24ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Στιγμιότυπα από την τελετή λήξης

Την τελετή άνοιξαν η γενική διευθύντρια του Φεστιβάλ, Ελίζ Ζαλαντό, και ο καλλιτεχνικός διευθυντής, Ορέστης Ανδρεαδάκης οι οποίοι απηύθυναν κοινό χαιρετισμό. «Ένα ακόμη Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης έφτασε στο τέλος του. Το εικοστό τέταρτο. Και τώρα είναι η ώρα για τις κριτικές επιτροπές και το κοινό να μας πουν τι αποφάσισαν για τα βραβεία. Πριν προχωρήσουμε στα βραβεία, όμως, επιτρέψτε μας να ευχαριστήσουμε το κοινό, τους εθελοντές, τους εργαζόμενους, το Διοικητικό μας Συμβούλιο, τους συνεργάτες, τους υποστηρικτές, τους χορηγούς μας», δήλωσε αρχικά η Ελίζ Ζαλαντό. «Τον Δήμο Θεσσαλονίκης, την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, τον τομέα Μακεδονίας-Θράκης του υπουργείου Εσωτερικών και, φυσικά, το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού που είναι πάντα μαζί μας», συμπλήρωσε ο Ορέστης Ανδρεαδάκης. «Να είστε όλοι καλά. Μείνετε ασφαλείς για το επόμενο Φεστιβάλ Κινηματογράφου, τον Νοέμβριο, αλλά και για το Evia Film Project, τον Ιούνιο, στη βόρεια Εύβοια», προσέθεσε η Ελίζ Ζαλαντό. Στο σημείο αυτό, ο κ. Ανδρεαδάκης καλωσόρισε τον παρουσιαστή της βραδιάς, τον κριτικό κινηματογράφου και φίλο του Φεστιβάλ, Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο. 

«Καλώς ορίσατε! Χαίρομαι που βρισκόμαστε δια ζώσης. Ενημερώνω πως η αποψινή τελετή μεταδίδεται ζωντανά από τη Δημοτική Τηλεόραση Θεσσαλονίκης TV 100. Και περνάμε στα βραβεία. Ήδη, βέβαια, πριν λίγες μέρες δόθηκαν τα βραβεία της Αγοράς, του αναπτυξιακού τμήματος του Φεστιβάλ. Φέτος πήραν μέρος 450 ταινίες στο Agora Doc Market, 10 πρότζεκτ στο Docs in Progress και 13 πρότζεκτ στο Thessaloniki Pitching Forum, ενώ η Αγορά φιλοξένησε 300 καλεσμένους από όλο τον κόσμο. Έγιναν 8 Agora Talks, 5 πρότζεκτ συμμετείχαν στο Agora Lab, 35 ήταν οι συμμετέχουσες στο EWA Mentoring Session της Ευρωπαϊκής Ένωσης Γυναικών (European Women’s Association), ενώ συνολικά έγιναν περισσότερες από 450 συναντήσεις. Απονεμήθηκαν 12 βραβεία συνολικής αξίας άνω των 35.000 ευρώ. Τα βραβεία είναι τόσο χρηματικά έπαθλα όσο και προσφερόμενες υπηρεσίες. Συγχαρητήρια στους νικητές κι όσους πήραν μέρος. Ανυπομονούμε να δούμε τα πρότζεκτ ως ολοκληρωμένες ταινίες, στο Φεστιβάλ. Ξεκινάμε με τα βραβεία των ανεξάρτητων επιτροπών», είπε ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος. 

Το βραβείο του ελληνικού τμήματος του WIFT GR (Women in Film & Television) απονεμήθηκε σε σκηνοθέτιδα ταινίας που προβάλλεται στο Επίσημο Πρόγραμμα του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Η κυρία Σοφία Καϊτατζή-Γουίτλοκ, Καθηγήτρια στο Τμήμα Δημοσιογραφίας και Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας του ΑΠΘ, ανέβηκε στη σκηνή για να απονείμει το βραβείο του ελληνικού τμήματος του WIFT στη σκηνοθέτιδα Ούλι Ντέκερ, για το ντοκιμαντέρ ANIMA - Τα φορέματα του πατέρα μου.

