Dolor Y Gloria – Πόνος και Δόξα

Παραγωγή: Ισπανία – 2019

Διάρκεια: 113 λεπτά

Είδος: Δράμα

Βαθμολογία: * * * *

Σκηνοθεσία: Pedro Almodóvar

Πρωταγωνιστούν: Antonio Banderas. Penélope Cruz, Raúl Arévalo, Leonardo Sbaraglia, Asie Etxeandia, Kiti Mánver, Cecilia Roth, Pedro Casablanc, Nora Navas, Susi Sánchez, Julieta Serrano, Carmelo Gómez, Julián López, Paqui Horcajo, Rosalía, Marisol Muriel, César Vicente, Asier Flores, Neus Alborch.

Ο Σαλβαδόρ Μάγιο είναι ένας διάσημος σκηνοθέτης του κινηματογράφου που, λόγω διάφορων σοβαρών προβλημάτων υγείας που τον ταλαιπωρούν, έχει ουσιαστικά αποσυρθεί από την ενεργό δράση. Όταν η Ταινιοθήκη του κάνει αφιέρωμα με την προβολή σε αποκαταστημένη κόπια μιας παλιάς κλασσικής του ταινίας από τα 80s, ο Σαλβαδόρ έρχεται σε επαφή ξανά με τον τότε πρωταγωνιστή του Αλμπέρτο Κρέσπο με τον οποίο έχει να μιλήσει από την πρεμιέρα αυτής της ταινίας. Η επιστροφή στο παρελθόν θα ξυπνήσει μνήμες, πόθους και πάθη, θα φέρει ξανά αντιμέτωπο τον Σαλβαδόρ με τους εθισμούς του και θα τον οδηγήσει τελικά να επανεκτιμήσει το παρελθόν του και να βρει τη σωτηρία της ψυχής του μέσα από την τέχνη του.

Ο Φελίνι έκανε το 8μιση. Ο Αλμοδόβαρ ας πούμε ότι με τον Πόνο και τη Δόξα κάνει το 21 του. Μιλάμε για την 21η και πιο προσωπική, αυτοαναφορική ταινία στην φιλμογραφία του πολυαγαπημένου Ισπανού σκηνοθέτη. Ξεκινώντας από τους ιμπρεσιονιστικούς τίτλους που σχεδίασε ο μόνιμος σχεδόν συνεργάτης του, ο διάσημος γραφίστας Χουάν Γκάτι, βυθιζόμαστε σταδιακά σε ένα κόσμο παρακμής και ανείπωτου πόνου, ένα κόσμο όπου η δόξα είναι παρούσα μόνο μέσα από χώρους πολυτελείς και αντικείμενα τέχνης που μοιάζουν να είναι τα εύσημα μιας λαμπρής καριέρας που τέλειωσε μέσα σε θλίψη, εθισμό και απομόνωση. Το ίδιο το σπίτι του σκηνοθέτη χρησιμεύει ως κινηματογραφικό σετ σε μια κίνηση πλήρους ταύτισης δημιουργού και πρωταγωνιστικού χαρακτήρα. Ας μην βιαστούμε όμως να τα πάρουμε όλα τοις μετρητοίς αφού μπορεί μεν η βάση να είναι η ζωή του ίδιου του Αλμοδόβαρ αλλά η εξέλιξη του χαρακτήρα είναι εντελώς μυθοπλαστική. Ο Αλμοδόβαρ μας δηλώνει ουσιαστικά ότι μόνο μέσα από τη μυθοπλασία αναπνέει, μόνο όταν κάνει σινεμά ζει πραγματικά.

Η ταύτιση καλλιτέχνη και έργου στην περίπτωση του Πόνος και Δόξα είναι μοναδική. Όλη η θεματολογία του έργου του είναι παρούσα και εδώ, αριστοτεχνικά περιπλεγμένη, μόνο που τώρα πια οι τόνοι έχουν πέσει δραματικά και η αίσθηση που αποπνέει το φιλμ είναι ένας μεγαλειώδης ψίθυρος μελαγχολίας. Για το χαμένο χρόνο, για τις χαμένες ευκαιρίες, για το πρώτο ερωτικό σκίρτημα, για το νόημα της ζωής που περνά και χάνεται. Ένα μελόδραμα με άνδρες όπου, όπως παρατηρεί και ο πρωταγωνιστής, συγκινητικός δεν είναι ο άνδρας που κλαίει αλλά ο άνδρας που προσπαθεί να συγκρατήσει τα δάκρυά του. Σαν τη λιγνή, σκυφτή και χτυπημένη από τον πόνο φιγούρα του ανεπανάληπτου εδώ Αντόνιο Μπαντέρας που βιώνει επώδυνα την απομάκρυνσή του από την καλλιτεχνική του φύση.

Ένα από τα ωραιότερα σενάρια των τελευταίων χρόνων ευτυχεί και πάλι σκηνοθετικά στα μαγικά χέρια του Πέδρο όπως ευτυχούν και οι ηθοποιοί του. Πέρα από τον συγκινητικό Μπαντέρας, δεν μπορούμε να μην θαυμάσουμε το σύνθετο πορτραίτο που σκιαγραφεί η Πενέλοπε Κρουζ ως μητέρα του Σαλβαδόρ στην αναδρομή στα παιδικά του χρόνια αλλά και τους υπόλοιπους εξαιρετικούς ερμηνευτές. Όσο για το σάουντρακ του Αλμπέρτο Ιγκλέσιας πρόκειται για την πολλοστή και κορυφαία συνεργασία του με τον Αλμοδόβαρ. Μεγαλείο…

Σχετικά με τη Φωτογραφία (από σημείωμα του σκηνοθέτη)

Για μια ακόμα φορά δηλώνω χαρούμενος που συνεργάστηκα με τον Χοσέ Λουίς Αλκάινε ως διευθυντή φωτογραφίας. Ο Αλκάινε είναι αυτός στον οποίο έχω στηριχτεί περισσότερο από κάθε άλλο, έχω κάνει τις μισές μου ταινίες μαζί του. Σε κάθε κοινή μας ταινία, τού παρουσιάζω από πριν τις χρωματικές αποχρώσεις που θέλω να υπάρχουν σε όλη τη διάρκεια της ταινίας. Το γεγονός είναι πως διαθέτουμε το ίδιο κριτήριο δίχως να λέμε πολλά λόγια. Ο Αλκέιν έχει επιρροές από μερικούς πολύ σημαντικούς ζωγράφους και βάζει στοιχεία από τις δουλειές τους συχνά στις ταινίες που δουλεύει.

Για το «Πόνος και Δόξα» τού έκανα δύο υποδείξεις. Αρχικά, χρειαζόμουν σκούρα χρώματα, όχι μόνο για τη νύχτα αλλά και για το σκοτάδι στο οποίο ζει ο πρωταγωνιστής μας. Ο χαρακτήρας του Μπαντέρας ζει απομονωμένος.

Παρόλο που ο ήρωας διανύει μια πολύ σκοτεινή περίοδο της ζωής του, τα αντικείμενα γύρω του είναι γεμάτα από χρώματα, η ομορφιά και η τέχνη είναι γύρω του. Αυτή η επιλογή δείχνει πως πριν από την κρίση που βιώνει ο ήρωας, υπήρξε ιδιαίτερα επιτυχημένος στη δουλειά του.

Διανομή: Odeon

Στις αίθουσες από 31.10.19