ΕΚΟΜΕ: Ψηφίστηκε η επίμαχη τροπολογία του Ν.4487/2017
Σε Σχέδιο Νόμου του ΥΠΠΟΑ για την Αναδιοργάνωση του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων και τη ρύθμιση λοιπών θεμάτων που συζητήθηκε και ψηφίστηκε την περασμένη εβδομάδα στη Βουλή, περιλαμβανόταν και ένα μικρό τμήμα για ρυθμίσεις του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης και ειδικότερα για την «Συμπλήρωση θεσμικού πλαισίου για την ενίσχυση των οπτικοακουστικών έργων στην Ελλάδα - Τροποποίηση του ν. 4487/2017», πλαίσιο που αφορά τη λειτουργία του ΕΚΟΜΕ.
Μεταξύ άλλων διατάξεων εισήχθη και τροποποίηση του άρθρου 26 του παραπάνω νόμου ως εξής: Στο άρθρο 26 του ν. 4487/2017 προστίθεται παρ. 3 ως εξής: «3. Για τις δαπάνες της παρ. 1, που αφορούν σε πνευματικά δικαιώματα σεναρίου και σκηνοθεσίας ή, σε περίπτωση ψηφιακού παιχνιδιού, πολιτιστικού και εκπαιδευτικού, για τις δαπάνες που αφορούν δικαιώματα χρήσης εικόνων - φωνής, σχεδιασμό χαρακτήρων, πηγαίο κώδικα, και αμοιβές συνεργείου (crew) και ηθοποιών (cast) εκτός του εκτελεστή παραγωγής, επιτρέπεται η λήψη τιμολογίων που έχουν εκδοθεί από φυσικά πρόσωπα ή εταιρείες ή άλλες νομικές οντότητες με καταστατική έδρα ή μόνιμη εγκατάσταση σε χώρα της αλλοδαπής, υπό την προϋπόθεση ότι δεν πρόκειται για κράτος μη συνεργάσιμο κατά την έννοια της παρ. 3 του άρθρου 65 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν. 4172/2013, Α΄ 167). Η αξία των αλλοδαπών τιμολογίων του προηγούμενου εδαφίου, μη συμπεριλαμβανομένου του Φ.Π.Α., δεν δύναται να ξεπερνά το ποσοστό 50% του συνόλου των επιλέξιμων δαπανών του επενδυτικού σχεδίου.»
Στην ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ και στο κεφάλαιο «Ποιο ζήτημα αντιμετωπίζει η αξιολογούμενη ρύθμιση;» αναφέρονται μεταξύ άλλων: «Με το άρθρο 69 τροποποιούνται υφιστάμενες διατάξεις του ν. 4487/2017 (Α’ 116) προκειμένου να ενισχυθούν οι δυνατότητες παροχής επενδυτικών κινήτρων σε αλλοδαπές εταιρείες παραγωγής οπτικοακουστικών έργων και ρυθμίζονται σχετικά τεχνικά ζητήματα προκειμένου να διευκολυνθεί περαιτέρω η προσέλκυση επενδύσεων στον χώρο αυτό…Με την παρ. 3 παρέχεται η δυνατότητα αποδοχής και αλλοδαπών τιμολογίων για συγκεκριμένες κατηγορίες δαπανών, προκειμένου αυτές να χαρακτηριστούν ως επιλέξιμες, ενώ ταυτόχρονα τίθεται ανώτατο ποσοτικό όριο αποδοχής τους, ήτοι να μην ξεπερνούν το 50% του συνόλου των επιλέξιμων δαπανών του επενδυτικού σχεδίου, μη συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ. Με αυτόν τον τρόπο, διασφαλίζεται ότι ένα ποσοστό επιλέξιμων δαπανών θα προέρχεται μόνο από ελληνικά τιμολόγια και δεν θα αναλωθεί όλο τo cash rebate σε εταιρείες της αλλοδαπής. Επίσης, η ρύθμιση δεν περιορίζεται μόνο σε τιμολόγια που έχουν εκδοθεί από φυσικά πρόσωπα ή εταιρείες ή άλλες νομικές οντότητες με καταστατική έδρα ή μόνιμη εγκατάσταση στις χώρες που έχουν υπογράψει με την Ελλάδα συμφωνία για την αυτόματη ανταλλαγή πληροφοριών χρηματοοικονομικών συναλλαγών (CRS), αλλά καταλαμβάνει τιμολόγια που έχουν εκδοθεί από φυσικά πρόσωπα ή εταιρείες ή άλλες νομικές οντότητες με καταστατική έδρα ή μόνιμη εγκατάσταση σε οποιαδήποτε χώρα του εξωτερικού με τον περιορισμό να πρόκειται για κράτος συνεργάσιμο στο φορολογικό τομέα».