Η τελετή συνεχίστηκε με το βραβείο της Διεθνούς Αμνηστίας στην καλύτερη ταινία που έχει στο επίκεντρό της τα ανθρώπινα δικαιώματα. Η Αλεξία Τσούνη ανέβηκε στη σκηνή και ευχαρίστησε του συντελεστές για την άψογη συνεργασία, καθώς και το Φεστιβάλ, το οποίο αναδεικνύει την προσωπικότητα της Θεσσαλονίκης σε όλον τον κόσμο. Στη συνέχεια, απένειμε το βραβείο στο ντοκιμαντέρ που ξεκινά με τη φράση του Τζιμ Μόρισον «όποιος ελέγχει τα media, ελέγχει και το μυαλό», το F@ck This Job της Βέρα Κριτσέφσκαγια. 

Το βραβείο της WWF Ελλάς απονεμήθηκε στην καλύτερη ταινία περιβαλλοντικού́ ενδιαφέροντος. Το βραβείο απονεμήθηκε στο Βελούδινη Βασίλισσα των Μαρί Αμιγκέ και Βενσάν Μουνιέ. 

Ακολούθησαν οι προτιμήσεις των θεατών, όπως εκφράστηκαν στα Βραβεία Κοινού FISCHER, τα οποία ήταν πέντε στον αριθμό: δύο βραβεία για ελληνική και ξένη ταινία κάτω των 50 λεπτών, δύο για ελληνική και ξένη ταινία άνω των 50 λεπτών και το βραβείο Πλατφόρμα / Από οθόνη σε Οθόνη.

Αμέσως μετά δόθηκαν τα βραβεία της Επιτροπής Νεότητας που απονέμονται από φοιτητές διαφορετικών τμημάτων του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και βραβεύουν ελληνικές ταινίες που συμμετείχαν στις ενότητες του Διεθνούς Προγράμματος. Στο φετινό Φεστιβάλ, η κριτική επιτροπή απαρτίστηκε από πέντε φοιτητές του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, υπό την επίβλεψη της καθηγήτριας Μπέτυς Κακλαμανίδου, Αναπληρώτριας Καθηγήτριας Ιστορίας και Θεωρίας Κινηματογράφου και Τηλεόρασης. 

Η τελετή συνεχίστηκε με το βραβείο της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου για ελληνική ταινία, το οποίο απένειμε ο κριτικός κινηματογράφου Κώστας Καρδερίνης. Ο κ. Καρδερίνης ανέβηκε στη σκηνή και ευχαρίστησε εκ μέρους της ΠΕΚΚ το Φεστιβάλ για την ολοένα και πιο ώριμη συνεργασία. «Απονέμουμε το βραβείο σε μια ταινία, η οποία ανανεώνει τη γραφή του Καζαντζάκη, μέσα από τη χρήση της φωνής του Γιάννη Αγγελάκα και τη σκηνοθετική ευελιξία με την οποία μεταφέρει την παραδοσιακή Ιαπωνία στην καπιταλιστική εκδοχή του σήμερα». Το βραβείο απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ Τελευταίο Ταξίδι του Άρη Χατζηστεφάνου. 

Η τελετή συνεχίστηκε με τη Διεθνή Ομοσπονδία Κριτικών Κινηματογράφου (FIPRESCI) που απένειμε δύο βραβεία: ένα στο καλύτερο ντοκιμαντέρ του Διεθνούς Διαγωνιστικού και ένα στην καλύτερη ελληνική ταινία που εντάσσεται στο επίσημο πρόγραμμα του Φεστιβάλ. Το βραβείο της FIPRESCI για ταινία του ελληνικού προγράμματος απονεμήθηκε στην ταινία Χειροπαλαιστής του Γιώργου Γούση, ο οποίος ανέβηκε στη σκηνή να παραλάβει το βραβείο, δηλώνοντας: «Σας ευχαριστώ, αφιερώνω αυτό το βραβείο στον αδερφό μου, που είναι ο πρωταγωνιστής της ταινίας, του αξίζει». Στη συνέχεια, η Ζάνε Μπάλτσιους απένειμε το βραβείο καλύτερου ντοκιμαντέρ του Διεθνούς Διαγωνιστικού. Το βραβείο απονέμεται στο ντοκιμαντέρ Σπίτι από Θραύσματα του Σάιμον Λέρενγκ Βίλμοντ». 

