Εθνικό Θέατρο: Η μεγάλη επιστροφή

 Η Καλλιτεχνική Διευθύντρια Έρι Κύργια

Το Εθνικό Θέατρο ανακοίνωσε χθες το πρόγραμμα των παραστάσεων του και τις λοιπές δραστηριότητες τόσο για το φετινό καλοκαίρι όσο και για την επόμενη περίοδο 2021-2022. 

Η παρουσίαση του προγράμματος έγινε σε πολύ καλό κλίμα από την εκτελούσα χρέη Καλλιτεχνικής Διευθύντριας, Έρι Κύργια, που μεταξύ άλλων μας ανακοίνωσε ότι ήδη τρέχουν οι διαδικασίες για την πρόσκληση ενδιαφέροντος για την κάλυψη της θέσης του Καλλιτεχνικού Διευθυντή του Οργανισμού, μέχρι την οποία θα ισχύσει το πρόγραμμα που έχει σχεδιασθεί.

Ένας νέος αέρας αισιοδοξίας φάνηκε να πνέει στην μεγαλύτερη Θεατρική Σκηνή της χώρας: Νέες συνεργασίες, εργαστήρια μεταξύ των οποίων και ένα post-covid θεραπευτικό εργαστήριο, ακροάσεις,  επιστροφή του εξαιρετικού Θεάτρου Express, συνεργασία με την ΕΡΤ στην συμπαραγωγή ραδιοφωνικών θεατρικών παραστάσεων, σπουδαία έργα για την περίοδο 2021-22 και βέβαια το πάντα εξαιρετικό έργο της Σοφίας Βγενοπούλου στο Μικρό Εθνικό. 

Ειδικότερα: 

ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ 2021 

Αριστοφάνη Ιππείς

Το Εθνικό Θέατρο ανοίγει τα φετινά Επιδαύρια παρουσιάζοντας τους Ιππείς του Αριστοφάνη, το πρώτο έργο του ποιητή με ιδιαίτερα έντονες πολιτικές και σατιρικές αιχμές, σε σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Ρήγου και μια διανομή εκλεκτών πρωταγωνιστών (Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου,  25,26,27 Ιουνίου).

Το έργο ξεκινάει με τους δύο παλαιότερους υπηρέτες του Δήμου –πολλοί αναγνωρίζουν πίσω από τους χαρακτήρες τους γνωστούς πολιτικούς και στρατηγούς της εποχής, Δημοσθένη και Νικία– να θρηνούν για την κακομεταχείρισή τους από τον βίαιο και πονηρό επιστάτη τους, τον δερματέμπορα Παφλαγόνα. Για να παρηγορηθούν από τα βάσανά τους, μεθούν και κλέβουν από τον κοιμισμένο Παφλαγόνα τους χρησμούς που φύλαγε με ιδιαίτερη ευλάβεια. Οι χρησμοί αποκαλύπτουν πως ένας αλλαντοπώλης, πολύ χειρότερος από τον Παφλαγόνα, θα τον εκτοπίσει και θα γίνει εκείνος αποδέκτης των προνομίων και της εύνοιας του Δήμου. 

Πράγματι, ένας πλανόδιος αλλαντοπώλης, άξεστος και αγράμματος, που εμφανίζεται μπροστά τους, είναι ο άνθρωπος που αναφέρει ο χρησμός. Η πονηριά, η καπατσοσύνη, το αγοραίο και χυδαίο ήθος, θεωρούνται σημαντικά προσόντα για την πολιτική ανέλιξή του. Άλλωστε, σύμφωνα με τους δύο δούλους, η τέχνη του αλλαντοποιού και του πολιτικού είναι παρεμφερείς, καθώς και οι δύο προϋποθέτουν ανακατέματα και «μαγειρέματα». Έτσι, ο σαστισμένος αλλαντοπώλης, με την υποστήριξη των Ιππέων (εκπροσώπων της ανώτερης κοινωνικά και οικονομικά τάξης) που αποτελούν τον Χορό της κωμωδίας, πείθεται πως είναι γραφτό του να αντιμετωπίσει και να νικήσει τον τρομερό Παφλαγόνα, ώστε να γίνει ο πρωθυπουργός (πρώτος υπηρέτης) της πόλης. Μετά από μια σειρά δοκιμασιών, οι δύο αντίπαλοι αντιμετωπίζουν ο ένας τον άλλον σε αγώνα κολακείας, χρησμών και δημαγωγίας, καθώς και σε μονομαχία μαγειρικής, με κριτή τον ίδιο τον Δήμο. Ο αλλαντοπώλης θριαμβεύει σε όλες τις φάσεις, κατακτά τα προνόμια του ηττημένου Παφλαγόνα και προκαλεί τη θαυματουργική αναγέννηση του Δήμου, ο οποίος ανακτά το παλαιό και χαμένο μεγαλείο που είχε κατά την ένδοξη εποχή των περσικών πολέμων. 

