Box Office: Μας συγχωρείτε, διακοπή…
Λουφάζοντας σε ΕΝΑ ΗΣΥΧΟ ΜΕΡΟΣ μέχρι να περάσει το κακό
Μια κίνηση που δεν έχει προηγούμενο στην μεταπολεμική Ιστορία ήταν η κρατική εντολή για κλείσιμο όλων των δημόσιων χώρων θεαμάτων για 15 ημέρες προκειμένου να αναχαιτισθεί η λαίλαπα του κορονοϊού με την αποφυγή συναθροίσεων. Λογικό και αναμενόμενο, ίσως και επιθυμητό, αφού το κοινό από μόνο του είχε αρχίσει να αποφεύγει τους κλειστούς χώρους όπως θέατρα, κινηματογράφοι και αίθουσες εκδηλώσεων. Μια κρίση, λόγω ανωτέρας βίας, που κανείς δεν ξέρει πως θα εξελιχθεί όταν και όποτε υποχωρήσει η επιδημία και αρθούν τα μέτρα. Θα είναι καταλυτική η τρέχουσα αναγκαστική αλλαγή τρόπου ζωής για το κοινό ή όταν περάσει ο κίνδυνος θα τρέξει να αγκαλιάσει ξανά τα θεάματα που στερήθηκε; Την απάντηση κανείς δεν γνωρίζει με σιγουριά. Εν τω μεταξύ μισθοί και υποχρεώσεις τρέχουν, τζίρος δεν γίνεται, ο κλάδος του θεάματος που κατά πληροφορίες απασχολεί πάνω από 50 χιλιάδες εργαζόμενους απειλείται με κατάρρευση. Οι καταλυτικές αλλαγές φαντάζουν αναπόφευκτες.
Την εβδομάδα πριν κλείσουν οι κινηματογραφικές αίθουσες κόπηκαν λίγα παραπάνω από 76 χιλιάδες εισιτήρια συνολικά. Τα αντίστοιχα του περσινού έτους ήταν 177 χιλιάδες ενώ μόλις πριν τρεις εβδομάδες τα εισιτήρια είχαν φθάσει τα 183 χιλιάδες και παραπονιόμασταν κιόλας λόγω καθοδικής πορείας από τις αρχές του χρόνου. Γιατί το 2020 είναι μια χρονιά που είχε ξεκινήσει άριστα, κυρίως λόγω Ευτυχίας, με τον Ιανουάριο να παρουσιάζει αύξηση 40% σε σχέση με το 2019, μια αύξηση που προσγειώθηκε ομαλά στο 20% με βάση στοιχεία 2μήνου. Αυτή η πολυπόθητη αύξηση είχε συρρικνωθεί στο 13% μέχρι να κλείσουν οι αίθουσες και ήδη εξανεμίζεται όσο περνάει ο καιρός. Εξάλλου σε επίπεδο παραδοσιακής σεζόν (από τον Αύγουστο του 2019 και εφεξής) το ποσοστό της αύξησης ήταν 15% στο 6μηνο, ενώ έπεσε στο 10% στο 7μηνο που συμπληρώθηκε αυτές τις μέρες που έκλεισαν οι αίθουσες. Τελικά το 2020 είναι και κινηματογραφικά δίσεκτο.
Ο ΑΟΡΑΤΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ
Δύο ταινίες με μεγάλες εμπορικές προσδοκίες που έτυχε να ανοίξουν την τελευταία εβδομάδα πριν το κλείσιμο φρέναραν την πορεία τους σε πολύ χαμηλά επίπεδα. 19 χιλιάδες θεατές για τον Αόρατο Άνθρωπο και 12 χιλιάδες για το animation της Pixar Φύγαμε και μετά τίποτα. Όσο για την εκρηκτική Μπαλάντα της Τρύπιας Καρδιάς του Γιάννη Οικονομίδη, όντως έκανε μπαμ σε μια μόνο αθηναϊκή αίθουσα με 3μιση χιλιάδες θεατές αλλά ο σχεδιασμός για την περαιτέρω διανομή της ανατράπηκε. Όλοι λοιπόν κρατούν την αναπνοή τους για την επόμενη ημέρα, όποτε κι αν αυτή έρθει. Γιατί κανείς δεν πιστεύει ότι θα έχουμε πραγματικά ξεμπερδέψει με τον κορωνοϊό μέχρι τέλος του μήνα…
Η ΜΠΑΛΑΝΤΑ ΤΗΣ ΤΡΥΠΙΑΣ ΚΑΡΔΙΑΣ
Η εγχώρια αγορά φυσικά δεν είναι παρά μια αντανάκλαση της ευρύτερης εικόνας της παγκόσμιας αγοράς που επίσης κρατά την αναπνοή της μέχρι νεωτέρας. Η αρχή έγινε με την αναβολή για το φθινόπωρο του νέου Τζέιμς Μποντ που έδωσε και το στίγμα του πως θα κινηθεί η παγκόσμια κινηματογραφική βιομηχανία μπροστά στην πανδημία. Και πράγματι! Μεγάλοι εμπορικοί τίτλοι όπως το sequel του θρίλερ A Quiet Place και η live version της Mulan αναβάλλονται επ’αόριστον, γυρίσματα ταινιών και σειρών σταματάνε προσωρινά, διάσημοι stars όπως ο Tom Hanks πέφτουν θύματα του Ιού και απομονώνονται, φεστιβάλ όπως το SXSW ακυρώνονται, αίθουσες σε Ευρώπη, Ασία και Αμερική κατεβάζουν ρολά και οι πλατφόρμες όπως το Netflix τρίβουν τα χέρια τους. Οι συνθήκες έχουν μετατοπίσει το θέαμα από την οθόνη στην πραγματικότητα όπου οι θεατές συμμετέχουν θέλοντας και μη σε μια τρομακτική sci fi περιπέτεια με αβέβαιη προς το παρόν εξέλιξη. Η επόμενη ημέρα δεν θα είναι καθόλου ίδια…
Προς το παρόν ας φανταστούμε τις κινηματογραφικές αίθουσες ως Ένα Ήσυχο Μέρος όπου παραμονεύουν τρομακτικοί εξωγήινοι με τη μορφή αόρατου ιού.
Θα επανέλθουμε με τυχόν νεώτερα. Μέχρι τότε ας απολαύσουμε το ανατριχιαστικό trailer του A Quiet Place 2.