Η Εθνική Λυρική Σκηνή σε νέα εποχή εξωστρέφειας
Ένα χρόνο μετά την ανακοίνωση της τετραετούς δωρεάς του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) ύψους €20 εκατομμυρίων για την ενίσχυση της καλλιτεχνικής εξωστρέφειας της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και τη γνωστοποίηση του έργου της στο εξωτερικό, η ΕΛΣ ανακοίνωσε τον απολογισμό του πρώτου έτους, μια σειρά νέων δράσεων και συνεργασιών που θα πραγματοποιηθούν τα επόμενα χρόνια, καθώς και τη νέα μεγάλη εταιρική καμπάνια, η οποία ήδη προβάλλεται σε Ελλάδα και εξωτερικό, στο πλαίσιο της δωρεάς του ΙΣΝ.
Η δωρεά του Ιδρύματος στήριξε τις συνεργασίες της ΕΛΣ με σημαντικούς ξένους καλλιτέχνες όπως με τον Ολιβιέ Πυ, διευθυντή του Φεστιβάλ της Αβινιόν, και όλη τη δημιουργική του ομάδα καθώς και τους μετακαλούμενους πρωταγωνιστές οι οποίοι ήδη παρουσιάζουν τη μεγάλη παραγωγή του Βότσεκ.
Πέρα από τον Βότσεκ, που έχει ήδη ξεκινήσει, στο αμέσως επόμενο διάστημα το κοινό θα έχει την ευκαιρία να γνωρίσει τις τρεις αναθέσεις νέων έργων για τη σεζόν 2019/20 που πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο της καλλιτεχνικής εξωστρέφειας, με την ενίσχυση της δωρεάς του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ)
• Ο βραβευμένος συνθέτης Γιώργος Βασιλαντωνάκης έλαβε ανάθεση για να συνθέσει μια νέα όπερα, με την οποία η ΕΛΣ τιμά την επέτειο των 80 ετών λειτουργίας της. Πρόκειται για την Πάπισσα Ιωάννα σε λιμπρέτο Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη, που βασίζεται στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Εμμανουήλ Ροΐδη και η οποία θα παρουσιαστεί σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά (Μάρτιος 2020 – ΚΠΙΣΝ).
• Ο Άγγελος Τριανταφύλλου, ο νέος συνθέτης που έχει διακριθεί στη θεατρική μουσική, έλαβε ανάθεση για να συνθέσει την όπερα Μέσα Χώρα, ένα έργο για τη μοναξιά στην τρίτη ηλικία, το οποίο θα σκηνοθετήσει ο Νίκος Καραθάνος. Στην παράσταση θα συμμετέχουν επαγγελματίες αλλά και ερασιτέχνες καλλιτέχνες από τα μουσικά σύνολα των εκπαιδευτικών και κοινωνικών προγραμμάτων της ΕΛΣ, τα οποία ενισχύονται με δωρεά από το ΙΣΝ (Απρίλιος 2020 – ΚΠΙΣΝ).
• Ο Γιώργος Λάνθιμος, ο Έλληνας σκηνοθέτης που έκανε το ελληνικό σινεμά μια διεθνή υπόθεση, έλαβε ανάθεση για να δημιουργήσει μια ταινία / εγκατάσταση στο πλαίσιο του τριετούς κύκλου The Artist on the Composer, ο οποίος είναι μια συνεργασία της ΕΛΣ με τον Οργανισμό ΝΕΟΝ (Μάιος 2020 – ΚΠΙΣΝ).
Γιώργος Λάνθιμος
Μέσα στο 2020 αναμένουμε επίσης:
• Την κορυφαία μεσόφωνο της εποχής μας, την Ανίτα Ρατσβελισβίλι, η οποία θα κάνει στη Λυρική το πολυαναμενόμενο ντεμπούτο της στον ρόλο της Σαρλότ στον Βέρθερο (Μάιος 2020 – ΚΠΙΣΝ).
• Τον Αμερικανό τενόρο, πρωταγωνιστή της Μετροπόλιταν, Μάθιου Πολενζάνι, ο οποίος θα πρωταγωνιστήσει στον Ριγολέττο (Ιούνιος 2020 – Ηρώδειο).
• Την κορυφαία Ιταλίδα σοπράνο Άννα Πιρότσι και τον διακεκριμένο βαρύτονο Αμπρότζιο Μαέστρι οι οποίοι θα πρωταγωνιστήσουν στην Τόσκα στο Ηρώδειο, καθώς και τον σπουδαίο αρχιμουσικό Πιερ Τζόρτζιο Μοράντι, ο οποίος θα διευθύνει την παραγωγή (Ιούλιος 2020 – Ηρώδειο).