Οι Ιππείς παρουσιάστηκαν στα Λήναια το 424 π.Χ. και κέρδισαν το πρώτο βραβείο. Ήταν η πρώτη φορά που ο Αριστοφάνης σκηνοθέτησε ο ίδιος έργο του. 

Στο Εθνικό Θέατρο, οι Ιππείς παρουσιάστηκαν το 1968 και το 1976 σε σκηνοθεσία Αλέξη Σολομού, και το 1991 σε σκηνοθεσία Κώστα Μπάκα. 

Ταυτότητα παράστασης

Μετάφραση: Σωτήρης Κακίσης

Σκηνοθεσία – Χορογραφία: Κωνσταντίνος Ρήγος

Μουσική: Θοδωρής Ρέγκλης

Σκηνικό: Κωνσταντίνος Ρήγος - Μαίρη Τσαγκάρη

Κοστούμια: Νατάσα Δημητρίου

Φωτισμοί: Χρήστος Τζιόγκας

Συνεργάτις χορογράφου: Μαρκέλλα Μανωλιάδη

Βοηθός σκηνοθέτη: Άγγελος Παναγόπουλος

Mουσική διδασκαλία: Μελίνα Παιονίδου

Βοηθός σκηνογράφου: Αλέγια Παπαγεωργίου

Β' Βοηθός Σκηνοθέτη: Χριστίνα Στεφανίδη

Βοηθός ενδυματολόγου: ΑλίσαΜπουλάτ

Βοηθός ενδυματολόγου: Κατερίνα Κωστάκη

Δραματολόγος παράστασης: Εύα Σαραγά 

Διανομή (αλφαβητικά):

Αλλαντοπώλης: Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης

Δήμος: Στέλιος Ιακωβίδης

Κλέων: Κώστας Κόκλας

Δημοσθένης: Πάνος Μουζουράκης 

Χορός

Kορυφαίοι:

Στεφανία Γουλιώτη, Λαέρτης Μαλκότσης, Κωνσταντίνος Μπιμπής, Γιάννης Χαρίσης 

Mέλη (αλφαβητικά)

Πάρις Αλεξανδρόπουλος, Αλέξανδρος Βαρδαξόγλου, Θάνος Γρίβας, Πάνος Ζυγούρος, Κωνσταντίνος Καϊκής, Γιάννης Καράμπαμπας, Αλκιβιάδης Μαγγόνας,Βασίλης Μπούτσικος, Γιώργος Πατεράκης, Κωνσταντίνος Πλεμμένος, Περικλής Σιούντας, Γιώργος Σκαρλάτος, Αντώνης Σταμόπουλος 

Φωτογράφος παράστασης: Πάτροκλος Σκαφίδας

 

Ευριπίδη Φοίνισσες 

Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου, 30, 31 Ιουλίου &1 Αυγούστου 

Η δεύτερη καλοκαιρινή παραγωγή του Εθνικού Θεάτρου είναι οι Φοίνισσες του Ευριπίδη, η εμβληματική τραγωδία με την οποία ο ποιητής μας παραδίδει μια ανατρεπτική εκδοχή του μύθου των Λαβδακιδών. Το έργο παρουσιάζεται σε μια σύγχρονη παράσταση μ΄ ένα ξεχωριστό επιτελείο ερμηνευτών και συντελεστών, έχοντας την υπογραφή του Γιάννη Μόσχου στην πρώτη του σκηνοθεσία στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου. 