Ο Τηλεοπτικός Σταθμός της Βουλής των Ελλήνων απένειμε το καθιερωμένο βραβείο «Ανθρώπινες Αξίες» σε ταινία του Διεθνούς Διαγωνιστικού Newcomers. Το βραβείο απονεμήθηκε στην ταινία Παντοτινή Άνοιξη του Τζέισον Λόφτους». 

Η ΕΡΤ απένειμε το πρώτο βραβείο της, το οποίο συνοδεύεται από το χρηματικό έπαθλο των 3.000 ευρώ, στην ελληνική παραγωγή που κερδίζει το βραβείο της Διεθνούς Ομοσπονδίας Κριτικών Κινηματογράφου FIPRESCI. 

Η τελετή συνεχίστηκε με το βραβείο του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου στο επίσημο πρόγραμμα. «Η επιτροπή, διακρίνοντας στην ταινία Δρομολόγιο του Ορέστη Αθανασόπουλου την αφηγηματική ολοκλήρωση που γίνεται μέσα από τη χρήση του road movie ως συνεκτικού κρίκου μικρών αποσπασμάτων και ιστοριών για την ανάδειξη των επίκαιρων θεμάτων της μετανάστευσης των Ελλήνων στη δυτική Ευρώπη, της απονέμει το βραβείο».  Ο Ορέστης Αθανασόπουλος ανέβηκε στη σκηνή για να παραλάβει το βραβείο του. «Ευχαριστώ, δεν το περίμενα. Ελπίζω και σε ανάλογη συνέχεια!», δήλωσε. 

«Το Mermaid Award, που δόθηκε για πρώτη φορά τον Νοέμβριο του 2018 στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, είναι το βραβείο για την καλύτερη ταινία ΛΟΑΤΚΙ+ θεματικής του επίσημου προγράμματος. «Μια όμορφη και διακριτική έκφραση της ανάγκης για αποδοχή του εαυτού μας, αυτή η ταινία είναι μια αναζήτηση εξέλιξης, αγάπης και ταυτότητας. Για την εμπνευσμένη απεικόνιση της φυλετικής ρευστότητας και του ισχυρού παραδείγματος που θέτει για τις μη συμβατικές οικογένειες, απονέμουμε το Mermaid Award στο Γκάμπι: από τα οκτώ στα δεκατρία της Ένγκελι Μπρόμπεργκ». 

Ακολούθησαν τα βραβεία podcast και η τελετή συνεχίστηκε με τα βραβεία των Διεθνών Διαγωνιστικών τμημάτων και συγκεκριμένα με τα βραβεία του τμήματος >>Film Forward την απονομή των οποίων έκανε ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας,  Απόστολος Τζιτζικώστας. 

«Θα ήθελα να συγχαρώ όσους συμμετείχαν φέτος στο Φεστιβάλ, διότι μέσα από τη σπουδαία δουλειά τους αναδεικνύουν τον σημαντικό ρόλο του Φεστιβάλ, που είναι ένας από τους βασικούς πυλώνες εξωστρέφειας για την πόλη της Θεσσαλονίκης. Αυτό είναι κάτι που προσπαθούμε να πετύχουμε ως περιφέρεια με το Film Office και ήδη η δουλειά μας αποδίδει καρπούς. Με τους θεσμούς μας που αναβαθμίζονται δημιουργούμε ένα παγκόσμιο κέντρο οπτικοακουστικών παραγωγών», δήλωσε σχετικά ο κ. Τζιτζικώστας. Στη συνέχεια, η Τόμπι Λι ανακοίνωσε το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 3.000 ευρώ. «Ήταν απολαυστικό να δουλεύω με τους συνεργάτες μου. Αποφασίσαμε να απονείμουμε το βραβείο εξ ημισείας στην ταινία Αματέρ του Μαρτίν Γκουτιέρεθ και στην ταινία Γράμμα στον Νικόλα της Χαράς Καμιναρά. 