• Τον φιλοξενούμενο μαέστρο για τη σεζόν 2019/20 Φιλίπ Ωγκέν, ο οποίος έχει ήδη διευθύνει την Υπνοβάτιδα και τον Ντον Κάρλο και θα διευθύνει τον Ριγολέττο στο Ηρώδειο.
Ανίτα Ρατσβελισβίλι
Εξάλλου στο πλαίσιο της καλλιτεχνικής εξωστρέφειας, η Εθνική Λυρική Σκηνή ανακοίνωσε και τις νέες δράσεις και συνεργασίες με κορυφαίους διεθνείς πολιτιστικούς φορείς και καλλιτέχνες που θα πραγματοποιηθούν μέχρι το 2023:
Με την Opéra Comique του Παρισιού, το σπουδαίο φεστιβάλ της Αιξ-αν-Προβάνς, με την Όπερα του Γκαίτεμποργκ της Σουηδίας & την Βασιλική Όπερα Δανίας, το Λα Μονναί στις Βρυξέλλες, την Βασιλική Όπερα Λονδίνου, τα Φεστιβάλ Μπάντεν-Μπάντεν και Ροσσίνι – Πέζαρο, την Όπερα του Ελσίνκι, τις Ομάδες χορού Μάρκ Μόρρις – Νέα Υόρκη και Μπατσέβα – Ισραήλ καθώς και με τους σημαντικούς γαλλικούς φορείς της σύγχρονης μουσικής, το Printemps des Arts de Monte-Carlo και το GRAME – Centre national de création musicale (Λυόν).
Στο πλαίσιο αυτών συνεργασιών, η ΕΛΣ θα παρουσιάσει δουλειές σπουδαίων σκηνοθετών, όπως, μεταξύ άλλων, του Κριστόφ Βαρλικόφσκι, του Λωράν Πελλύ, του Ντέιβιντ Μακ Βίκαρ, του Νταμιάνο Μικελέττο, του Τζων Φούλτζεϊμς, του Μπομπ Ουίλσον, του Κριστόφ Λόυ κτλ.
Η ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ ΤΗΣ ΕΛΣ ΣΕ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ
Από την δωρεά του ΙΣΝ που στηρίζει την καλλιτεχνική εξωστρέφεια της ΕΛΣ χρηματοδοτήθηκε και η νέα καμπάνια προβολής στην Ελλάδα και το εξωτερικό, η οποία στοχεύει στο να μεγιστοποιήσει τη διεθνή απήχηση του νέου καλλιτεχνικού στίγματος της ΕΛΣ.
Τρία χρόνια από τη μεταστέγαση της ΕΛΣ στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, κρίθηκε αναγκαίο να επικοινωνηθεί το έργο της ΕΛΣ περαιτέρω, με στόχο να αυξηθεί η αναγνωρισιμότητα και να διευρυνθεί το κοινό στην Ελλάδα, αλλά και έξω από αυτήν. Γι’ αυτόν το λόγο η ΕΛΣ δημιούργησε για πρώτη φορά μια καμπάνια εικόνας, η οποία στοχεύει στο να επικοινωνήσει το νέο της στίγμα. Η καμπάνια σηματοδοτεί τη νέα φιλοσοφία του οργανισμού, αλλά και ταυτόχρονα έρχεται να πλαισιώσει τις παραγωγές της τρέχουσας σεζόν.
Θέμα της καμπάνιας η γέννηση. Ευτυχής συγκυρία η συγκεκριμένη χρονική στιγμή του εορτασμού της επετείου των 80 χρόνων από την πρώτη παράσταση το 1940, δηλαδή από τη γέννηση της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Η έννοια της γέννησης αφορά το παρελθόν, το παρόν και σίγουρα το μέλλον. Η ιδέα πίσω από τη γέννηση είναι ξεκάθαρη: στην ΕΛΣ, όλοι –τραγουδιστές, μουσικοί, χορευτές, χορωδοί, σκηνοθέτες, τεχνικοί, ενδυματολόγοι, σκηνογράφοι– δημιουργούν: γεννούν καθημερινά ρόλους, σκηνοθεσίες, ερμηνείες, χορογραφίες, σκηνικά, κοστούμια, όνειρα, εμπειρίες, συγκίνηση. Ταυτόχρονα, κρίθηκε πως η έννοια της γέννησης είναι το ιδανικό μήνυμα το οποίο θα σηματοδοτήσει την υποδοχή του καινούριου: τις νέες ιδέες, το νέο στίγμα, την καινοτομία και ό,τι μπορεί να κάνει τον οργανισμό να πάει ένα βήμα πιο μπροστά.