Οι Φοίνισσες, διδάχτηκαν στα εν άστει Διονύσια μεταξύ του 411 και 408 π.Χ.. Στην ίδια τριλογία ανήκουν και οι τραγωδίες Υψιπύλη και Αντιόπη. Ο Ευριπίδης μια πεντηκονταετία περίπου μετά τον Αισχύλο και τους Επτά επί Θήβας, δραματοποιεί τον μύθο του θηβαϊκού κύκλου που αναφέρεται στα τραγικά συμβάντα του οίκου των Λαβδακιδών και της έριδας για την εξουσία των Θηβών, για να συνθέσει ένα πολυπρόσωπο οικογενειακό και πολιτικό δράμα και να στρέψει το ενδιαφέρον σε αξίες όπως η δικαιοσύνη, η ισότητα και η ισοτιμία. 

Ο συμμαχικός στρατός των Αργείων με επικεφαλής τον εξόριστο Πολυνείκη έχει παραταχθεί έξω από τις πύλες της Θήβας. Στο εσωτερικό, η Ιοκάστη, σε μια απέλπιδα προσπάθεια αποτροπής του κακού, καλεί τους δύο γιους της να λύσουν τη διαφορά με ειρηνικό τρόπο.Μετά τον χρησμό του μάντη Τειρεσία που αποκαλύπτει τη θεϊκή βουλή που επιβάλλει τη θυσία νεαρού βασιλικού γόνου για την επιτυχή έκβαση της μάχης για τους υπερασπιστές της Θήβας, ο ευσεβής Μενοικέας, γιος του Κρέοντα, πείθεται να θυσιαστεί για το καλό της πόλης. 

Στο πεδίο της μάχης οι Θηβαίοι παίρνουν το προβάδισμα. Ετεοκλής και Πολυνείκης αποφασίζουν ο νικητής και κάτοχος του θρόνου να κριθεί από τη μεταξύ τους μονομαχία. Η κατάρα του Οιδίποδα για την αδελφοκτόνο μοίρα των γιών του επαληθεύεται και τα δύο αδέλφια σκοτώνονται ο ένας από το χέρι του άλλου. Το θέαμα των νεκρών γιων της ωθεί την Ιοκάστη στην αυτοκτονία, ενώ ο Οιδίποδας παίρνει τον δρόμο της εξορίας. Τη διακυβέρνηση της Θήβας αναλαμβάνει ο Κρέων. 

Οι Φοίνισσες, παρόλο που ανεβαίνουν έπειτα από χρόνια, στο παρελθόν είχαν παρουσιαστεί πολλές φορές από το Εθνικό Θέατρο στην Επίδαυρο (1960, 1965, 1978, 1988), όλες σε σκηνοθεσία Αλέξη Μινωτή. 

Ταυτότητα παράστασης

Μετάφραση: Νικηφόρος Παπανδρέου

Σκηνοθεσία - Δραματουργική προσαρμογή: Γιάννης Μόσχος

Σκηνικά: Τίνα Τζόκα

Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη

Μουσική: Θοδωρής Οικονόμου

Χορογράφος: ΑμάλιαΜπένετ

Συνεργάτις χορογράφου: Αντιγόνη Γύρα

Video Design: Αποστόλης Κουτσιανικούλης

Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος

Επιστημονική σύμβουλος: Ελένη Παπάζογλου

Μουσική διδασκαλία: Μελίνα Παιονίδου

Βοηθός σκηνοθέτη: Εύη Νάκου

Β' Βοηθός σκηνοθέτη: Έλενα Αντωνοπούλου

Βοηθός σκηνογράφου: Ευαγγελία Παπαδουράκη

Δραματολόγος παράστασης: Βιβή Σπαθούλα 

Διανομή (αλφαβητικά) 

Αγγελιαφόρος   Γιώργος Γλάστρας

Ιοκάστη            Μαρία Κατσιαδάκη

Σφίγγα             Σεσίλ Μικρούτσικου

Αντιγόνη           Λουκία Μιχαλοπούλου

Παιδαγωγός      Κώστας Μπερικόπουλος

Τειρεσίας          Αλέξανδρος Μυλωνάς

Μενοικέας         Βασίλης Ντάρμας

Ετεοκλής          Αργύρης Ξάφης

Οιδίπους           Δημήτρης Παπανικολάου

Πολυνείκης       Θάνος Τοκάκης

Κρέων              Χρήστος Χατζηπαναγιώτης        

Χορός (αλφαβητικά)  Νεφέλη Μαϊστράλη, Ζωή Μυλωνά, Ελπίδα Νικολάου, Σταύρια Νικολάου, Κατερίνα Παπανδρέου, Κατερίνα Πατσιάνη, Ελίνα Ρίζου, Μαριάμ Ρουχάτζε, Θάλεια Σταματέλου, Στυλιανή Ψαρουδάκη

Φωτογράφος παράστασης: Ελίνα Γιουνανλή 

Οι  παραπάνω παραστάσεις πραγματοποιούνται στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου.