Στη συνέχεια, η Μάρτα Ποπιβόντα απένειμε τον Χρυσό Αλέξανδρο του >>Film Forward, που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 6.000 ευρώ. «Είναι υπέροχο να επιστρέφω στη Θεσσαλονίκη, ιδιαίτερα για το Φεστιβάλ. Το βραβείο απονέμεται σε μια ταινία που, με ουσιαστικά, ισχυρά και ακριβή κινηματογραφικά μέσα, ξεδιπλώνει τη σημαντική ιστορία του πώς οι πατριαρχικές κοινωνίες καταπιέζουν τις γυναίκες». Το βραβείο απονεμήθηκε στην ταινία Η Νύφη των Σαμίρα Γκουαντανιουόλο και Τιτσιάνο Ντόρια 

Η τελετή συνεχίστηκε με τα βραβεία του Διαγωνιστικού Τμήματος Newcomers, για τα οποία ήταν υποψήφιες 12 ταινίες άνω των 50’. Η επιτροπή ανέβηκε στη σκηνή και ο Θεόδωρος Κουτσογιαννόπουλος κάλεσε τον Δήμαρχο Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνο Ζέρβα, για την απονομή. 

«Καλησπέρα σε όλες και όλους. Όταν βρισκόμασταν εδώ, σε αυτή την αίθουσα, πριν δέκα μέρες, έκανα μια ευχή: στη λήξη θα ήθελα να έχει τελειώσει αυτή η φρίκη, αυτή η τραγωδία. Δυστυχώς χρειάζεται ακόμη περισσότερος πόνος, ακόμη περισσότερο αίμα, ακόμη περισσότερη καταστροφή. Ο πόλεμος αυτός μας φέρνει σε βαθιά περισυλλογή. Η Θεσσαλονίκη έκανε τέχνη, έκανε κινηματογράφο, γέμισε τις αίθουσες και χαιρόμαστε πάρα πολύ για αυτό. Σε κάθε περίπτωση, όλη αυτή η χαρά βιώνεται με σφιγμένη την καρδιά, αναλογιζόμενοι πόσο κοντά βρισκόμαστε στη φρίκη. Ωστόσο, χαίρομαι πάρα πολύ που απονέμω ένα βραβείο ως Δήμαρχος Θεσσαλονίκης σε νέους δημιουργούς, σε νέα ταλέντα, σε νέους κινηματογραφιστές. Χαίρομαι ακόμη περισσότερο που το βραβείο αυτό φέρει το όνομα του Δημήτρη Εϊπίδη, που συνέδεσε το όνομά του με το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ. Χαίρομαι που οι νέοι δημιουργοί παίρνουν αυτό το βραβείο, που φέρει το όνομα ενός τόσο σημαντικού ανθρώπου», σημείωσε ο κ. Ζέρβας. 

Στη συνέχεια, η Λαορίν τεν Χάουτεν ανακοίνωσε το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής. που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 4.000 ευρώ. «Το βραβείο απονέμεται σε μια σημαντική ταινία που μας δίνει κρίσιμη πρόσβαση στον κόσμο των λεγόμενων “οδηγών του διαβόλου”, μια ταινία που αναδεικνύει καίρια θέματα και δίνει φωνή σε μια καταπιεσμένη κοινότητα ανθρώπων, των οποίων η ιστορία παραμένει άγνωστη». Το βραβείο απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ  Οι οδηγοί του διαβόλου των Ντάνιελ Καρσέντι και Μοχάμεντ Αμπουγκέθ. Ο Μοχάμεντ Αμπουγκέθ ανέβηκε στη σκηνή για να παραλάβει το βραβείο. «Είναι η πρώτη μου δουλειά και το πρώτο μου βραβείο. Είναι ένα πολύ σημαντικό βραβείο και χαίρομαι που το λαμβάνω στην Ελλάδα, τη χώρα των φιλοσόφων. Ευχαριστώ τον συνεργάτη μου, που πίστεψε σε μένα και δούλεψε μαζί μου για πάνω από 10 χρόνια. Θέλω να ευχαριστήσω την οικογένειά μου, όλους όσοι εργάστηκαν στο Φεστιβάλ και τον Ορέστη Ανδρεαδάκη, τον καλλιτεχνικό διευθυντή του Φεστιβάλ», είπε. 