Η παραπάνω ουσιώδης μετατροπή του Νομικού Πλαισίου, η οποία έγινε αιφνιδιαστικά και άνευ διαβούλευσης σύμφωνα με τους ενδιαφερόμενους φορείς, όπως ήταν φυσικό έχει προκαλέσει αναταραχή και διαμαρτυρίες από όλους τους παραπάνω. Κοινή επιστολή για την άμεση απόσυρση της τροπολογίας και την έναρξη διαβούλευσης είχαν απευθύνει στους αρμόδιους οι: ΕΕΣ (Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών), Ε.Κ.Β.Ε. (Ένωση Κινηματογραφιστών Βόρειας Ελλάδας), ΕΣΠΕΚ (Ένωση Σκηνοθετών Παραγωγών Ελληνικού Κινηματογράφου), ΕΤΕΚΤ (Ένωση Τεχνικών Ελληνικού Κινηματογράφου Τηλεόρασης), ΠΕΑΚ (Πανελλήνια Ένωση Αιθουσαρχών Κινηματογραφιστών), Π.Ο.Θ.Α (Πανελλήνια Ομοσπονδία Θεάματος Ακροάματος), ΣΑΠΟΕ (Σύνδεσμος Ανεξάρτητων Παραγωγών Οπτικοακουστικών Έργων), Σ.Ε.Η. (Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών) και ΕΑΚ (Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου). Προφανώς και δεν ελήφθη υπόψη…
Εξάλλου, σχετικό κοινό αναλυτικό δελτίο τύπου είχαν εκδώσει από ημερών η ΕΣΠΕΚ και ο ΣΑΠΟΕ, ενώσεις που αντιπροσωπεύουν μεγάλο μέρος των ανθρώπων του Κινηματογράφου και γενικότερα του Οπτικοακουστικού Τομέα. Σ αυτό περιγράφονται με τα μελανότερα χρώματα οι συνέπειες από την αλλαγή του Νόμου και την επέκταση του cash rebate σε τιµολόγια αλλοδαπών συντελεστών και εταιρειών: Απαξίωση του εγχώριου οπτικοακουστικού τομέα, εξάντληση των πόρων σε λίγες ακριβές παραγωγές του εξωτερικού, συνθήκες πίεσης, εκμετάλλευσης και αθέμιτου ανταγωνισμού για τον κλάδο, απώλεια εσόδων για την Ελληνική οικονομία κλπ.
Δυστυχώς, η Ιστορία μας έχει δείξει ότι παρόμοιες αιφνίδιες και μη επαρκώς αιτιολογημένες μεταβολές συνήθως έχουν φωτογραφικό χαρακτήρα. Εξάλλου η πλήρης αντίθεση όλων των ενδιαφερόμενων στη ρύθμιση είναι προφανές ότι θα οδηγήσει σε μια σύγκρουση οι συνέπειες της οποίας δεν θα αργήσουν να εμφανιστούν.
Για το πλήρες Δελτίο Τύπου των ΕΣΠΕΚ και ΣΑΠΟΕ δείτε σχετικό ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΣΑΠΟΕ ΕΣΠΕΚ 30.11.20