Με υπέρτιτλους στην ελληνική και την αγγλική γλώσσα. 

Πληροφορίες - Προπώληση Εισιτηρίων:

www.n-t.gr

www.aefestival.gr

tickets.aefestival.gr

ticketservices.gr/el/NationalTheatre/

Τηλ.: 210 7234567 (Δευ– Κυρ: 09:00-21:00)

Εκδοτήρια Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου (Πανεπιστημίου 39, Στοά Πεσμαζόγλου)

Καταστήματα Public 

Οι ημερομηνίες της περιοδείας των δύο παραστάσεων θα ανακοινωθούν σύντομα.

 

ΘΕΑΤΡΟ EXPRESS, ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΚΑΘ’ ΟΔΟΝ Νο2 

Οι ιστορίες καθ’ οδόν Νο2 βρίσκονται καθ’ οδόν! Η πολύ επιτυχημένη παράσταση του Εθνικού Θεάτρου επιστρέφει ανανεωμένη, επετειακή και εορταστική! Με το κέφι και τον ενθουσιασμό στις αποσκευές της είναι έτοιμη να πάει από γειτονιά σε γειτονιά για να συναντήσει τους θεατές της, να τους ταξιδέψει στον χρόνο και να τους ευθυμήσει. 

Μια απολαυστική μετάβαση στο παρελθόν, μια ανάλαφρη κριτική ματιά στη σχέση του χθες και του σήμερα, αυτοσαρκασμός με κέφι και ευφορία. Το παρελθόν μας χτυπά την πόρτα: μια λοξή ματιά στην ιστορία. Τι φταίει και τι μας φταίει; Διηγήσεις σπαρταριστές για τις πρώτες προσπάθειες οργάνωσης του ελληνικού κράτους, για ανακτορικές δεξιώσεις, για ευρωπαϊκούς χορούς, για ήρωες και αγωνιστές που ανησυχούν για τους πολυελαίους, για χειροφιλήματα που κατακεραυνώνουν, για τις συνήθειες και τις παραδόσεις των απλών ανθρώπων, για τα στραβά και τα όμορφά μας. Για τη ζωή που είναι γλυκιά και πικρή, που έχει γέλιο και δάκρυ. Για το νήμα που μας δένει με το χθες και που θα μας πάει στο μέλλον. 

Μια παράσταση φτιαγμένη με μεράκι, που καλεί με χαρά τους θεατές της να αφεθούν στη γλυκιά μνήμη και να ατενίσουν αισιόδοξα το μέλλον ακόμη και όταν όλα συνηγορούν για το αντίθετο… 

Η παράσταση θα περιοδεύσει στους δήμους της Αττικής. 

Ταυτότητα παράστασης

Δραματουργία: Ειρήνη Μουντράκη - Γιάννης Παναγόπουλος

Σκηνοθεσία: Τάσος Πυργιέρης

Επιμέλεια Κοστουμιών: Μαρία Τσιώτη

Επιμέλεια φωτισμών: Βασίλης Παπακωνσταντίνου 

Παίζουν οι ηθοποιοί (αλφαβητικά):

Σταύρος Καραγιάννης, Ρένα Κυπριώτη, Γιάννης Παναγόπουλος

 

Το Ταξίδι / The Walk / Ελευσίνα 2021-23 

Με μεγάλη χαρά το Εθνικό Θέατρο θα συμμετάσχει με έφηβους από τα εργαστήριά του στη σημαντική δράση Το Ταξίδι/TheWalk, των Stephen Daldy, Amir Nizar Zuabi, Good Chance Theatre και Handspring Puppet Company, που αποτελεί μέρος των εκδηλώσεων της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας 2021-2023. 