Στη συνέχεια, η Αγγελική Αριστομενοπούλου απένειμε τον Χρυσό Αλέξανδρο του τμήματος Newcomers «Δημήτρης Εϊπίδης», που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 10.000 ευρώ: «Καλησπέρα, είναι μεγάλη μου τιμή να απονέμω στο Φεστιβάλ ένα βραβείο αφιερωμένο στη μνήμη του Δημήτρη Εϊπίδη. Το βραβείο απονέμεται σε μια ταινία που αφηγείται μια συγκινητική ιστορία γύρω από την έννοια της ταυτότητας και τον τρόπο που αλλάζει το διήγημα της μετανάστευσης. Η ταινία έχει υπέροχη αφήγηση και διαθέτει εξαιρετική κινηματογραφική γλώσσα. Δεν γίνεται καθόλου διδακτική και εξιστορεί τους αγώνες και τα όνειρα μιας οικογένειας που πασχίζει για ένα καλύτερο μέλλον στην πατρογονική της εστία». Το βραβείο απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ Γη από Χρυσάφι της Ίνκα Ακτέ. Η Ίνκα Ακτέ δεν ήταν παρούσα στην τελετή, έστειλε όμως ένα βίντεο με αυτήν και τους υπέροχους ήρωες της ταινίας. «Σας ευχαριστώ γι’ αυτήν την απίστευτη τιμή. Δυστυχώς, έπρεπε να επιστρέψω στη Φινλανδία. Είναι κάπως άδικο που δέχομαι εγώ αυτό το βραβείο, καθώς η ταινία είναι αποτέλεσμα συνεργασίας πολλών ανθρώπων. Γι’ αυτό δούλεψε και τόσο καλά, είχαμε μια αρμονική συνεργασία. Σας ευχαριστώ από τα βάθη της καρδιάς μου. Είναι σημαντικό που μια ιστορία ρατσισμού είχε απήχηση στην επιτροπή. Εύχομαι να γίνουμε πιο ανοιχτοί και συμπεριληπτικοί τόσο ως άνθρωποι όσο και ως κινηματογραφικός κλάδος». 

Στη συνέχεια δόθηκαν τα βραβεία του Διεθνούς Διαγωνιστικού Τμήματος. Τα μέλη της κριτικής επιτροπής ήταν οι σκηνοθέτες ντοκιμαντέρ,  Αλεξάντρ Ο. Φιλίπ,  Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος και  Λάιλα Πακάλνινα.  Στη σκηνή ανέβηκαν ο Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος και ο Αλεξάντρ Ο. Φιλίπ, αλλά και ο Υφυπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Αρμόδιος για Θέματα Σύγχρονου Πολιτισμού, Νικόλας Γιατρομανωλάκης για την απονομή. 