Το διαφημιστικό σποτ της εταιρικής καμπάνιας γυρίστηκε μέσα σε νερό –θα μπορούσε να είναι ένας αμνιακός σάκος ή και η θάλασσα– και απεικονίζει τρία έμβρυα: έναν νεαρό πρίγκιπα, μια μουσικό και μια μπαλαρίνα. Οι τρεις αυτοί ρόλοι επιλέχθηκαν για να αντιπροσωπεύσουν την όπερα, τη μουσική και τον χορό, δηλαδή τις τρεις βασικές τέχνες που υπηρετεί η Εθνική Λυρική Σκηνή. Και οι τρεις φέρουν μαζί τους το νέο. Η υψηλής αισθητικής απεικόνισή τους με ελλειπτικά μοντέρνα κοστούμια και μέικ απ, και η σκηνοθετική προσέγγιση μιλούν μια νέα γλώσσα. Στο σποτ, παρακολουθούμε τη στιγμή που τα τρία έμβρυα γεννιούνται και παίρνουν την πρώτη τους ανάσα στη ζωή και κατ’ επέκταση και στη σκηνή. Το μήνυμα είναι απλό και δυνατό: Γεννιέται στην Εθνική Λυρική Σκηνή.
ΟΙ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Οι συνεργάτες που δούλεψαν για την καμπάνια είναι: Διαφημιστική εταιρία JOB ATHENS > Creative Director: Γιόλα Γυφτουλα, Account Director: Κωνσταντίνος Τσιόπτσιας, Art Director: Νίκος Κατριβάνος, Art Director: Μαρία Όλγα Βλάχου, Φωτογράφος: Μαρίος Θεολόγης, Εκφώνηση: Μαργαρίτα Βαρλάμου / Εταιρεία παραγωγής AVION FILMS > Executive producers: Γιώργος Τσοκόπουλος – Άνναμπελ Αρώνη, Σκηνοθεσία: Θανάσης Τσιμπίνης, Διεύθυνση φωτογραφίας: Κωνσταντίνος Κουκουλιός, Sound design: Coti K., με αποσπάσματα από την εισαγωγή του Μάκβεθ του Τζ. Βέρντι (Ορχήστρα ΕΛΣ, Μουσική διεύθυνση Λουκάς Καρυτινός), Production designer: Rene Habermacher, Ενδυματολόγος: Irina Shaposhnikova, Make-up: Topolino @Callisté Paris, Hair Styling: Δημήτρης Αποστολίδης @d-tales, Πρίγκιπας: Αλέξανδρος Νούσκας, Χορεύτρια: Candy Καρρά, Μουσικός: Κατερίνα Γιαννούλη, Casting: Athens Casting, Making of: Παναγιώτης Αγκαβανάκης.
ΒΟΤΣΕΚ: ΟΛΙΒΙΕ ΠΥ-ΤΑΣΗΣ ΧΡΙΣΤΟΓΙΑΝΝΗΣ
Παράλληλα, οι καμπάνιες για τις καλλιτεχνικές παραγωγές της Εθνικής Λυρικής Σκηνής που ήδη έχουν ξεκινήσει να τρέχουν από τον Ντον Κάρλο, τη Λίμνη των κύκνων και τον Βότσεκ, έχουν δημιουργηθεί με βάση το ίδιο κόνσεπτ: μέσα σε έναν συμβολικό αμνιακό σάκο γεννιούνται οι ήρωες και οι βασικές ιδέες του κάθε έργου.
Η καμπάνια αυτή, η οποία από τις 9 Ιανουαρίου 2020 ξεκίνησε να προβάλλεται –μέσω της τηλεόρασης, του διαδικτύου και των παραδοσιακών ΜΜΕ– στην Ελλάδα, αλλά και κυρίως στο εξωτερικό, έχει σαν στόχο να απευθυνθεί τόσο στους φίλους της Εθνικής Λυρικής Σκηνής όσο και κυρίως σε όσους δεν τη γνωρίζουν. Στόχος είναι να καταστεί το έργο της ΕΛΣ γνωστό εκτός Ελλάδος, να παρουσιαστεί η νέα της καλλιτεχνική ταυτότητα και να επικοινωνηθεί η καλλιτεχνική εξωστρέφεια.
Η Εθνική Λυρική Σκηνή, με τη στήριξη του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ), φιλοδοξεί να γίνει ένας διεθνής προορισμός για τους φίλους της όπερας και να δημιουργήσει ένα σημαντικό εξαγώγιμο πολιτιστικό προϊόν.