Την 1η Σεπτεμβρίου 2021 η Ελευσίνα θα υποδεχτεί την Αμάλ, μια μαριονέτα ύψους 3,5μ. με τη μορφή μια Σύριας προσφυγοπούλας, που θα διασχίσει 8.000χμ από τα σύνορα της Συρίας μέχρι τη Μεγάλη Βρετανία για  να συναντήσει τη μητέρα της. Κατόπιν πρόσκλησης της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας, οι νεαροί φίλοι των εργαστηρίων μας θα συνεργαστούν με τους συντελεστές της παράστασης και με συνομηλίκους τους από την τοπική κοινότητα για να κάνουν το πέρασμά της από τον τόπο μας όσο πιο όμορφο γίνεται! 

Περισσότερες πληροφορίες για τη δράση στον σύνδεσμο

https://www.goodchance.org.uk/thewalk 

 

ΘΕΡΙΝΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 

Το Εθνικό δίνει πνοή σε συνεργασία με τακτικά post-covid ιατρεία του ΕΣΥ 

Ένα δωρεάν διαδικτυακό πιλοτικό εργαστήριο για την επανεκπαίδευση της αναπνοής μέσω της φωνητικής έκφρασης και του τραγουδιού, για άτομα που προσβλήθηκαν από COVID-19 και εξακολουθούν να υποφέρουν από δύσπνοια και επακόλουθο άγχος. 

Δείτε αναλυτικά στο παρακάτω link

https://www.grandmagazine.gr/ngine/article/5950/e8niko-8eatro-post-covid-koinonikes-draseis 

 

ΧΕΙΜΩΝΑΣ 2021-2022

α΄ περίοδος: Οκτώβριος 2021 – Φεβρουάριος 2022 

ΚΤΙΡΙΟ ΤΣΙΛΛΕΡ

ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

Λόπε δε Βέγα/ Φουέντε Οβεχούνα

Μετάφραση: Μαρία Χατζηεμμανουήλ,  Σκηνοθεσία: Ελένη Ευθυμίου, Οκτώβριος 2021

Αντιπροσωπευτικό έργο του ισπανικού Μπαρόκ, το ΦουέντεΟβεχούνα, -που σημαίνει «Προβατοπηγή»-, δημοσιεύτηκε το 1619. Πηγή του ήταν το Χρονικό του Fray Francisco de Rades y Andrada, το οποίο γραμμένο τέσσερις δεκαετίες πριν από το έργο του Λόπε δε Βέγα,  περιγράφει ένα ιστορικό γεγονός του 1476  με πρωταγωνιστή ολόκληρο το χωριό Φουέντε Οβεχούνα.

Νόελ Κάουαρντ / Πονηρό πνεύμα 

Μετάφραση: Έρι Κύργια, Σκηνοθεσία: Γιάννης Χουβαρδάς, Φεβρουάριος 2022

Το Πονηρό Πνεύμα, που ανεβαίνει για πρώτη φορά στο Εθνικό Θέατρο, γράφτηκε το 1941 καιέκανε πρεμιέρα στο Ουέστ Εντ, σημειώνοντας ρεκόρ παραστάσεων. Αποτέλεσε μια από τις μεγαλύτερες θεατρικές επιτυχίες του συγγραφέα σε Αγγλία και Αμερική και γνώρισε αρκετές προσαρμογές ως μιούζικαλ, κινηματογραφική ταινία (1945 και 2020), ραδιοφωνική παράσταση, τηλεταινία.

ΣΚΗΝΗ «ΝΙΚΟΣ ΚΟΥΡΚΟΥΛΟΣ»

Τενεσί Ουίλιαμς / Λεωφορείον ο Πόθος

Μετάφραση - Σκηνοθεσία: Θανάσης Σαράντος, Οκτώβριος 2021

Το έργο, που καθιέρωσε τον ΤενεσίΟυίλιαμς ως έναν από τους σημαντικότερους συγγραφείς του κόσμου, γράφτηκε το 1947 και έκανε πρεμιέρα στο θέατρο Ethel Barrymore στη Νέα Υόρκη, σε σκηνοθεσία Ηλία Καζάν, κερδίζοντας το βραβείο Πούλιτζερ. Το 1951 γνώρισε παγκόσμια επιτυχία με τη μεταφορά του στον κινηματογράφο από τον ίδιο σκηνοθέτη και με πρωταγωνιστές την Βίβιαν Λη (Μπλανς) και τον ΜάρλονΜπράντο (Στάνλεϊ). Έκτοτε έχει γνωρίσει αναρίθμητες αναβιώσεις στις σκηνές όλου του κόσμου, εντούτοις είναι η πρώτη φορά που το έργο ανεβαίνει στο Εθνικό Θέατρο.