«Καλησπέρα σας, όπως όλοι ξέρουμε το ενδιαφέρον του κοινού για το ντοκιμαντέρ γίνεται εντονότερο και αυξανόμενο κι αυτό δεν είναι τυχαίο. Τα ντοκιμαντέρ, πέρα από την καλλιτεχνική τους αξία, πέρα από την κινηματογραφική τους αξία, φωτίζουν, περισσότερο ή λιγότερο, πτυχές του κόσμου μας και αγγίζουν όλο και πιο άμεσα την επικαιρότητα. Έτσι, φέτος στο Φεστιβάλ είδαμε ντοκιμαντέρ για θέματα που βρίσκονται στην καρδιά του διεθνούς διαλόγου, όπως για το μεταναστευτικό, για τις γυναικοκτονίες, για την κλιματική κρίση και φυσικά για τον πόλεμο και την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία. Είδαμε ντοκιμαντέρ που αποτυπώνουν διαφορετικές όψεις του πολέμου, έναν πόλεμο εμφανή ή έναν πόλεμο υπόγειο, με πολλά και διαφορετικά θύματα. Είναι όμως σαφές ότι δημοκρατία δεν υφίσταται χωρίς ελευθερία του τύπου, της έκφρασης, του λόγου και της αυτοδιάθεσης: χωρίς ανεξαρτησία. Αυτός ο πόλεμος έχει στόχο να πλήξει την ελευθερία τόσο των Ουκρανών που πολεμούν για την ανεξαρτησία τους όσο και όλων εκείνων των Ρώσων που έχουν συρθεί σε έναν πόλεμο που δεν θέλουν», σημείωσε ο κ. Γιατρομανωλάκης και ευχαρίστησε τη Βέρα Κριτσέφσκαγια για την ταινία της, λέγοντας πως είναι τιμή του να γνωρίζει ανθρώπους που πολεμούν με όλες τους τις δυνάμεις απέναντι στην εξουσία. «Έχετε γίνει οι αναπάντεχοι ήρωες μιας ιστορίας ενός πολέμου που πάει πολλά χρόνια πίσω και εμφανίζεται με αυτή τη μορφή. Ελπίζω να καταφέρετε να ξαναχτίσετε το κανάλι σας στη Μόσχα. Τώρα, ως Υπουργείο Πολιτισμού, στηρίζουμε την προσπάθεια του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ, όχι μόνο για την καλλιτεχνική του διάσταση, αλλά και για τον εμφανή και ηχηρό του αντίκτυπο στην κοινή γνώμη, που μας βοηθά να γίνουμε καλύτεροι και πιο ενημερωμένοι πολίτες. Είμαι πάρα πολύ περήφανος που συνεργάζομαι με το Φεστιβάλ, και είναι μια δουλειά που θα συνεχίσουμε. Στο πλαίσιο αυτό, έχουμε εντάξει έργα για το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης ύψους 2,1 εκατομμυρίου ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, κατέληξε. 

Στο σημείο αυτό, ο Αλεξάντρ Ο. Φιλίπ απένειμε το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής, που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 5.000 ευρώ. «Καλησπέρα, σας ευχαριστούμε για την ευκαιρία αυτή, είναι υπέροχο να επιστρέφω στο Φεστιβάλ. Ευχαριστώ για την εμπιστοσύνη σας. Είναι τιμή μου να δουλεύω με τον Δημήτρη και τη Λάιλα. Υπάρχουν δύο ταινίες που ξεχώρισαν για εμάς, δύο συγκινητικές και πολύπλοκες ταινίες που λειτουργούν κάπως συμπληρωματικά η μία με την άλλη. Τους αξίζει να τις παρακολουθήσετε μαζί. Το Ειδικό Βραβείο της επιτροπής απονέμεται σε μια ταινία που μας γεμίζει ελπίδα για τις μελλοντικές γενιές και την ικανότητά τους να κάνουν τον κόσμο ένα καλύτερο μέρος». Το βραβείο απονεμήθηκε στο Νεαρός Πλάτων των Νεάσα Νι Χίαναν και Ντέκλαν ΜακΓκραθ. Οι σκηνοθέτες δεν ήταν παρόντες στην προβολή και το βραβείο θα τους αποσταλεί. 

