκτός αν το Γιαπωνέζικο Drive My Car γίνει τα Παράσιτα του 2022.

Πρωτότυπο Σενάριο:

“Belfast,” written by Kenneth Branagh

Μπορεί το Don’t Look Up του Adam McKay να βραβεύτηκε από την ένωση σεναριογράφων, ο Κένεθ Μπράνα όμως έχει κλειδώσει πιστεύουμε το βραβείο.

Καλύτερη animated ταινία:

“Encanto,” Jared Bush, Byron Howard, Yvett Merino, Clark Spencer

Ένα κι ένα είναι όλα τα υποψήφια animation αλλά η Disney φέτος κατάφερε το ιδανικό.

Καλύτερη Φωτογραφία:

 “Dune,” Greig Fraser

Επίτευγμα !

Καλύτερο Production Design:

“Nightmare Alley,” production design: Tamara Deverell; set decoration: Shane Vieau

Παρακινδυνευμένη πρόβλεψη αφού όλοι οι υποψήφιοι είναι εξίσου καλοί.

Καλύτερα Κοστούμια:

“Cruella,” Jenny Beavan

Επίσης παρακινδυνευμένη πρόβλεψη λόγω συνυποψηφιότητας Dune αλλά η Τζένι Μπίβαν έχει οργιάσει κυριολεκτικά!

Καλύτερο Μοντάζ:

“King Richard”, Pamela Martin

Συναρπαστικό και αποτελεσματικό, παραδίδει μαθήματα μοντάζ αναδεικνύοντας τη Μέθοδο των αδελφών Γουίλιαμς στο τένις. 

Καλύτερο makeup και hairstyling:

“House of Gucci,” Göran Lundström, Anna Carin Lock & Frederic Aspiras

Το make up θα είναι η εκδίκηση της Lady Gaga για την έλλειψη υποψηφιότητας ερμηνείας; 

Καλύτερος Ήχος:

“Dune,” Mac Ruth, Mark Mangini, Theo Green, Doug Hemphill, Ron Bartlett

Δείτε το με ήχο Dolby Atmos και τα λέμε…

Καλύτερα Οπτικά Εφέ: 

“Dune,” Paul Lambert, Tristan Myles, Brian Connor & Gerd Nefzer

Θέλει και επεξήγηση;

Καλύτερο ντοκιμαντέρ:

“Summer of Soul (…Or, When the Revolution Could Not Be Televised),” Ahmir “Questlove” Thompson, Joseph Patel, Robert Fyvolent & David Dinerstein

Το ντοκιμαντέρ που αγάπησαν  όλες οι ενώσεις θα αφήσει με άδεια χέρια το δανέζικο Flee με τις τρεις υποψηφιότητες.

Καλύτερο ντοκιμαντέρ Μικρού μήκους:

Three Songs for Benazir,” Elizabeth Mirzaei & Gulistan Mirzaei

Το πιο κοινής αποδοχής ντοκιμαντέρ ανάμεσα στις υποψήφιες ταινίες

Καλύτερη Διεθνής ταινία:

Drive My Car” (Japan)

Φυσικά ποντάρουμε στο Φαβορί Drive My Car με τις 4 συνολικά υποψηφιότητες.

Καλύτερη μουσική:

Dune,” Hans Zimmer

Αριστούργημα το σκορ του Αλμπέρτο Ιγκλέσιας για τις Παράλληλες Μητέρες αλλά ο Χανς μεγαλουργεί.

Καλύτερο τραγούδι:

“Be Alive” / “King Richard,” music and lyric by Dixson and Beyoncé Knowles-Carter

Beyonce ή Billie Eilish του Τζέιμς Μποντ; Αγαπάμε Billie ποντάρουμε όμως Beyonce: την αγαπούν περισσότεροι!

Καλύτερη animated ταινία μικρού μήκους:

Bestia,” Hugo Covarrubias, Tevo Díaz

Η νικήτρια του αντίστοιχου φετινού Annie Award από τη Χιλή

Καλύτερη ταινία μικρού μήκους:

“The Long Goodbye,” Aneil Karia & Riz Ahmed

Ριζ Άχμεντ: Το πιο ανερχόμενο όνομα  αυτή τη στιγμή στο Χόλιγουντ βρίσκεται πίσω από αυτό το χρονικό.

Αυτά λοιπόν και αναμένουμε τι θα δείξει η κληρωτίδα στις 27 Μαρτίου (ξημερώματα 28ης στην Ελλάδα). Πέρυσι πάντως είχαμε προβλέψει πάνω από τα μισά βραβεία (μεταξύ αυτών όλα τα βασικά).

Η απονομή θα μεταδοθεί ζωντανά από το κανάλι ABC στις ΗΠΑ και σε πάνω από 200 χώρες. Στην Ελλάδα από την Cosmote TV.