Φεδερίκο Γκαρθία Λόρκα / Ματωμένος γάμος

Μετάφραση: Έφη Γιαννοπούλου, Σκηνοθεσία: Μαρία Μαγκανάρη, Ιανουάριος 2022

Η ηθογραφική ποιητική δραματουργία του Λόρκα κορυφώνεται στον Ματωμένο Γάμο, το πιο πολυπαιγμένο έργο του συγγραφέα στην Ελλάδα. Γραμμένο το 1932, σε μία περίοδο πολιτικής καμπής της Ισπανίας, ο Ματωμένος Γάμος έγινε ορόσημο μιας ολόκληρης εποχής και επηρέασε όσο λίγα έργα τη γραφή του σύγχρονου θεάτρου. Το έργο σύστησε στο ελληνικό κοινό ο Κάρολος Κουν το 1947, σε μια εμβληματική παράσταση, ενώ στο Εθνικό Θέατρο παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1981, σε σκηνοθεσία Αλέξη Σολωμού.  

ΚΤΙΡΙΟ REX

ΣΚΗΝΗ «ΜΑΡΙΚΑ ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ»

Ηλία Βενέζη / Αιολική Γη

Διασκευή: Σάββας Κυριακίδης , Σκηνοθεσία: Τάκης Τζαμαργιάς, Δεκέμβριος 2021

Ο Ηλίας Βενέζης, καταγράφει με νοσταλγία τις παιδικές αναμνήσεις του στις Κυδωνίες  της Μικράς Ασίας από τις αρχές του 20ου αιώνα μέχρι το 1914, όταν άρχισαν οι πρώτοι διωγμοί. Η Αιολική Γη, ένα από τα σημαντικότερα έργα της νεοελληνικής λογοτεχνίας, μεταφέρεται στη σκηνή σε μία διασκευή για όλη την οικογένεια από ένα δοκιμασμένο δίδυμο, που είχε χαρίσει στο κοινό του Εθνικού Θεάτρου μία από τις πιο αγαπημένες παραστάσεις του, τον Μεγάλο περίπατο του Πέτρου. Η παράσταση -αναπόληση της παιδικής αθωότητας και μνήμη του αποχωρισμού από τη γενέθλια γη, αποτελεί την πρόταση του Εθνικού Θεάτρου για την επέτειο της Μικρασιατικής Καταστροφής.

ΣΚΗΝΗ «ΕΛΕΝΗ ΠΑΠΑΔΑΚΗ»

Τζωρτζ  Όργουελ / Η φάρμα των ζώων

Διασκευή: Βύρων Θεοδωρόπουλος – Έλενα Τριανταφυλλοπούλου

Σκηνοθεσία: Άρης Μπινιάρης, Νοέμβριος 2021

Ο Τζωρτζ Όργουελ στο πιο γνωστό, ίσως, έργο του, τη Φάρμα των ζώων, που εκδόθηκε στα 1945, μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και στην αυγή του Ψυχρού Πολέμου, μας καταθέτει μια  αλληγορία για τις συνέπειες μιας ελλιπούς πολιτικής επανάστασης και διερευνά πώς το όραμα για μια κοινωνία δικαιοσύνης και αλληλεγγύης εκτροχιάζεται και μετατρέπεται σε ένα εφιαλτικό απολυταρχικό καθεστώς που βλέπει παντού εχθρούς.

Η Φάρμα των ζώων, που πολλοί φορείς έχουν κατατάξει ανάμεσα στα 100 καλύτερα αγγλικά μυθιστορήματα του 20ού αιώνα, έχει διασκευαστεί για τη σκηνή και τον κινηματογράφο πάρα πολλές φορές αποδεικνύοντας το διαρκές ενδιαφέρον του κοινού για τις ιδέες και τους δυστοπικούς κόσμους του Όργουελ, αλλά και τα διδάγματα της Ιστορίας.