Αμέσως μετά ο Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος απένειμε τον Χρυσό Αλέξανδρο του Διεθνούς Διαγωνιστικού, που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 12.000 ευρώ. «Καταρχάς, θέλω να ευχαριστήσω το Φεστιβάλ για την τιμή της συμμετοχής μου στην επιτροπή, αλλά και για τις τόσο υπέροχες ταινίες που είχα την ευκαιρία να δω. Ο Χρυσός Αλέξανδρος απονέμεται σε μια αλησμόνητη ταινία που ρίχνει φως στα βάρη που καλούνται να σηκώσουν τα παιδιά, εξαιτίας των σφαλμάτων που διαιωνίζει ο κόσμος των ενηλίκων, εκείνων που, κανονικά, θα έπρεπε να φροντίζουν γι’ αυτά». Ο Χρυσός Αλέξανδρος απονεμήθηκε στο Σπίτι από Θραύσματα του Σάιμον Λέρενγκ Βίλμοντ. Ο Σάιμον Λέρενγκ Βίλμοντ, ο οποίος είχε κερδίσει Χρυσό Αλέξανδρο και το 2018 με την ταινία του Το μακρινό γάβγισμα των σκυλιών δεν ήταν παρών στην τελετή, έστειλε όμως ένα βίντεο: «Καλησπέρα Θεσσαλονίκη, σας ευχαριστώ για αυτά τα σπουδαία νέα. Είμαι πολύ χαρούμενος που η ταινία μου κέρδισε τον Χρυσό Αλέξανδρο, σχεδόν δεν μπορώ να το πιστέψω. Για εμένα, είναι σαν να άναψε ένα φως μέσα στο σκοτάδι που ζούμε. Ανυπομονώ να μοιραστώ τα νέα αυτά με τους προσωπικούς μου ήρωες, Σάσα, Ίβαν, Κόλια, Μαργαρίτα και Όλγκα. Είναι, επίσης, πολύ σημαντικό για εμένα να στείλω ένα μεγάλο ευχαριστώ στην ομάδα πίσω από την ταινία, τους Ασάτ, Αλίνα, Ντάλια, Μίκα, που είναι ακόμη στην Ουκρανία. Η ταινία αυτή δεν θα γινόταν δίχως αυτούς και ελπίζω η Ρωσία να σταματήσει αυτόν τον σκληρό και άσκοπο πόλεμο σύντομα, ώστε να μπορέσω να πάω εκεί και να γιορτάσω μαζί τους όπως πρέπει. Θέλω, επίσης, να ευχαριστήσω την ομάδα του Φεστιβάλ που φρόντισε τόσο καλά εμένα και την κόρη μου όσο ήμασταν εκεί. Μας κάνατε να αισθανθούμε σαν οικογένεια και σας ευχαριστούμε». 

Μετά τα βραβεία ακολούθησε η προβολή της ταινίας λήξης, Τυφλή Φιλοδοξία των Γουόρικ Ρος και Ρομπ Κόου. 

Λίγα λόγια για την ταινία: 

Ο Τζόσεφ, ο Τινάς, ο Μάρλβιν και ο Παρντόν ανήκουν σε ένα κύμα προσφύγων από τη Ζιμπάμπουε, που έφυγαν από την πατρίδα τους με τη συντετριμμένη οικονομία, προς άγραν καλύτερης ζωής. Μετά το ταραχώδες ταξίδι τους φτάνουν στη Νότια Αφρική, βρίσκουν δουλειά σε εστιατόρια, αναπτύσσουν ένα ενδιαφέρον για την οινολογία, γίνονται σομελιέ, συνάπτουν σχέσεις μεταξύ τους και ενθαρρύνουν ο ένας τον άλλον να οργανώσουν την πρώτη ομάδα από τη Ζιμπάμπουε που θα διαγωνιστεί στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Τυφλής Γευσιγνωσίας Κρασιού – τους Ολυμπιακούς Αγώνες της οινολογίας. Το ντοκιμαντέρ ακολουθεί τη φιλόδοξη πορεία τους προς τη δύσκολη κατάκτηση μιας θέσης στο ετήσιο πρωτάθλημα, το οποίο διεξάγεται στη Γαλλία και περιλαμβάνει κυρίως ομάδες της Δυτικής Ευρώπης, και καλεί τους διαγωνιζόμενους να δοκιμάσουν δώδεκα διαφορετικά κρασιά και να μαντέψουν τη χώρα προέλευσης, το οινοποιείο και τη σοδειά – μια πρόκληση για κάθε οινολόγο. Μια ολύμπια ιστορία που θα έπαιρνε την έγκριση του Βάκχου, η ταινία παρατηρεί τους τέσσερις άντρες με αισιοδοξία και δυναμισμό, καθώς αυτοί διαχειρίζονται τον σκληρό ανταγωνισμό με απτόητο πνεύμα και μια αίσθηση αποστολής που ξεπερνά τους τίτλους και τα μετάλλια. 

Το 24ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης πραγματοποιείται με την υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, του προγράμματος ΕΣΠΑ του ΠΕΠ Κ. Μακεδονίας 2014-2020 και του προγράμματος MEDIA. Πολύτιμη είναι η στήριξη της ΕΡΤ, της COSMOTE TV, Mεγάλου Xορηγού του Φεστιβάλ, της Alpha Bank, χορηγού προσβασιμότητας, της Aegean, επίσημου αερομεταφορέα του Φεστιβάλ, και της Fischer, χορηγού βραβείων κοινού.