Ουίλιαμ Σαίξπηρ / Τρωίλος και Χρυσηίδα

Μετάφραση: Νίκος Χατζόπουλος,  Σκηνοθεσία: Μαρία Πανουργιά, Φεβρουάριος 2022

Τροία. Οι Έλληνες έχουν στρατοπεδεύσει έξω από τα τείχη της πόλης. Έχουν διαπλεύσει το Αιγαίο Πέλαγος ζητώντας εκδίκηση για την αρπαγή της Ωραίας Ελένης. Μέσα στα τείχη  της Τροίας ένας καινούργιος έρωτας φουντώνει, όλο ορμή και πάθος, ανάμεσα στον μικρότερο γιο του Πρίαμου, τον Τρωίλο, και τη Χρυσηίδα, την κόρη του μάντη Κάλχα.

Ο Σαίξπηρ αντλεί έμπνευση και υλικό από τα επεισόδια του Τρωικού πολέμου και γράφει μια τραγωδία - ή καλύτερα μια κωμωδία; - για την τέχνη της μάχης και του έρωτα. Αποτυπώνει συναισθήματα και συμπεριφορές που αναδύονται εν βρασμώ, για να τα σχολιάσει αργότερα εν ψυχρώ.

ΜΙΚΡΟ ΕΘΝΙΚΟ

Υπεύθυνη: Σοφία Βγενοπούλου

ΚΤΙΡΙΟ ΤΣΙΛΛΕΡ

ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

Αγγελική Δαρλάση /  Το αγόρι στο θεωρείο

Διασκευή: Άνδρη Θεοδότου, Σκηνοθεσία: Σοφία Μαραθάκη, Οκτώβριος 2021

Ένα από τα πιο αγαπημένα βιβλία της νεοελληνικής λογοτεχνίας για παιδιά, Το αγόρι στο θεωρείο της πολυβραβευμένης συγγραφέα Αγγελικής Δαρλάση, που κυκλοφόρησε το 2017, ανεβαίνει για πρώτη φορά στη σκηνή, σε διασκευή για το θέατρο από την Άνδρη Θεοδότου. Μια ιστορία σαν άγριο και τρυφερό συνάμα παραμύθι με αφορμή ένα ιστορικό γεγονός: τη Μικρασιατική Καταστροφή, τον Σεπτέμβριο του 1922. Τότε που πάνω από 1.500.000 Έλληνες αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν για πάντα τα σπίτια και την πατρίδα τους και να προσπαθήσουν να χτίσουν μια νέα ζωή στην Ελλάδα.

ΚΤΙΡΙΟ ΡΕΞ

ΣΚΗΝΗ «ΚΑΤΙΝΑ ΠΑΞΙΝΟΥ»

Εφηβικό Θέατρο: «Νέες Φωνές»

Υπεύθυνη για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση του προγράμματος: Σοφία Βγενοπούλου

Ήδη με το εξαιρετικά επωφελές πρόγραμμα «Το Θέατρο στο Νέο Σχολείο», το Εθνικό Θέατρο έχει καλλιεργήσει μια κοινότητα καλλιτεχνών, εκπαιδευτικών και εφήβων που συνεργάζονται και συν-δημιουργούν. Σε συνέχεια της εμπειρίας αυτής, στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ, το Εθνικό Θέατρο αναλαμβάνει μια σειρά από εκπαιδευτικές και καλλιτεχνικές πρωτοβουλίες με στόχο την ενίσχυση της εφηβικής έκφρασης, με τίτλο «Νέες Φωνές». Οι δράσεις φέρνουν στο προσκήνιο τους έφηβους και το περιβάλλον τους (σχολείο και οικογένεια), και διερευνούν τις συνέπειες της πανδημίας στη γενιά τους. Τα αιτήματα του κινήματος #metoo είναι άλλο ένα παράδειγμα των προκλήσεων που καλούνται επιτακτικά να αντιμετωπίσουν στο πέρασμά τους στην ενηλικίωση και αναδεικνύουν ακόμη περισσότερο την ανάγκη οι νέοι να θωρακιστούν ψυχικά και να αναπτύξουν κριτική σκέψη.

Παράλληλα, οι «Νέες Φωνές» δίνουν την ευκαιρία σε πλήθος καλλιτεχνών (συγγραφέων, σκηνοθετών, ηθοποιών, κ.ά.)να εξοικειωθούν με τις ιδιαίτερες επιταγές του θεάτρου για έφηβους και να το τροφοδοτήσουν με την έμπνευσή τους,έτσι ώστε να αποτελέσει στα χρόνια που έρχονται ζωτικό μέρος της πολιτιστικής ζωής.

Το πρόγραμμα των δράσεων για το εφηβικό θέατρο θα αναπτυχθεί στους παρακάτω άξονες:

1.Παραγωγή δύο παραστάσεων εστιασμένων στους νέους σε σκηνοθεσία Σοφίας Βγενοπούλου και Γεωργίας Μαυραγάνη.

  1. Σχεδιασμός εκπαιδευτικών προγραμμάτων σε αντιστοιχία με τις παραστάσεις, αλλά και ανεξάρτητων κύκλων εκπαιδευτικού δράματος με συγκεκριμένες θεματικές.
  2. Στοχευμένη επιμόρφωση και συμβουλευτική εκπαιδευτικών.
  3. Εκπαίδευση επαγγελματιών του θεάτρου μέσα από σεμινάρια που εστιάζουν στις αρχές και τεχνικές του θεάτρου για παιδιά και νέους καθώς και στην εμψύχωση ομάδων.
  4. Στούντιο Συγγραφής θεατρικών έργων για νέους με τη συμμετοχή τεσσάρων θεατρικών συγγραφέων ανά έτος.

Θα συνεχισθεί επίσης για τέταρτη χρονιά το πρόγραμμα Το Θέατρο στο Νέο Σχολείο που λειτουργεί στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρωπίνου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση 2014-2020» (ΕΣΠΑ).

Το πρωτοποριακό πρόγραμμα θεατρικής παιδείας που απευθύνεται σε γυμνάσια και λύκεια της περιφέρειας και επιχειρεί να δημιουργήσει καλλιτεχνικές γέφυρες ανάμεσα στους έφηβους της επαρχίας και το Εθνικό θέατρο, αναπτύσσοντας παράλληλα ένα δίκτυο από ευαισθητοποιημένους εκπαιδευτικούς, συνεχίζεται για τέταρτη χρονιά.

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ

Παράθυρο στην Ελλάδα: Διαδικτυακό πρόγραμμα για νέους σε όλη την Ελλάδα

Εργαστήρι Προσωπικής Ανάπτυξης Κρατουμένων (ΕΠΑΚ)

Όπως κάθε χρόνο, έτσι και την επόμενη χειμερινή περίοδο, ένα πλούσιο πρόγραμμα εργαστηρίων, αποτελούμενο από δημοφιλή μαθήματα και νέες ιδέες, θα λάβει χώρα στο Εθνικό Θέατρο. Ακριβείς πληροφορίες θα δημοσιοποιηθούν τους επόμενους μήνες, κατόπιν και των υγειονομικών οδηγιών που θα δοθούν από τους αρμόδιους φορείς.

ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΚΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ ΕΘΝΙΚΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ

Σε συνεργασία με την ΕΡΤ

Από το φθινόπωρο στο Δεύτερο και Τρίτο Πρόγραμμα

Διονύσιου Σολωμού, Η γυναίκα της Ζάκυθος, Ραδιοσκηνοθεσία: Νίκος Καραθάνος

Άντον Τσέχοφ, Ο Γλάρος, Ραδιοσκηνοθεσία: Ιόλη Ανδρεάδη

Δημήτρη Κεχαΐδη – Ελένης Χαβιαρά, Με δύναμη από την Κηφισιά, Ραδιοσκηνοθεσία: Γιάννης Καλαβριανός

Αλεξάντρ Πούσκιν, Μότσαρτ και Σαλιέρι, Ραδιοσκηνοθεσία: Ιώ Βουλγαράκη

Ηλία Καπετανάκη, Η βεγγέρα, Ραδιοσκηνοθεσία: Τάκης Τζαμαργιάς

Άουγκουστ Στρίντμπεργκ, Οι δανειστές, Ραδιοσκηνοθεσία: Ελένη Καφετζή

Η εγγραφή των παραστάσεων πραγματοποιήθηκε στο στούντιο ηχογράφησης του Εθνικού Θεάτρου.

Ηχοληψία – Επεξεργασία ήχου: Παναγιώτης Χρονέας.

Για όλα τα παραπάνω θα επανέλθουμε αναλυτικά